Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2011-11-27 19:39
Antal inlägg: 23831

Nej, varför skulle det vara ett problem Titti?

Tommy 19792011-11-27 19:44
Antal inlägg: 1188

(Jag väljer att svara Titti trots att jag inte deltagit i diskussionen förut).

"stölla de som tar ett par glas vin eller öl varje lördag,som då är påverkade 52 dagar på ett år,har inte dom problem?"

Nej, Titti, det tycker jag inte. Ett normalt helgdrickande innebär inte något problem. Om man inte är alkoholist, förstås, men i så fall lär man inte nöja sig med att dricka en gång i veckan.

gnill2011-11-27 19:44
Antal inlägg: 1942

Vi som dricker ett-två glas vin ganska ofta (varje helg) är rätt många och vi blir nog inte särskilt påverkade av det. Det sker tillsammans med mat, sprids ut över tid. Jag ser absolut inte att jag har några problem, och kommer nog att dricka två göas vin på julafton också. Vin är gott!

Tokpet2011-11-27 19:51
Antal inlägg: 97

Bra skrivet Lillstölla ! Håller helt med och diskussionen får en märklig vinkling om att ´det är synd om barnen `under Julen ...?
Det handlar väl ändå om sunt förnuft, lugnt o sansat en nubbe o öl till sillen o skinkan ...som sagt varför undantag på Julen i en fam som normalt använder vin,öl el en liten wiskey på helgen?
Vad är problemet?

Hoodman - Ej medlem längre2011-11-27 19:51
Antal inlägg: 2826

Barn firar jul för att få julklappar. Vuxna firar jul för att få supa.

åsa_lin2011-11-27 20:00
Antal inlägg: 60

Jag dricker inte alkohol alls, men tycker inte att man ska dricka på julen. Speciellt inte om barn är närvarande.

Tokpet2011-11-27 20:00
Antal inlägg: 97

Hoodman ; för min del firar jag Jul för gm att få ge mina barnbarn julklappar - vilket inte hindrar mig ifrån att ta en snaps till julmaten ...
SUPA är något helt annat och det har jag inget behov av - så - ditt inlägg köper jag inte ...

Empty Sky - Ej medlem längre2011-11-27 20:00
Antal inlägg: 29

Jag firar jul för att få julklappar och dricka snaps. Utan att supa eller ens bli berusad. Vad får folk att tro att deras taskiga upplevelser/dåliga ölsinne är representativt?

zenlinpen2011-11-27 20:02
Antal inlägg: 89

Jag har vuxit upp i ett hem där våra föräldrar ofta delade en flaska vin till maten på helgen eller när de var lediga, där pappas gräsklippningsritual inkluderade några öl och högtiderna gick i snapsens tecken. Jag upplevde aldrig det som läskigt eller att mamma och pappa blev konstiga. Ibland skrattade det lite mer åt dåliga skämt efter två glas vin.

Nu är vi barn är vuxna, den yngsta är 19 år, tycker jag nog att vi alla varit lite halvlulliga redan efter lunch vilket traditionsenligt betyder pepparkakhusbyggning.
Så länge man fixar det så är sällskapsdrickandet lite roligt tycker jag. Ingen blir ju direkt full eftersom att det äts så mycket och praliner ska provsmakas. Jag dricker nästan aldrig alkohol annars, men på julen blir det likörer, glögg, lite snaps etcetera.

Min bror har dock 2 bonusbarn på 6 och 8 år, så när de på annandagen sluter upp så blir det nog bara en snaps till maten och mellanöl eller ett glas vin till den som vill. Ser absolut inget hinder till alkohol även om barn är med, såvida man inte kan hantera det. Vet man med sig att man kommer att sitta i ett hörn och böla efter tider som flytt efter några glas vin så kanske man bör se upp...

Trixxie2011-11-27 20:12
Antal inlägg: 80

Lillstölla TACK!

Aldrig såna här diskussioner runt midsommar, då är det helt självklart och ok att folk dricker både det ena och det andra. Men Jul? BIG NO NO!
Jag säger till min dotter att jag är vuxen och jag får dricka. Hon får göra det när hon har åldern inne. Så om jag dricker vin eller öl med måtta (han måtta är alltid med den där) när det passar mig resten av året så ska jag låta bli för att det är Jul? Nej då.

Malva012011-11-27 20:16
Antal inlägg: 107

Jag skiljer inte på mitt drickande på jul eller andra helger. Varför hade vi ingen Sprit på Midsommar tråd? Är det dags att skapa en sprit på Nyårsaftontråd? Vad har folk för erfarenheter? Måste dessa göras till moralkakor för oss övriga?

Tommy 19792011-11-27 20:19
Antal inlägg: 1188

Visst är det fascinerande hur den här diskussionen återkommer år efter år vid den här tiden. Förstår inte varför just julen är så extremt helig i mångas ögon. Jag betvivlar inte att barn i alkoholisthem har det väldigt jobbigt, men ingen tycks bry sig om hur de mår de övriga 362 dagarna på året, bara julafton, juldagen och annandag jul är spritfria.....

Trixxie2011-11-27 20:33
Antal inlägg: 80

@Tommy 1979:

Det är väl den där vanliga vi-låtsas-att-allt-är-per fekt-mentalitet. Julen ska ju vara så himla bra och perfekt och barnen ska komma ihåg allt fint och glittret och bla bla bla. Man springer runt som en dåre för att hinna med allt, köper julklappar på kredit (hamnar sen på lyxfällan), bråkar med partnern för att den j**eln är i garaget och "fixar" istället för att hjälpa till and so on....
Men visst allt är såååå perfekt för baaaarnen, då ska man inte förstöra allt det vackra med att ta sig en öl, för då blir barnen traumatiserade.

MEN det är tragiskt med alla barn som lever med mamma eller pappa som är alkoholister. Men det är synd om dem året runt.

magnusito2011-11-27 20:52
Antal inlägg: 4985

Så sant Tommy!

Gautama2011-11-27 20:55
Antal inlägg: 6854

Håller med Tommy!

hizzmuzik2011-11-27 21:12
Antal inlägg: 8

En sak som skiljer julen från "vardagssupandet" är ju just hur julen ser ut. Folk reser bort (det som är skyddsnät när ens familj inte är det reser bort), är med familjen, det mesta har stängt. Det blir stort familjefokus och en större isolation. Eventuella möjligheter att dra någon annanstans eller att prata med någon minimeras.

Tar inte ställning vad gäller alkoholen vid jul, tycker bara det är något att tänka på.

marmeladov222011-11-27 21:13
Antal inlägg: 4211

Bravo Tommy!

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-11-27 21:14
Antal inlägg: 31064

Nej, jag dricker julmust, vi har ingen tradition av supande.

marmeladov222011-11-27 21:14
Antal inlägg: 4211

Jag dricker aldrig i föräldrars eller barns sällskap

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-27 21:53
Antal inlägg: 37631

varför denna tråd återkommer varje år,det kan man läsa å text tv på juldagen jul är den största bråk,skillsmässo helgen,och alkohol brukar vara inblandat

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?