Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
88tinste2011-12-06 14:32
Antal inlägg: 636

Okej, jag är ju utbildad kock och konditor, jag förstår vikten med att inte ha smycken i kök, men om ni får ha örhängen förstår jag inte varför ni inte får ha piercingar.
Det är ett hål genom huden, bara på ett annat ställe, lika "illa" båda två isf.

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-06 14:33
Antal inlägg: 64

Vart har du piercingen i näsan? Äre septum kan du ju lätt gömma den. Annars blir det lite klurigare.

Jag vill aldrig någonsin göra om min septum för den gjorde stört-ont, så därför vill jag inte ta ut den varje gång jag ska jobba för den växer ju igen svinsnabbt. Därför vet jag inte om jag skulle klara ett jobb där de tvingar en att ta ut den helt.

yfrontpojken2011-12-06 14:33
Antal inlägg: 67

Är det en septum piercing?

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-06 14:34

Ja. Precis. Finns det bakterier i en läkt näspiercing så finns det lika mycket i örat. Men allt ska ju vara helt perfekt och kliniskt rent osv när det handlar om kök, men det blir lite dubbelmoral där.

Megaherz2011-12-06 14:34
Antal inlägg: 3304

88tinste: Jag tror (och upplever) att yngre inte har problem när andra är piercade, även när man tycker det är fult. Äldre (jaja inte alla, you know what I mean) verkar tycka det är stötande och opassande. Finns en skillnad där

Megaherz2011-12-06 14:35

cheapblonday: hehe, här får vi inom vården ha piercings i ansiket, precis med samma argument. Är det läkt är det precis lika hygieniskt som i örat

lillmandel - Ej medlem längre2011-12-06 14:36
Antal inlägg: 42

Jag är 60-talist och tillhör dem som anställer folk i din generation. De flesta av oss tycker piercingar ger en negativ signal. Fel? Javisst, jag har ingen rationell förklaring på varför - det bara är så. Du får vänta tills din generation är de som tillsätter jobben.

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-06 14:37

Haha ja men dåså. Antingen eller känner jag! Så slipper man dubbelmoralen.

Samma med nagellack och långa naglar. Det får man inte heller ha vilket jag är okej med, men folk kan komma dit med lösnaglar och skylla på att det är något visst material och att chefen sa att det var okej, men inte långa naglar, nej fy! Också lite konstigt. Sorry för ot.

88tinste2011-12-06 14:39

Cheapblonday: (love the name) nej, det är inte septum, så det är lite krångel.

Megaherz: Jo det är nog lite så. Men som sagt, jag valde hellre att ha jobb.
Jag vart då även tvungen att fråga om mina tatueringar då de är synliga (sitter bakom öronen), men det var lugnt.
Lite dubbelmoral i helhet.

Man borde då tycka att det också skulle vara stötande då det förr förknippades med kriminalitet och sjöfarare :P haha

Kort och gott, jag är bara så otroligt fundersam och konfunderad :)

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-06 14:42

Jag längtar tills vår generation blir chefer. Men det dröjer ju ett tag, tyvärr :')

Tror åtminstone att den största delen av motståndare till piercings är av den äldre generationen, även om det finns undantag. Min lilla mormor tycker jag är såå fin och tuff i min septum. Haha!

88tinste2011-12-06 14:42

Lillmandel: som sagt det är inte så att jag tycker det är fel, men jag tycker det är konstigt.
Skulle ni anställa en person med slöja för att det tillhör hennes val av religion?
Varför kan man inte anställa en människa med piercingar för att det är dennes livsstil?
Både slöja och piercing kan uppfattas som stötande av folk.

(jag vet, inte samma sak)

Som sagt är nyfiken nu när du också anställer, har så mycket frågor och funderingar :)

Megaherz2011-12-06 14:47

Cheapblonday: När vi är chefer har ungdomarna säkert något dumt för sig som vi inte gillar ;)

88tinste2011-12-06 14:48

HAHAHAHHA!!!
Så sant, så sant Megaherz :D

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-06 14:49

Haha ja. Säkerligen, men vi är nog mer accepterande mot tatueringar&piercings åtminstone..... :'D

Megaherz2011-12-06 14:50

Det kommer vara tantigt då ;) Ingen ungdom (förutom de som vill vara retro) kommer vilja synas med piercingar!

Zaskia - Ej medlem längre2011-12-06 15:08
Antal inlägg: 576

Om valet står mellan att få ett arbete eller att behålla sina piercingar så är väl det ett lätt val eller?

88tinste2011-12-06 15:15

Ja, jag skrev det tidigare.
Jag själv väljer ju hellre jobb än piercingar...

tipitina2011-12-06 15:22
Antal inlägg: 2687

Jag kan tycka att det inte är helt okej att ställa sådana krav men på samma gång ha en viss förståelse för varför de väljer att göra så.

Däremot reagerade jag väldigt mycket när jag skulle börja jobba på Stena Line. Vi fick inte ha synliga tatueringar. Fine! tänkte jag. Min sitter ju på benet så det skulle väl inte vålla några problem.
Men tji fick jag för det visade sig att jag inte fick bära byxor, alltså samma uniform som männen ombord, utan var tvungen att ha kjol. DETTA tycker jag är helt åt helvete och blir ju på så vis olika regler för olika kön...

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 15:23
Antal inlägg: 14052

Tipi>> Ja, DET är helt sjukt fel!

micro1132011-12-06 15:27
Antal inlägg: 17540

Självklart skall en arbetsgivare kunna ställa krav på städat utseende och definiera vad denne menar med det.

Min son jobbar på restaurang - där gäller svarta skjorta och svart byxa. Skjortan skall vara knäppt och endera bäras innanför byxan eller ha en viss längd och ett visst snitt.

Tjejerna som jobbar på samma restaurang får inte ha uppknäppt hur många knappar som helst -- vill de knäppa upp mer en ner till en viss nivå skall skjortan kompletteras med svart linne under...

Osv osv osv..

Kläd och utseende koder gäller i princip på alla arbetsplatser där det förekommer kundkontakt av något slag och är inte enbart en hygienfråga - man representerar sitt företag/arbetsgivare i sitt yrke.

Att ens ifrågasätta om ett smycke är viktigare än ett arbete efter ett års arbetslöshet - det säger en hel del tycker jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?