Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 694

Forumkategorier

Användare Inlägg  
marissa2011-11-24 17:18
Antal inlägg: 258

håller med ektis :) det blir vad man själv gör det till. men jag tycker julen är mysig :)

slånbär2011-11-24 20:23
Antal inlägg: 5539

Jag växte upp med en mor som var ett riktigt julfreak. Det var tomtar och pynt precis överallt, girlanger i taken, snöspray på fönstren och bomull emellan för att se ut som snö (snöade inte mycket i GBG) , julkrubban var ett konstverk men hela Jesuskitet, en avdelning med kyrka komplett med präst, klocktorn och klockare, kyrkbesökare och sjöar, träd och annat. Dessutom byggde hon upp en hel tomtevärld med små röda stugor, snöbackar men skid och kälkåkande tomtar, massa djur,träd och annat.
Julgranen var handplockad av försäljaren speciellt för henne för den skulle se ut på ett visst sätt för att duga. Den kläddes dagen före julafton och var ett konstverk även den. Hon hade väldigt gamla fina prydnader i tunt porslin, tre av varje, klockor,kaffekannor änglar, fåglar m.m hon hade pärlband av glas (såna som finns idag av plast) glitter och i toppen en spira. Maten var ett kapitel för sig, hon jobbade som kokerska så hon kunde sina saker. Allt jag kan lärde jag mig av henne men när jag flyttade hemifrån som artonåring så var jag så fruktansvärt trött på allt som hade med julen att göra att jag inte firade jul överhuvudtaget förrän jag själv fick barn tio år senare.
Jag är idag själv då ett julfreak av stora mått och glad för allt jag kommer ihåg eftersom mamma är död sedan många år tillbaka, innan jag började fira jul igen. jag har även kvar en del av hennes gamla julpynt och det är alltid lika speciellt varje gång jag hänger upp dom i granen på precis samma vis som hon gjorde.

frukantarell2011-11-24 20:39
Antal inlägg: 251

De som gillar julen kanske inte tycker att den är hysterisk. Själv älskar jag julen och allt pyssel runt den. Här blir ingen jul i år för vi är mitt uppe i en monsterrenovering. Men jag är inte ledsen för det, nästa år kommer jag jula till det som bara den : )

ppernillaa - Ej medlem längre2011-11-24 21:43
Antal inlägg: 51

Skulle aldrig våga tänka framåt och säga vad jag ska göra om ett år eller så, men det är väl bara jag. Har en kompis som dog i helgen, han hade nog planer på vad han skulle göra....

rajden2011-11-25 00:28
Antal inlägg: 542

Julen är fantastisk så länge man har förmågan att närma sig den på samma sätt som ett barn som ännu inte drabbats av det som kallas "den krassa verkligheten" utan bara med bultande hjärta förväntansfullt andas in alla de förhoppningar och den magi som existerar i barndomen men sedan går förlorad någonstans på vägen och där tvånget och stressen tar dess plats.
-Där fick jag även i natt till en mening som inte står Marcel Prousts efter=)

SoKr2011-11-25 01:19
Antal inlägg: 3

Fullkomligt ÄLSKAR julen. Håller med de tidigare att det blir inte mer stressigt eller jobbigt än vad man själv gör det. Älskar att göra advent och sedan baka lussekatter kvällen innan lucia, ställa fram alla tomtar 2;a advent, leta julgran några dagar innan jul och det bästa av allt är kvällen innan jul. Klä granen, mysa i soffan med man och barn när det är gjort och sedan slå in alla paket när barnen somnat i spänd förväntning. Njuter av varje sekund och längtar redan när den ska komma tillbaka nästa år.

MixazZ2011-11-25 13:50
Antal inlägg: 33

En högtid när alla tävlar mot alla

Megaherz2011-11-25 17:59
Antal inlägg: 3304

Steg ut ur julklappandet för några år sedan, vilket gjorde julen mycket trevligare.. Älskar att sitta hemma hos min faster ute på landet, helt kolsvart ute.. Bara juleljusen inne som lyser! Det ät gods mat och det spelas spel. Me lurves

bujum2011-11-25 18:04
Antal inlägg: 1750

sluta särskriva!

blue_moon2011-11-25 18:26
Antal inlägg: 9713

Vilka traditioner du har att slå vakt om, slånbär! Jag minns min barndoms jular med dignande bord, adventsstjärnor och ljusstakar i alla fönster, julkrubban som tronade på matsalsskänken, julgranens glittrande prakt och klapparna som låg i drivor under. Mamma föredrog ett enkelt julfirande, men pappa ville ha det överdådigt; vi skulle visa vad huset förmådde!

suss132011-11-25 18:47
Antal inlägg: 33

Blir helt slut av bara tanken på jul. Ser inte fram emot den det minsta.
Jag tror att julen slutade vara någon glädje med när barnen växte upp och inte uppskattade allt slit man gjort. Nu ligger förväntan i att jag får barnbarn och att julglädjen kommer tillbaka med dem. Det är ju trots allt barnens förväntan som ger lust att julstöka. Iaf har det varit så får mig.

ajax22011-11-25 18:50
Antal inlägg: 16

Jag har idag fixat julgardiner och ställt fram adventsljusstakarna. Det är vad jag gör detta år. Dagen före julafton flyr jag och familjen till varmare breddgrader för att slippa resten av hysterin, för andra gången, utan att ångra oss. Det är ju bara så skönt att ringa hem från 35 graders värme o höra att folk är insnöade med 30 minusgrader.

blue_moon2011-11-25 21:09

Det låter härligt! Ska kanske göra så nästa jul. *drömmer*

6703232011-11-26 15:25
Antal inlägg: 136

ska bli skönt när det blir sommar:))))

le-lou2011-11-26 15:35
Antal inlägg: 17500

gnills julfirande låter som guld i mina öron.

Maja G2011-11-26 15:39
Antal inlägg: 10730

gör bara precis det jag känner för..idag har jag köpt nya "strutar" och nya gardiner...Båda för halva priset och det gör gott i mitt småländska hjärta:)

Annars så bakar jag inget.Lagar minimalt med mat och bara det som är gott...Köper några klappar till mina barn o man.Stressar absolut inte!

Första året som jag ej behöver jobba något.Ledig alla röda dagar.Tjohooo!!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-26 15:47
Antal inlägg: 1019

Ajax 2: Det låter underbart! Vi har 4 vuxna barn så vi tycker vi "bör" vara hemma hos dem över julen....men det behöver vi kanske inte? Sen förstår jag inte varför folk har så himla brått med julpyntet plötlsigt? Läser man på fb verkar alla dra fram tomtar och alltihop NU när det bara är 1 advent. Förr tog man inte fram det förrän lillejulafton, men vi har flyttat fram det till Lucia, absolut inte tidigare. Man hinner ju tröttna innan jul annars.

jaws68 - Ej medlem längre2011-11-26 16:00
Antal inlägg: 422

Man behöver inte överdriva julen med att allt ska vara perfekt in i minsta detalj. Det ska vara roligt, trevligt och mysigt att fira julen. Stressen kan vi vara utan. Planerar man och gör man det enkelt för sig så slipper man stressen. Värsta stressen tycker jag är julklappsinhandlingen då man ska ut o trängas bland folk. Istället för jaga efter nåt varför inte köpa presentkort.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-26 16:08
Antal inlägg: 1019

Eller gör som jag, köp lite julklappar i septemer/oktober. Går aldrig i affärer i december, förutom ICA då.

blue_moon2011-11-26 16:10

Precis, börja planera julklapparna några månader i förväg. Annars är presentkort en väldigt bra idé.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?