Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 508

Forumkategorier

Användare Inlägg  
recidivfara - Ej medlem längre2011-12-29 11:42
Antal inlägg: 2385

låt mig ha en hästgård.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 11:48
Antal inlägg: 37631

recidivfara,du kan vara en fara på en hästgård,vad vet jag,ok,hon är en ovanlig pesionär,men mönjelilja vad tycker du gränsen går för vanvård då?

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 11:48
Antal inlägg: 3613

Kul formulerat, apbur ;-)
Bara om du kan ta hand om dem, recidivfara ;-)

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 11:49

Gränsen går vid om djuren bevisligen mår dåligt. Om veterinär anser att djuret är vanvårdat så går gränsen där.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 11:50

Dom skulle tagit av henne korna för länge sedan,så hon fått större chans att "skola"om sig,dom har väntat för länge,

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 11:52

Nja, det är ju en god tanke, ttiittii. Om det är så stora problem med djurhållningen på gården så borde man gjort något tidigare för att hjälpa både henne och djuren.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 11:53

hon tycker om djuren för mycket precis, som många människor övergöder sina hundar så dom släpar magen i marken,jag tror djuren är substitut för någonting annat som hon inte har,och därför hänger hon sig kvar vid korna,för det är det ända hon vet

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 11:54

precis mönjelilja,för länge sedan skulle någonting ha gjorts,kommunen har som vanligt latat sig,och dom annhöriga ,är annhöriga,och har så mycket empati som i detta fall blir lite fel

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 11:58

Mmm, kanske är det så, ttiittii, men det är svårt att veta om korna är vanvårdade för mig som bara sett dem i en fin dokumentär. De såg ut som välnärda kor för en amatör sig mig. Men kanske var de ohälsosamt feta?

Drutten_N2011-12-29 11:59
Antal inlägg: 184

Jag har redan skrivit detta i hästmannentråden, jag tyckte verkligen synd om korna som gick med sprängfyllda juver, för att hon, Britt, inte hann med att mjölka dom. Sen tyckte jag verkligen synd om Britt när de avlivade tjuren på gården , tycker nog att det kunde skötts snyggare om det nu var nödvändigt. Jag tycker inte att de såg ut som någon idyll heller med alla dessa tusentals flugor som blev på grund av att ingen tog hand om gödselstacken med jämna mellanrum. Konstigt att de fick lämna mjölk, jag trodde det var slutna system som gäller idag, med mjölkmaskin och dylikt. Sen har vi alla katter som sprang om kring och förökade sig, det är väl inte heller så bra kan jag tycka. Det verkade som de fick hur mycket mjölk de ville ha men inget annat.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 12:04

mönjelilja,det är precis det som tv vill uppnå,att vi ska tycka synd om. DEt går nog att få dispans för handmjölkning,nu var kanske inte fettman det värsta,utan helheten att Kommunen inte agerat tidigare

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 12:05

Om korna inte blir mjölkade och får ont i juvrena så är det ju hemskt förstås, Är det vad länssyrelsen grundar sitt beslut på? Någon som vet? I artikeln som jag länkade till skrevs det om en halt ko...

Biggalo2011-12-29 12:14
Antal inlägg: 385

Jag kan tänka mig att länsstyrelsen grundar sitt beslut på att hon helt inte orkar med att sköta korna.

Biggalo2011-12-29 12:15
Antal inlägg: 385

helt enkelt...skulle det vara

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 12:16

ser man programmet utan empati åt någe håll (vilket är svårt)jag vet inte hur beslutet ser ut,men jag tror att dom tycker hela helheten är skev,det är inte det bästa för kvinnan att ha kvar djuren heller

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 12:16

Men om hon nu har en karl som bor på gården och hjälper henne med korna enl uppgift från systern i pressen?

Spira - Ej medlem längre2011-12-29 12:17
Antal inlägg: 310

Jag är både mjölkbonde och veterinär men jag har inte sett filmen kokvinnorna. Vet inte om jag vill. Jag har flera gånger varit inblandad i djurskyddsärenden som handlat om att äldre personer vägrat inse att de inte längre orkar sköta djuren rätt. Filmen hästmannen berörde mig väldigt illa, jag tyckte det var mycket cyniskt att stå och filma när den stackars mannen i snöstorm med kallbrand i foten skulle försöka bärga sin redan förstörda och svartnade havre som skulle varit vinterfoder åt djuren. Eller när han försökte pina ur sin för längesedan sinta ko några droppar mjölk för att han tyckte det smakade så tråkigt med vatten till gröten. Jag har svårt att se det romantiska i sådant. Det lär finnas en film som handlar om en man som hette Styrbjörn och hade cancer som drev lantbruk på gammaldags vis och det var en välskött gård och då är det en annan sak. Kokvinnorna klarar vad jag förstår inte längre av att sköta gården. Jag undrar också hur de kan få leverera mjölk, det är numera mycket stränga regler för hygien och dessutom måste man ha en viss minimimängd. Tjuren avlivades för att han var för dålig för att gå till normalslakt, det var kadaverhantering, lite osmakligt att ha med i TV tycker jag. Jag kanske måste se filmen (vill inte riktigt) för att kunna veta om jag har rätt i vad jag påstår men jag har pratat om den med folk som förstår sig på kor (vår klövverkare idag på f-m t ex).

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 12:20

Tack, för ditt inlägg, Spira. Precis vad jag efterlyste. Info från bonde och veterinär.

mönjelilja - Ej medlem längre2011-12-29 12:21

Dokumentären om bonden som fick cancer såg jag också och uppskattade mycket. Han hade som du skrev en välskött gård och många kloka tankar som han delade med sig av.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-29 12:34

nej en stackars man i samma ålder ska inte sköta någon gård,man måste inse att när det är slut så är det slut,tungt men så är livets gång alla måste sluta någon gång,hur jobbigt det än kan vara,och det går inte att begära av släktingar och vänner att dom ska turas om att sköta gården,eller att släktingar ska ta beslut om när det ska slutas med djur,då är det bra att kommun,länstyrelse och sådana som vissa kallar"storebror"finns och kan vara syndabock

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?