Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Palnatoke - Ej medlem längre2011-12-21 23:12
Antal inlägg: 229

Ganska enkelt om man går tillbaka till ordets etymologiska härkomst: en fördom är en för-dom, alltså att "döma på förhand", dvs innan man har tagit del av en rimligt stor informationsmängd, beaktat båda sidors argument etc. Därmed kan vi också dra slutsatserna att

(1) vad som är en fördom ligger i betraktarens öga (vad är en rimlig mängd information innan man generaliserar, och vem bestämmer det?);

(2) en fördom är inte nödvändigtvis negativ ("japaner är bra på matte" är en positiv fördom, "negrer kan inte bygga ett vettigt samhälle" är en negativ, medan "bögar är fjolliga och gillar att vara trendriktiga" är en ganska neutral);

(3) alla har fördomar i någon mån, ty även om man givetvis kan försöka vara objektiv så kan ingen ta del av all information i ett visst ämne, eller ens djupdyka i särskilt många;

(4) de flesta av våra åsikter är i någon mån grundade på fördomar, eftersom vi inte har tagit del av all tillgänglig information;

(5) begreppet fördomar används allt som oftast som slagträ i den politiska debatten av folk som egentligen menar "mina fördomar är bättre än dina".

Om jag läst tjocka böcker både för och emot existensen av rasskillnader och dragit slutsatsen att afrikaner generellt och genomsnittligt sett är mindre intelligenta än européer, så är jag nämligen logiskt sett mycket mindre fördomsfull än någon som anser att mina åsikter är fördomsfulla efter att ha läst i Aftonbladet att det inte finns några rasskillnader. (Givetvis under förutsättning att jag inte drar för långtgående slutsatser, i stil med "alla afrikaner är dumma".)

Är jag fördomsfull om jag tror att zigenare generellt är mer tjuvaktiga än andra? Ja, antagligen -- mina åsikter i den frågan baserar sig på ett litet fåtal fall av stöld och på det faktum att folk i alla tider verkar ha trott att zigenare stjäl. Min slutsats att de förmodligen är ganska tjuvaktiga skulle jag nog klassa som en aning fördomsfull, enär jag inte kan påstå att jag läst några forskningsrapporter i ämnet. Men jag är sannerligen inte MER fördomsfull än den som tvärsäkert påstår att zigenare inte alls är mer tjuvaktiga än andra (återigen, genomsnittligt och generellt sett) -- efter att ha läst det i Aftonbladet.

Gör gott och räds intet. /Palnatoke, signing off

meimse2011-12-21 23:51
Antal inlägg: 733

Jag tänkte att ju äldre man blev och ju mer man läste desto mindre generaliserade man och desto mer visste man hur lite man visste och ju mer man visste hur lite man visste desto mindre fördomar kunde man ha, typ.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?