Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-12-06 11:54
Antal inlägg: 9699

Jag uttalar mig inte om det enskilda fallet utan mer generellt.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-06 11:56
Antal inlägg: 844

Och jag uttalar mig inte generell, utan om detta enskilda fall. - Är ju det tråden handlar om.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 11:59
Antal inlägg: 14052

Nanna>> Och det tycker jag att dom allra flesta gör. Jag pratade i mitt andra stycke om vårdpersonal generellt, eftersom micro refereade till vårdpersonal generellt och jag tyckte att det krävde en replik.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-06 12:00
Antal inlägg: 633

Med tanke på hur grava attitydproblem den här sos-sköterskan uppvisar så är det rent skrämmande att han överhuvudtaget fick ha ett sådant yrke. Att sedan kalla det för ett "mänskligt misstag" är ju rena löjan. Det finns väl inget tvivel om att det var ett mycket medvetet val av denna sköterska. Det blev enbart en prestigekamp som Emil tragiskt nog aldrig hade möjlighet att vinna!!!! vad hade sköterskan att förlora på att skicka en ambulans?? Mer än just hans prestige....

micro1132011-12-06 12:01
Antal inlägg: 17540

nulltj
Min erfarenhet är att nog att man oftare råkar på personal som har svårt att fatta rätt beslut än tvärtom faktiskt.

Den kompetenta personalen tycks ha flytt ut i ambulanserna - och då är det ju ännu allvarligare när de inte ens skickas fram.

Mindymoo2011-12-06 12:04
Antal inlägg: 1743

Oavsett, jag tror inte den sjuksköterskan skulle orka/våga/kunna jobba i ett lika viktigt jobb efter detta.
Jag har förtroende för SOS även om det finns undantag. Har behövt ringa efter ambulans några gånger, och bara en gång stött på problem. En uteliggare hade segnat ner i hjärtinfarkt. När jag ringde frågade operatören om det var alkohol inblandat och lämpade över på polisens operatör. Men när jag sa att jag sett min pappa dö i hjärtinfarkt - då tog ambulanslarmet över direkt. De kom snabbt, och mannen räddades.

le-lou2011-12-06 12:06
Antal inlägg: 17500

intressant med Hasse Aro om detta fall, från 1.00 minut in i radiosändningen. sök på Efterlyst Special. Här kan man höra förhören hitills som gjorts i rättegången.
www.radio1.se/play
Varning utfärdas dock, de spelar upp det riktiga sos-samtalet, det är mycket obehagligt att lyssna på, jag klarar inte av att höra det. Spola till 1.09 så skippar ni det.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 12:07

Eftersom lagar är till för att följas, men lagen i det här fallet verkar dåligt formulerad kan man ju ta kontakt med en riksdagsledamot och yrka på att lagen ses över.

elgen52011-12-06 12:08
Antal inlägg: 1740

Jag tycker sjukvården och poliser borde ställas för höge ansvar en vad dom gör över huvudtaget.
När jag jobbade i Norge på nyheterna, såg jag det ena efter det andra av rena skräck exempel.
2 av dom värsta var….

Polisen letade efter en man från Somalia och dom hittade honom på socialkontoret och gick till fullständig attack, mot denna människan som inte förstod alls vad det var frågan om, så självklart försökte han försvara sig.
Dom misshandlade honom till döds. (för han gjorde våldsamt motstånd, som det så fint heter)
sedan visade det sig att det var ”fel” Somalier.
Han var en vanlig tvåbarns far som flytt till Norge och ej kriminell.
Dessa poliser jobbar fortfarande kvar inom kåren (Grönlanspolisen, Grönland kallas ett område strax utanför Oslo)

2 månader senare, en av dom grejerna som tog mig väldigt hårt eftersom jag jobbade med just den saken.
En annan man, jag har för mig att han var från Iran eller Irak. Han blev utsatt för oprovocerad våld mitt på gatan av några främlingar, han blev så grovt misshandlad att han kissade på sig.
Hans fickvän ringde självklart ambulans, men när ambulansen kom så vägrade ambulanspersonalen ta in han i bilen, dom tyckte han var äcklig och att det var ingen fara men honom trots att han var medvetslös.

Flickvännen som klarade tänka klart i situation bad folk runt om kring att ta upp sina mobiltelefoner och filma och fotografera.

Hon ringer till polisen (också grönlandspolisen) när dom kommer så vägrar dom också ta in denna ”äckliga” man i bilen och åker därifrån.
Flickvännen blir desperat och tillslut så får hon tag i en taxi som kan ta mannen till akuten.
Men med tanke på att han varit medvetslös så länge innan han fick hjälp.
Hamnade mannen i koma.

Jag tror vi följde upp denna händelse med 30 olika inslag för att personal som faktiskt, svurit ed att rädda liv skulle stå tillsvars och även polisen.
Vi hade även bevis från allmänhetens mobiltelefoner att detta hade hänt.
Trots det, så fick både amulansmännen och poliserna behålla sina jobb och inte nog med det, det ända som hände var att dom fick varsin reprimand. ”Så får man inte göra”
Jag blir fortfarande väldigt berörd när jag berättar detta, för vad i helvete ska till för att människor ska stå tillsvars för vad dom gjort.

Ska man kunna misshandla en man till döds under lagens namn och sedan inte bli straffad?
Ska man kunna strunta i och hjälpa en misshandlad man för han är nerkissad och ”äcklig”?

Jag kan i alla fall säga att mannen som blev misshandlad och ej fördes till sjukhuset av ambulansen tog sig ur koman efter nästan 4månader, män är i dag återställd och tillbaka med sin fru och sina barn.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 12:08

nulltj
Min erfarenhet är att nog att man oftare råkar på personal som har svårt att fatta rätt beslut än tvärtom faktiskt.

Den kompetenta personalen tycks ha flytt ut i ambulanserna - och då är det ju ännu allvarligare när de inte ens skickas fram.

>> Då har vi helt olika erfarenhet, jag tycker att en övervägande majoritet av sjukvårdspersonalen gör ett mycket bra jobb.

le-lou2011-12-06 12:10

sjuksköterskan låter ju helt vansinnig i förhöret också. Förstår att folk känt sig dåligt bemötta av honom. Usch.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-06 12:13
Antal inlägg: 844

nulltj
Fast...du kanske inte reflekterar över att det blir ganska illa att i just den här tråden börja försvara sjukvården.

I övrigt kan jag bara upprepa att jag tycker det är en skandal att han inte fälldes.

Oerhört synd om killen och hans familj.

Och det vet förmodligen du också, att en brusten mjälte klarar sjukvården många gånger ganska lätt. Så han hade kunnat överleva bara han hade fått komma in i tid.

Minta2011-12-06 12:17
Antal inlägg: 20042

Sjuksköterskan verkar klart olämplig och jag har läst att han kan ha en empatistörning eller bara vanligt bristande empatisk förmåga. En del av ansvaret har ledningen som anställt honom, men det största ansvaret har han själv. Och nu behöver han inte ställas till ansvar för att vårdpersonal får och kan göra fel.

le-lou2011-12-06 12:18

Minta, har du lyssnat på förhören? Det är så man kokar alltså.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 12:19

Nanna

Som jag skrev så försvarar jag på inget sätt sjuksköterskan i det här fallet. Han gjorde helt fel, och det finns inget som rättfärdigar det, utifrån vad vi vet. Men situationen blir inte på något sätt bättre för att man generaliserar och säger att sjukvårdspersonal i stort är ansvarslösa och inkompetenta, eller att man säger att domen är fel ur en rättslig synvinkel. Den är helt fel från ett mänskligt perspektiv; men då är det bättre att lägga energin på att påtala bristerna i lagen och få till en lagändring/skärpning så att samma situation inte uppstår igen. Och att baktala annan sjukvårdspersonal löser inte heller några problem.

Tetragamma2011-12-06 12:26
Antal inlägg: 11

Vad jag kom ihåg så skrev Tingsrätten i domen att de också ansåg att sjuksköterskan hande handlat fel.

Det hade alltså varit enklare att fälla honom för Tjänstefel som ligger på samma strafskala som Vållande till annans död.
"Men det går inte för att SOS-sjuksköterskornas verksamhet faller under socialtjänstlagen och där är inte begreppet tillämpligt."
För att citera en artikel i Vårdguiden.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-06 12:30
Antal inlägg: 633

Usch, lyssnade tyvärr igen på samtalet... Det är bara för tragiskt. Hoppas alla gör det innan dom uttalar sig om just det här fallet. Sedan tycker jag att sjukvården i allmänhet är en helt annan diskusionn och en helt annan fråga.... Den här sjuksköterskan är absolut inte representativ för sjukvården i det stora hela , snarare en avart...

Minta2011-12-06 12:31
Antal inlägg: 20042

Jo, Le-lou jag följde rättegången också när den ägde rum. Det är mycket obehagligt att höra sjuksköterskan och att höra samtalet mellan honom och patienten som dog. Jag kan ärligt talat inte förstå att han inte fälldes.

micro1132011-12-06 12:35
Antal inlägg: 17540

VonSchnygg
Nej, tyvärr är det inte så. Det kanske blev extra tydligt i det här fallet - men nonchalansen och inkompetensen är absolut inget ovanligt att möta inom vården... och värre blir det.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 12:35

VonSchnygg

Helt rätt

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?