Spelrum
Giraffen | 56 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 92 |
Mobilspel
Pågående | 20 270 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
onobond | 2011-12-10 07:23 | |
![]() | Zest har kommit till svenskan via amerikanska matprogram, senare till svenska diton. Jag har aldrig kommit på tanken att döpa om min sedan ohyggligt många år ägda, men numera sparsamt använda, CISELER till zestjärn. Att jag sen skulle frusta över att kunna lägga det ordet på betapet är en helt annan sak.... | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2011-12-10 07:45 | |
![]() | Jag har aldrig hört ciserlingsjärn förut, men det verktyget verkar ju inte vara detsamma som zestjärn. Vad jag förstår är ciserling att dekorera, men att zesta är ju ett sätt att skala (för att ta tillvara på just skalet). Däremot är verktygen i matsammanhang ibland kombinerade. www.spisa.nu/3.14219...is elering/ | |
cadette - Ej medlem längre | 2011-12-10 09:30 | |
![]() | Tackar smartkingdom för länken :) Har pinsamt nog bekanta från Azerbajdzjan, men tanken att kalla dem "az" har aldrig slagit mig! (vilket kanske är tur) Håller med om att zen borde finnas. Har ingen specifik, djuplodande definition att föreslå, men lutar mig tillbaka mot franska språket där begreppet signifierar lugn. (För övrigt har franska ZAZIE gjort en låt som heter just zen :D) | |
onobond | 2011-12-10 10:40 | |
![]() | Jag hade inte helt bra på fötter i förra inlägget, När jag såg Leila "zesta" använde hon en ciseler, ger tunna strimlor av det yttersta på citrusfruktskal, går att använda till dekoration också, men används mest för att smaksätta, utan att behöva ha med de vita skaldelarna, som beskar till. Gör emellanåt en apelsingravad lax, där bl.a. frikostigt med ciselerat apelsinskal ligger mellan laxsidorna. Men med illustrationen till zestjärn (tack arbetslinjen för länk) inser jag att det är en helt annan sak. Ganska grova,men grunda strimlor - till drinkar? | |
kajix | 2011-12-10 10:41 | |
![]() | ZEN är ett ord. Enligt Wikipedia... Annars funkar både SPRÅKUTVECKLING och KONSERVATISM. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2011-12-10 14:24 | |
![]() | hehe | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 14:30 | |
![]() | Mindymoo 2011-12-10 04:08 Antal inlägg: 934 Zest är inte synonymt med apelsin- eller citronskal. Jag är en flitig användare av zestjärn (långt innan dedär matprogrammen gjorde det populärt). Zest är den färgade delen av skalet på en citrusfrukt. Eftersom den (vad jag vet) inte används hel så betyder det i praktiken strimlat skal av citrusfrukt, iaf på svenska. | |
Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-10 14:35 | |
![]() | Ja, sanningen bakom Zest bygger nog Zen med början i Zoo. | |
smartkingdom - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:53 | |
![]() | Hallå igen! Kul att se hur många det här kunde engagera. Lägger väl in en länk till då: sv.wiktionary.org/wiki/ze st (men där har ni väl redan varit inne o kollat förstås?) Ziseler eller zestjärn? När jag var liten kallades alla dylika hjälpmedel för "Rivjärn" där man valde om man ville riva eller strimla, fast det var ju på Luthers tid (nästan) ;-) Visst åsa_lin går "Zoos" att lägga, men inte i bestämd form... Lattjo det där med dina bekanta cadetten! :-) Zen borde ABSOLUT gå, håller med kinadockan om det! Apropå den ständigt pågående språkutvecklingen, när jag var liten sa man aldrig "Skämmigt", däremot skamset eller pinsamt. Idag däremot kan man höra vem som helst som är 20-40 år yngre än en själv använda just "Skämmigt". Funkar det här på Betapet? Om inte ska man kanske förbereda sig på att det finns med i SAOL innan man går ur tiden som följd av just språkutvecklingen? Kul o höra vad ni har för funderingar/kunskaper kring just det här ordets varianter! | |
smartkingdom - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:57 | |
![]() | Just det, "Shop" går tydligen bra här...hur kan det komma sig? Tillräckligt försvenskat eller...? | |
Beatchezz | 2011-12-10 20:13 | |
![]() | Jag tycker absolut att zen borde vara tillåtet. | |