Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 697 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| shulten | 2011-12-03 18:33 | |
![]() | =) ok, du har rätt. Det är kanske lite enklare och billigare att äta i värsta fall värdelösa papperslappar (hyperinflation) men de där ettorna och nollorna på bankens skärmar är nog inte lika lätta att få ned i munn | |
| shulten | 2011-12-03 18:39 | |
![]() | eller, varför skulle man äta guld i huvudtaget? | |
| Mia W | 2011-12-03 18:54 | |
![]() | Kolla först noga upp grejorna som ni tänker sälja. Är det ärvda grejor så kan de via guldhandlarna hamna ute i handeln till ett bättre pris än guldvärdet. Jag vet att detta hände med ett halsband och en oansenlig brosch från 1930-talet. | |
| pabster1 | 2011-12-03 19:02 | |
![]() | Ja trycka pengar och låna ut till banker på obestånd var ju en grymt bra nyhet denna. veckan...blog.svd.se/bors /201...orbanker/. Risken att pengar tappar värde med inflation blir överhängande. Inflation = högre räntor = fastghetskrasch. Guld... svårt att se uppsidan i något så värdelöst som redan har mångdubblat sitt värde. | |
| pabster1 | 2011-12-03 19:03 | |
![]() | Warren Buffet igen.... “Gold is a way of going long on fear, and it has been a pretty good way of going long on fear from time to time. But you really have to hope people become more afraid in a year or two years than they are now. And if they become more afraid you make money, if they become less afraid you lose money, but the gold itself doesn’t produce anything.” | |
| shulten | 2011-12-03 19:09 | |
![]() | Så varför har guld mångdubblat sitt värde jämnfört med papperslappar, och varför står de i varannat köpcenter och vill köpa Dit guld om det nu är s¨värdelöst? | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-03 19:18 | |
![]() | Guld i sig producerar ingenting, nej. Egentligen är det ju en tämligen värdelös metall som vi människor har bestämt ska vara värdefull. | |
| bbgg1000 | 2011-12-03 19:19 | |
![]() | sant men guld har bra egenskaper inom alkemi dock är värdet som robert säger sälj skiten och res istället res innan det är för sent | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-03 19:23 | |
![]() | Är du alkemist, Hanna? Du går i August Strindbergs fotspår. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-12-03 19:26 | |
![]() | Men guld har man alltid gått tillbaka till för att byta med. Och se bara vilka som har köpt guld det senaste året. Och varför vill helt plöstligt olika bolag köpa ditt guld du har hemma? Jag behåller mitt och byter det mot mat och annat jag kommer att behöva om det blir så. :) | |
| shulten | 2011-12-03 19:26 | |
![]() | Det stämmer Robban. Detsamma gäller papperslappar som du får för ditt guld. Skillnaden är att Guld har vart värdebevarare i över 5000 år. De olika valutor som vi har existerat i sin nuvarande form i 40-60 år, Euron har existerat i 10 år. Olika pengasystem kommer och går. Guldet består. Dessa valutor är ändast uppbackade av skuld, som inte kan betalas tillbaka. Därför trycker centralbanker/banker än mer pengar. Lyckligtvis så kan inte banker trycka guld. Därför fungerar den så fint som värdebevarare. | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-03 19:34 | |
![]() | Ja, nu när det sedan årtusenden är bestämt att guld är något ytterst värdefullt kan det kanske vara bra att ha en liten reserv hemma i lådan - jag menar, när depressionen slår till med full kraft i hela Europa. | |
| shulten | 2011-12-03 19:37 | |
![]() | Klokt! Se gärna denna video vad som skedde i Zimbabwe när deras valuta drabbades av hyperinflaion. www.guardian.co.uk/w...at ion-food | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-03 19:47 | |
![]() | Jag får se. Antingen säljer jag eller så slänger jag in skrotet i ett bankfack. Så eventuella inbrottstjuvar göre sig inte besvär. | |
| shulten | 2011-12-03 19:51 | |
![]() | Ha ha, eller kanske fylla upp bankfacket med än mer guld? =) | |
| ANDERStG | 2011-12-03 20:05 | |
![]() | Ja, jag litar då inte på bankfack. När pengasystemet kraschar kommer banker och börsbolag att tömma dem i ett nafs. Jag förvarar mitt guld på helt andra ställen. Lästips: Papillon | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-03 20:06 | |
![]() | :-) | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-12-03 20:06 | |
![]() | ANDERStG . . . :D | |
| trollsmör | 2011-12-03 20:17 | |
![]() | Här får du en länk (.-) av mig också. www.guldtillpengar.s.../g uldpris/ där du kan se dagpriser som firman betalar. Representanter för denna firma besökte nyligen ett hotell i stan och jag blev mycket väl bemött där. De var mycket noggranna, tog tid på sig, vägde och kollade med lupp. Jag hade både 23K, 18K och 14K-s guld och fick betydligt mer pengar för det än jag trott, pengar som skickades till mitt konto inom 3 dagar. Ta med leg. Alla säljare måste legitimera sig. | |
| shulten | 2011-12-03 20:30 | |
![]() | eller så köper man en eller fler 1 uz guld Krugerrand tex. De ligger betydligt bättre i handen än 13,600 SEK i papperslappar i handen! Lovar! =) | |