Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marmeladov22 | 2011-12-08 23:31 | |
![]() | håller med deli | |
| Pocaloca | 2011-12-08 23:42 | |
![]() | Det är kanske ett modernt sätt att godta ursäkten | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-09 00:07 | |
![]() | "Kompis som på 4 år tar en tablettask i en affär. Mamman går tillbaka med sonen till kassörskan för att han ska be om ursäkt och betala. Kassörskan säger "Men det gör inget, ta du den". En 4 åring är för liten för att kunna förstå hela vidden av sitt handlande. För liten för att förstå exakt hur fel det är att snatta. Och därmed ska han inte heller bestraffas (förnedras) med att gå tillbaka med honom och kräva att han ska be om ursäkt (alltså för en handling som han inte har förstått allvaret på). Däremot så ska han få en sådan förklaring av föräldern som han med sin 4 åringsmognad kan ta till sig. Och jo, han kan till och med få lov att äta upp godiset. Han kommer garanterad ändå inte att bli gangster när han bli stor. Men däremot åligger det på föräldern att vid nästa besök i affären lite diskret tala om för kassörskan att h*n även ska ta betalt för en tablettask, för att lille sonen råkade ta med sig en sådan vid förra besöket. Och i övrigt får hans föräldrar lita på sina egna förmågor, se på "rätt- och feluppfostran" på ett mycket längre (helhets)perspektiv och inse att det kommer att gå hur bra som helst för sonen. Han kommer med all sannolikhet att växa upp till en vettig vuxen _utan_ oklarheter kring uppfattningar om rätt och fel. Sen kan man också fråga hur det kommer sig att den här föräldern inte har haft koll på sin 4 åring i affären. Man lämnar ju inte ett så litet barn utan uppsikt i en sån miljö. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-09 00:34 | |
![]() | - Ska väl tillägga att sonen ska vara med vid nästa besök till affären, få förklaringar och få vara med när tablettasken betalas. Men det ska inte vara någon dramatik kring det hela, och han ska inte heller behöva "skämmas". | |
| micro113 | 2011-12-09 10:16 | |
![]() | __Nanna___ Varför skall ett barn som stjäl inte skämmas? Varför tror du att barnet saknar förståelse för det det gjort? Varför är inte ett bra sätt att faktiskt få barnet att förstå situationens allvar just genom att låta det gå tillbaka och be om ursäkt och lämna tillbaka asken? Hur får man barnet att förstå begreppet stöld - du har tagit något som tillhör någon annan - genom att låta barnet behålla det som tillhör någon annan? | |
| micro113 | 2011-12-09 10:22 | |
![]() | Min son var lite äldre, hade ätit upp chockladen men fick gå tillbaka till pappret och be föreståndaren om ursäkt samt kassörskan som han lurat. Personalen reagerade med att - det var inte okej att stjäla, normalt ringer man polisen när man får tag på snattare, men det var bra att han ångrade sig och kom tillbaka och erkände - det var heder och stort. Hans ursäkt godtogs och han lovade att inte snatta igen. Ungefär så ... orkar inte dra detaljer. Han tyckte det var jättejobbigt att gå dit, men att det kändes bra efteråt och var stolt över sig själv och väldigt kompis med personalen efteråt. Han är idag över tjugo och snattade aldrig igen. Jag anser att det var en mycket god lärdom att redan första gången få konfronteras med personalen och stå för vad man gjort - det sätter sig bättre än mamma och pappas tjat och förmaningar. | |
| marmeladov22 | 2011-12-09 10:34 | |
![]() | det handlar om förlåtelsen som Jesus ni vet | |
| boffertomte | 2011-12-09 10:38 | |
![]() | Men är ni helvilda? Om det inte gör något att barnet tog tablettasken, då behöver man väl inte börja bete sig som om ungen mördat någon? Bagateller är bagateller, det är viktigt att barn lär sig det också. Barn är inte korkade. Självförlåtelse är otroligt viktigt att lära barn. Skam skuld och förnedring skapar bara jävla elände. Dessutom förstår jag inte öht varför en kassörska i en butik ska ställa upp på att uppfostra barn på sin arbetstid. Det är inte dagis, hon är inte pedagog. Hon ska inte behöva spela upp en stor sketch i regi av övernitiska förälder och framkalla gråt och tandagnissel i kassakön. | |
| Minta | 2011-12-09 10:45 | |
![]() | Framförallt inte när barnet redan bett om ursäkt. | |
| boffertomte | 2011-12-09 10:47 | |
![]() | En lärdom ett barn eller en hund mycket väl kan dra av överdriven skämmas-uppfostran är att "Om du vill ha nåt, se bara för fan till att ingen ser dig när du tar det." Och då har man fått sig ett problem som man kan kalla ett problem och ha att bita i i många, långa år framöver. | |
| AbraPalabra | 2011-12-09 10:55 | |
![]() | jag tror inte att det handlar om konflikträdsla, utan om att det faktiskt inte gör nåt. Hela världen går inte under, det måste inte blir en stor konflikt av minsta grej. Livet kan inte schemaläggas och planeras in i minsta detalj. Angående 4-åringen tycker jag att den viktiga lärdomen är att det lönar sig att stå för sina handlingar, att det inte är läskigt att be om ursäkt. | |
| giggalo | 2011-12-09 11:49 | |
![]() | Jag tror att man när man säjer " det gör inget", inte tänker på vad man vad man egentligen säjer. Man tänker nog inte på vad innebörden av den meningen egentligen betyder. Det är en användbar fras, som tas till när man inte kommer på nått annat att säja. Dock tycker jag inte att det var rätt att säja så i de fall som ts tog upp. | |
| lottan8 | 2011-12-09 11:59 | |
![]() | Jag som jobbat som kassörska skulle säga Det var vänligt av dig att komma tillbaka med den, jag skulle absolut inte ge henne den. Om något barn är snutit mot mig och bad om ursäkt skulle jag säga att det inte var roligt av den att säga så men att jag godtar dennes ursäkt. | |
| Cardis | 2011-12-09 12:25 | |
![]() | Tycker det är enastående att barnen får lära sig att om man gör rätt för sig och ber om ursäkt så blir allting bättre. Och inte nödvändigtvis ett jävla gapande som just barnen är rädda för. | |
| micro113 | 2011-12-09 12:43 | |
![]() | Cardis Gapande? Att man förklarar att handlingen är fel behöver väl inte ens innebära att man ser sträng ut eller tar till brösttoner på något sätt - varför läser du in det? | |
| micro113 | 2011-12-09 12:46 | |
![]() | boffertomte För kassörskan är äldre snattare ett reellt arbetsmiljöproblem som dessutom kan vara förknippat med stora risker när de uppdagas/tas fast. Att förebygga framtida arbetsmiljöproblem ingår faktiskt i varje arbetstagares ansvar oavsett yrke. De flesta kassörskor anser nog dessutom att det ganska bra om man tillsammans med dem stävjar snattande ungar i god tid istället för att negligera problematiken och överlämna åt dem att hantera den ensam när ungarna är äldre eller till och med vuxna -- och då utgör faktiska risker. | |
| micro113 | 2011-12-09 12:50 | |
![]() | boffertomte Dessutom kan jag aldrig se stöld som en bagatell, och det har varit mitt mål att mina barn skall ha samma inställning. Stöld är ingen bagatell, det är ett brott och det är ett brott som drabbar någon, oavsett hur litet eller stort det du stjäl är. Hur kan man se stöld som en bagatell? | |
| Minta | 2011-12-09 12:55 | |
![]() | En 4-åring som får be om ursäkt och lämna tillbaka det han/hon tagit behöver ingen ytterligare uppsträckning. | |
| micro113 | 2011-12-09 12:59 | |
![]() | Minta Har du bestämt det? Varför skall man inte berätta för barnet varför det skall be om ursäkt? Varför skall inte den som tar emot ursäkten bekräfta att den förstår varför, och att den godtar ursäkten? Varför skall man låtsas som om allt är gulligt och bra? Varför skall man göra det till en potentiell situation för att dra till sig positiv uppmärksamhet och att faktiskt FÅ det godis som man tidigare nekats? Barnet i exemplet belönas ju för sitt snatteri - helt utan att föräldrarnas inställning "Snatta är fel" bekräftas på något sätt. | |
| susila | 2011-12-09 13:02 | |
![]() | "Barnet i exemplet belönas ju för sitt snatteri - helt utan att föräldrarnas inställning "Snatta är fel" bekräftas på något sätt." Men den inställningen får väl föräldrarna försöka överföra till sitt barn, det kan väl inte vara kassörskans sak att uppfostra deras unge?? Varför ska kassörskan ägna sin arbetstid åt att bekräfta olika föräldrars olika inställningar till fan o hans moster? | |