Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-12-10 19:46 | |
![]() | Det var ju komiskt att någon skrev att Sverige behöver arbetare. Ja till alla de arbeten som den svenska medelklassen genom sina moderatröster håller på att göra till riktiga låglöneyrken och som vi inte vill utföra själva. Vi vill tydligen ha invandrare så vi kan skapa en riktig underklass som kommer och städar bort bajset i trappuppgången när vi finner det akut. Sedan kan man självgott konstatera att man är för fri invandring! | |
| Minta | 2011-12-10 19:47 | |
![]() | Om majoriteten har valt en politisk väg, så tar man ett gemensamt ansvar. Di kan dock personligen strunta i att hjälpa vem du vill. | |
| Tina Marie - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:48 | |
![]() | Oj oj dags att vakna! Finns tillräckligt med kulturberikare i Sverige, vem ska betala kalaset? | |
| Minta | 2011-12-10 19:50 | |
![]() | Jag tycker att den diskuteras mycket och sakliga argument används ofta. Men det är svårt att sakligt försvara att man inte vill hjälpa människor som flyr för sina liv och vi dessutom har råd med det. Man behöver inte vara främlingsfientlig, men hur vet man vem av dem som är emot invandring inte är främlingsfientlig eller -rädd eller snål? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:50 | |
![]() | hrrm... Nanna - först. varför är mina åsikter viktiga? men jag vill gärna framstå som trovärdig - så här kommer de: -sverige bör ta emot lite färre invandrare än vi gör idag - ingen markant minskning, men lite färre - detta för att ge plats åt de som redan är här - många har det svårt och har svårt att få jobb osv. -invandrare bör bo i alla delar av landet, också i de lite finare kvarteren - det bör utarbetas sätt att hjälpa de som kommer hit att känna sig välkomna - de ska ha alla chanser att lära sig språket snabbt, få en meningsfull sysselsättning osv. - de som är traumatiserade av upplevelser i hemlandet ska ha hjälp det finns många andra saker som bör göras - men detta var ett litet smakprov speciellt till dig nanna får jag be om att du gör det samma? | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-10 19:55 | |
![]() | "Är man född på jordklotet ska man få färdas precis var som helst. Alla ska få komma och alla ska få resa ut. Öppna gränserna!" Ja helt riktigt, håller med. Men - då måste vi ha en gemensam världsekonomi först. | |
| shulten | 2011-12-10 19:57 | |
![]() | Har vi inte gemensam världsekonomi ullis? | |
| Minta | 2011-12-10 19:59 | |
![]() | Det är per definition egentligen inte möjligt att diskutera invandringen sakligt. Jag tycker t.ex att det är gottköpsfilosofi att säga att vi inte har råd och måste hjälpa våra egna först. Det är ju inte säärskilt neutralt och sakligt, inte heller är det sakligt att säga att vi inte har råd och att invandringen är negativ för Sverige. Det beror alltså i grunden på vår egen inställning till invandring. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:00 | |
![]() | Varför tror du invandrare inte ofta bor i "de finare kvarteren"? Inget av det här handlar om invandring ens.. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:02 | |
![]() | Jag tycker det är självklart att man ska hjälpa den som är i nöd, den som flyr för sitt liv, det är en mänsklig skyldighet. Men det finns också ett ansvar att kunna ta hand om den som behöver hjälp, och för att hitta ett sätt som fungerar så måste man fortlöpande kunna diskutera hur det ska gå till. Är det värdigt att ta emot invandrare som tvingas sitta i ett gathörn och tigga pengar? Har man inte misslyckats någonstans då? Visst är det bättre att tigga i Sverige än att dö i krig någon annanstans, men genom att våga diskutera utan att komma farande med 'rasist' så närmar man sig förhoppningsvis en mer hållbar policy. Ska man stanna permanent i Sverige? Hur ska man försörja sig? Är obegränsad invandring positiv i sig, eller är det bättre att försöka åtgärda orsaken till att man utvandrar ur sitt hemland? Att ta upp frågan till diskussion är inte främlingsfientligt i sig, det kan lika gärna vara en önskan om att situationen ska bli bättre. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:02 | |
![]() | Motfråga: Varför är klassamhället en helig ko vari denna invandringsfråga grundar sig i? | |
| Tina Marie - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:02 | |
![]() | Största delen av invandrare är folk som vill ha det bekvämare. De har hört av släktingar att i Sverige måste man inte jobba! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:03 | |
![]() | Mata inte trollet nu. Jag orkar inte. | |
| schlagertös - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:05 | |
![]() | En fråga man kan ställa sig är: varför börjar länder införa visum? Öppna gränser, ok, men du måste själv kunna försörja dig i det land du åker till. Kan vi åka till tex Italien och lita på att vi får "betalt" för att komma dit? Sen tro att Sverige är ett rikt land är banalt. Vi har varit det en gång i tiden men om man följer med i riksdagen eller på närmare håll typ FK så har bara bolllen precis börjar rulla. Jag sitter med högt upp och ser nog saker på ett annat sätt..tror jag! | |
| Minta | 2011-12-10 20:10 | |
![]() | De som fått asyl i Sverige behöver inte sitta på gatorna och tigga. Det är tillfälliga besökare som på grund av EU-regler kan resa fritt inom EU. Sverige har en begränsad och kontrollerad invandringspolitik som Sverige klarar ekonomiskt, annars skulle den begränsas ännu mer. Det är lätt att säga "klart att människor i nöd ska få hjälp, men...." Allt lovande, intet förpliktigande | |
| limpan__2 | 2011-12-10 20:11 | |
![]() | "Sen tro att Sverige är ett rikt land är banalt." Ja allt är ju relativt...kanske även hur högt upp man tror sig sitta och inte minst hur kunnig man tror sig vara? | |
| Minta | 2011-12-10 20:11 | |
![]() | Sverige är ett rikt land med internationella mått mätt. Liksom Schlagertös inte kan resa till Italien och bli försörjd, kan de flesta invandrare inte det heller. Det krävs särskilda skäl. Om du, gud förbjude, själv skulle tillhöra dessa med särskilda skäl.....får jag gissa att du uppskattat att du togs emot? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-10 20:12 | |
![]() | Har någon svarat på ts fråga? | |
| shulten | 2011-12-10 20:12 | |
![]() | Är det inte diskriminerande med begränsad invandringspolitik Minta? | |
| limpan__2 | 2011-12-10 20:13 | |
![]() | Del, jag försökte mig på ett svar i mitt första inlägg. | |