Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tommy 1979 | 2011-12-10 14:52 | |
![]() | Nobelkommittén är en privat stiftelse och bjuder in vilka de vill. Det har inte ett dugg med mobbing att göra. SD:s ideologi går stick i stäv mot Nobels minne, och följaktligen är det inte ett dugg konstigt att man väljer att utesluta dem. Däremot håller jag med om att man även borde ha portat företrädarna för diktaturerna, men det är en annan diskussion. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 14:55 | |
![]() | Det var väl det som var själva poängen med tråden, att det är inkonsekvent? | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-12-10 15:18 | |
![]() | Det gäller att vara konsekvent med vi och dom-indelningen i massmedia som når ut till de stora mängderna. SD är dom, och dom är rasistiska, och det ska alla veta. Att SD faktiskt är antirasistiska och för en invandringspolitik på en vanlig europeisk nivå är en annan sak. Att det är ett mittenparti(minst extremt!) med klassiska svenska lagomåsikter med sunt förnuft som ledord, som nog ligger närmast åsikterna som gällde på nobels tid är också en annan sak. Det är en principsak, det är fruktansvärt fel och det är sandlådenivå. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-10 15:19 | |
![]() | Det går inte altid att vara konsekvent.att sd skulle böi bjudna så kan inte kungen och silvia komma.bom är invandrare och sådana ratas av sd.någon stil måsre det vara.jag är säker på att det är svårt att vara ko.sikvent.måste det bjudas folk från iran så måstes det även fast ingen vill | |
| Rabiesgalen | 2011-12-10 18:10 | |
![]() | Ja, det är inkonsekvent. Tror inte Nobel haft något emot några i Sveriges riksdag. Helt sjukt beteende av de styrande i stiftelsen. Jag tycker det är verkligen pinsamt. | |
| adel 101 - Ej medlem längre | 2011-12-10 18:22 | |
![]() | att bjuda in personer som för en chialagspolitik under diktatur med spöstraff och stening mot oliktänkande men inte en folkvald företrädare i en demokrati är ett jävla skämt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-12-10 18:34 | |
![]() | det är rätt pinsamt. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-12-10 18:36 | |
![]() | chialagspolitik? syftar du på sharialag? | |
| Tommy 1979 | 2011-12-10 18:38 | |
![]() | Det enda som är pinsamt här är hur somliga är så otroligt snabba att rusa till SD:s försvar. I och för sig är det lite off topic, men jag har svårt att tänka mig att samma människor skulle protestera lika ivrigt om det till exempel varit en vänsterpolitiker som blivit utesluten. Och bara för att förtydliga: jag anser att man gjorde rätt i att utesluta SD, men fel i att bjuda in företrädare för diverse diktaturer. Ingen av dem har där att göra. Jag gitter inte ens motivera varför, för det faktum att någon alls måste fråga visar att jag förmodligen inte kan förklara det. | |
| Rabiesgalen | 2011-12-10 18:44 | |
![]() | Du verkar inte förstå frågan Tommy 1979. Det här är frågan om principer. Att folkvalda i en av världens mest öppna demokratier inte tillåts att gå på en tillställning som får hela värdens blickar på sig plus att kungen medverkar är ju dunderpinsamt. Man undrar om vi inte kommit längre i vår demokratiska utveckling än detta. Tydligen inte. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2011-12-10 18:53 | |
![]() | Nobelsstiftelsen har väl inget med riksdagen att göra. Kan knappast finnas någon skyldighet att bjuda alla riksdagsmän. Med andra ord har det inget med demokrati att göra! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-12-10 18:57 | |
![]() | tommy - det är pinsamt att de är inkonsekventa. det är pinsamt att markera på det sättet - och ett öppet förakt gentemot de som röstat på partiet - det är pinsamt och tyder på att de som tagit beslutet är världsfrånvända - det är tydligen helt ok att strunta i mänskliga rättigheter, bara det sker någon annanstans. sen är det stora problemet med den politiska situationen i sverige att: om man vill ha mindre invandring är man tvungen att rösta på sd. det är inte respekterat att ha åsikten att vi bör begränsa invandringen - varför är det så? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:05 | |
![]() | Nej, det finns ingen skyldighet att bjuda in alla. Men det är pinsamt att ta så tydlig ställning mot en grupp som en betydande del av den svenska befolkningen valt. Och fegt, ingen tror väl att man sympatiserar med ett partis ideologi bara för att man bjuder in dom? Och korkat, för genom att utesluta dom så befästs deras roll som missnöjesparti och får ytterligare vatten på sin kvarn. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:19 | |
![]() | Jag tycker det vore pinsamt att bjuda in SD. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:22 | |
![]() | Det är alldeles utmärkt att Nobelstiftelsen står emot. Eloge för dem. Det har skett - och sker - en normalisering av sd:s motbjudande åsikter, motbjudande människosyn. Det är illa. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:27 | |
![]() | Det finns ingen anledning att respektera rasism. Alldeles oavsett de sitter i riksdagen eller inte. Tanken är ju helt befängd | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:31 | |
![]() | På vilket sätt är SD rasisitiska? Och nu menar jag SD som parti, inte ev enskilda medlemmar. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:34 | |
![]() | Inkonsistenta? Det är knappast en myndighet som likt försäkringskassan bjuder till fest för skattemedel. Det är ett privat arv som disponeras av riksbanken. Att inte bjuda in Jimmy Åkesson är lika inkonsistent som att jag inte bjuder in min dryga kusin till julafton med hänvisning till att vi blir för många barn (fast jag bjuder inte andra barnföräldrar). Jag skulle inte heller bjuda in Jimmy Åkesson. Å andra sidan skulle jag inte bjuda några som helst icke-akademiker som kungafamiljen eller Håkan Juholt. Människor utan doktorsexamen går ju inte att lyssna på, känns otroligt malplacerat. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:39 | |
![]() | snillet och smaken måste ifrågasättas när man väljer att bjuda in representanter för Zimbabwe t.ex | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:42 | |
![]() | Sitter och tittar på bilder på klänningar och det slår mig: går Juholt stag? Fick inte den kriminella särbon komma? | |