Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 396 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Katijoun | 2011-12-08 21:23 | |
![]() | Vad synd, tror han behöver en ändring i livet för att avbryta allt deppiga! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:23 | |
![]() | "Även om han är deprimerad så borde han vilja ses så ofta ni kan...Bor man en bit ifrån varann så längtar man ju??" Stämmer absolut inte. När man är deprimerad vill man oftast inte göra någonting. Jag har varit deprimerad och i en relation samtidigt och det var både väldigt bra och väldigt dåligt. Man kan inte ge "det lilla extra" när man inte är sig själv helt. Min relation (4 år) tog slut och jag kan ärligt säga att det var väldigt bra även om jag var väldigt ledsen (och inte var den enda som var det) men när jag slapp extra ångest pga att jag kände att jag inte dög med mera kunde jag börja läka mer. Undrar lite över om han har något mer än en depression? Att vara "bara" deprimerad och inte på bättringsvägen i fyra år är mycket. Att vara helt sjukskriven, om han nu är det, är enligt egna erfarenheter något av det sämsta man kan göra för sitt mående. Även om man bara gör en aktivitet man MÅSTE gå till en gång i veckan i en timme så gör det mycket. | |
| smurfblue | 2011-12-08 21:26 | |
![]() | cheapblonday precis så är det. Tack för att du förstår. Jag pratar med honom ganska ofta om hur det känns men ibland känner jag att vi pratar om det lite för ofta fö att det kanske bara blir en negativ spiral så att säga. | |
| cheapblonday - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:26 | |
![]() | Ja, att ha något att göra är nog väldigt viktigt. Blev smått deprimerad när jag var helt arbetslös, vände dygnet och aldrig gick ut. Så ett deltidsjobb/hobby borde göra en hel del. Särskilt det här med att man "måste" få 7 minuters solljus/dag för att må bra och få dom vitaminerna som behövs. Att sitta inne gör en ganska nere. | |
| lisa95 | 2011-12-08 21:26 | |
![]() | Om det skulle ta slut nu, hur hade du då sett på ert förhållande? Bortkastat år med magsår, eller ett fint år som du kommer att sakna? Det känns som att ert förhållande är på väg utför rejält med tanke på att du söker svar via forum på hur du ska göra/ hur man kan lösa problemet. Vare sig han vill det eller inte så behöver han någon att prata med, medicinen gör honom troligtvis mindre social, med tanke på att han tar den och är ensam med den? Gör mer nytta om han tar den samtidigt som han "har det socialt", det är iaf min syn på hur hjärnan funkar ihop med medicin. Är själv inne i lite tuffa tider med panikattacker, sambon åker iväg till sin mor ibland och det hjälper mig för stunden men i långa loppet är det inte alls positivt. För varje gång han inte vill träffa dig kommer han troligtvis bara fortsätta i en nedåtsprial. Jag tycker du ska sträcka ryggen rejält, ta och åka till honom nästa gång trots att han inte vill träffa dig. Tar han avstånd från dig då och varken vill prata eller träffa dig tycker jag du ska söka lycka på annat håll. Vissa är ensamvargar och du verkar inte vara på samma särbonivå som han är på? Mår man dåligt och är i en depression funkar inte ensamhet som en bot, hjärnan måste få annat att tänka på. Ifrågasätt varför du vill hjälpa han med komma ur knipan när han inte sträcker ut en hand? Inte lätt att rädda en person utan armar från att falla ner från ett stup. | |
| cheapblonday - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:26 | |
![]() | Vad säger han om det hela då? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:28 | |
![]() | Hör med honom om hans läkare kan kolla d-vitaminvärde förresten. Eftersom deprimerade är inne mycket finns hög risk för d-vitaminbrist. | |
| smurfblue | 2011-12-08 21:29 | |
![]() | Delicious tack så jättemycket för ditt inlägg!!! Det var precis det jag ville att någon som vet hur det är skulle svara. Ibland känner jag liksom att jag inte förstår hur han har det och så eller hur han tänker för att han har så svårt att förklara. Han säger ungefär som du med att man inte vill göra någonting. Men han har grejer inbokade och som han gör och så. Bara att han inte jobbar vanligt så att säga. | |
| Emellertid | 2011-12-08 21:33 | |
![]() | Sätt en tidsgräns. Säg till dig själv: jag ska satsa på detta i två/sex/tolv månader. Funkar det inte då, måste jag kanske tänka om. Skriv ner vad du tänker och känner i en dagbok, så att du i efterhand kan se hur det verkligen har varit – det hjälper dig att se hur ni verkligen har det. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:33 | |
![]() | Att åka till den deprimerade när denne inte orkar är att vara "medberoende". Man vågar inte ifrågasätta för att man är rädd att såra och att det kan bli värre, men bättre blir det inte för att man "röjer undan" problemen. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:34 | |
![]() | Jag menar, om han ska komma till dig men orkar inte, så åker du till honom istället=medberoende | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:35 | |
![]() | Eller "medsjuk" kanske. | |
| smurfblue | 2011-12-08 21:37 | |
![]() | lisa95 det låter vettigt. Det fanns mycket i ditt inlägg som jag ska fundera på. Tack!! Emellertid det kanske är en bra ide faktiskt... Delicious det ska jag göra. Mena du att det kan få honom att bli mer nere då om han har brist på vitamin d? Cheapblonday han säger att han bara vill stänga in sig i en månad och vara helt ensam och inte prata eller träffa nån alls och så säger han att han är rädd att jag inte ska orka och det är ju jag också rädd för. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:39 | |
![]() | Absolut. Kommer ny forskning och rön kring vikten av d-vitamin. Det var faktiskt min läkare som sa att jag borde sitta i solen i en kvart varje dag och vara ute i dagsljus när det inte är sol. Men tabletter kan vara ett alternativ om man som nu inte har tillgång på sol. | |
| smurfblue | 2011-12-08 21:39 | |
![]() | Delicious precis så gör jag. Medsjuk säger du alltså... | |
| Kroken80 - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:40 | |
![]() | Klart man kan kämpa. Man ska ju inte vända nån ryggen. MEN...:) Det ska ju inte bara ta energi av dig. Du ska ju vara lycklig. Hade det varit helt rätt så hade du inte frågat här | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:45 | |
![]() | Om du visar att det inte finns något alternativ (du kommer inte till honom när han egentligen ska komma till dig) så kommer något hända. Exakt vad kan vara svårt att veta för en som står utanför. Man vågar inte ställa krav men det är viktigt. Även i en relation med en frisk person skulle jag säga. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:48 | |
![]() | "Hade det varit helt rätt så hade du inte frågat här" Det är väl helt rätt att man frågar om råd när man känner sig förvirrad? Finns inga felfria relationer där man bara är lycklig. | |
| smurfblue | 2011-12-08 21:48 | |
![]() | Men Delicious jag vill ju liksom underlätta hans liv så mycket som möjligt och vill inte att vår relation ska vara ännu en jobbig grej i hans liv? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-08 21:50 | |
![]() | Har du frågat hur han känner sig när du kommer fast det är "hans tur"? Jag tyckte det var skönt självklart för man vill ju träffas men ändå kände jag mig värdelös som inte klarade det själv. Det kan ju förstås vara olika. | |