Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 400 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-01-03 20:35 | |
![]() | se till att tjäna pengar flickor. det är mitt råd. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 20:54 | |
![]() | Min man och jag har också en teroi om köphysterin. Nu kan vi ha fel, men tycker lite synd om de som är hänvisade att bo typ i en förort på 8:de våningen: Det finns inte nåt annat att göra än shoppa shoppa, skaffa all världens dyra onödiga prylar. Obs kan ha fel där, har ju dessutom fått klart för mej att en del vill bo så, vill inte ha ett hus med en massa jobb. Som jag skrivit tidigare är ingen av våra 4 gemensamma barn bortskämda med prylar, de klarar sig utmärkt nu som vuxna, en av hans söner är lite galen i designprylar och fiina köksredskap, men lyckas klara sig trots att han pluggar, har extrajobb och skulle aldrig köpa nåt på avbetalning eller ta snabblån. En viktig sak som jag vill rekommendera är att försöka ha lite sparat även om det är tufft, tror många gör fel där. Så rätt som det är går datorn sönder - eller nåt annat - man måste ha nytt och då blir det lån, med dyra räntor som följd. Allra bäst är att försöka spara några månadslöner när man flyttar hemifrån, inte köpa n å g o n t i n g förrän man sparat ihop lite kapital. | |
| Pandina | 2012-01-03 21:01 | |
![]() | åh, men det är ju så himla enkelt. Och internet är så stort, och det finns så mycket, och man kan ju betala av räntefritt i en hel månad..! Allt ska gå så himla snabbt också. Man hinner inte tänka. Ett klick bort och du har redan köpt dig det där uppblåsbara, gigantiska hopptornet för 6500 som du trånade efter som liten. Fakturan sänds tillsammans med paketet... och ingen kreditupplysning görs heller. Det är inte många som hunnit skaffa sig anmärkningar innan 20 års ålder, och har man inkomst så blir man beviljad krediter. Klarna mobil/klarna faktura/klarna kredit är något av det farligaste...! Det är snabbheten som gör det. Man blir otålig när man inte får någonting snabbt, snabbt, snabbt - för allt går ju snabbt, snabbt, snabbt idag. Och när någonting går för snabbt, så hinner man inte tänka. Och när man inte tänker så gör man dumheter. | |
| Pandina | 2012-01-03 21:04 | |
![]() | Tacka gudarna för att jag skäms en del när jag kostat på mig lite mycket. Tänker på hur mamma hade det i min ålder, hur vänner ibland sparar på maten för att den ska räcka hela månaden. Här sitter jag och käkar på Jensens Böfhus för jag pallade inte laga mat där hemma. ...den som har resursen är härskare, och den som behöver din resurs är din tjänare. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:13 | |
![]() | För att konsumtion är det enda som vissa bekräftas genom. Eller tror att dom blir. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:17 | |
![]() | Vad skuldsätter sig killarna med då? Eller gör dom inte det? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:20 | |
![]() | Fattar ändå inte hur man vågar handla på kredit. Har inga problem med "köphysterin", i sig men tycker att det är väldigt konstigt med folk som inte är villiga att jobba för saker. Jag shoppar inte obscent mycket men spenderar ändå en hel del pengar eftersom de saker jag köper kostar lite mer. Och eftersom jag vill ha råd med dem jobbar jag skitmycket. När jag inte hade mycket pengar spenderade jag inte mycket heller, trots att jag ville. Nu ser det ut som att jag försöker framstå som bror jävla duktig här men jag fattar verkligen inte folk som inte har ngn känsla för ekonomiskt ansvar öht. Känns väldigt primitivt? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:26 | |
![]() | Dock lika störande med ständigt återkommande (i sht när man diskuterar kvinnors konsumtion) och självrättfärdigande tjafset om att man skulle vara en tom, bekräftelsesökande människa bara för att man gillar saker. Vissa gillar djur, andra gillar kläder och andra gillar att hångla. Några gillar att laga mat och andra gillar musik. Och alla är vi tomma och bekräftelsesökande, faktiskt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:31 | |
![]() | Jo, men alla hamnar inte hos fogden för det eller väljer bort saker som egentligen är viktigare. Och ja, jag tycker faktiskt att folk som måste shoppa hela tiden och skryta med det på olika sätt är lite tommare. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:35 | |
![]() | Lika tomma som alla andra missbrukare. | |
| storråda | 2012-01-03 21:48 | |
![]() | Självklart är det alltid bättre att spara ihop till det man vill ha och visst är det trist när fakturorna dimper in i brevlådan månad efter månad. Men trots det (och jag verkar vara den enda i detta forum som beter mig på detta kladerfulla vis) så handlar jag på avbetalning lite då och då. Framförallt när det är lite större köp som möbler eller vitvaror, men ibland även vid terminsstart när det skall inhandlas kurslitteratur för 2-3000 kr. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-03 21:54 | |
![]() | Deli, jag har redan konstaterat att det är obehagligt med folk som inte har ngn ekonomisk ansvarkänsla , och skryt är väl avtändande rent allmänt så det var ju inga nya poänger där. Det jag skrev handlade ju om att shopping alltid = "YTLIG, BEKRÄFTELSEKÅT". Oavsett om man har råd eller inte. Kenza har ju råd att shoppa hur mycket hon vill och ändå ser man massa hatkommentarer så fort hon köpt nya shorts. Töntigt och avundsjukt såklart. | |
| B2012 | 2012-01-03 21:55 | |
![]() | storråda - nejdå, inte är du ensam! Jag tillhör denna hemska skara som handlar på kredit, för pengar jag egentligen inte har! Och fattigare blir jag..... | |
| B2012 | 2012-01-03 21:56 | |
![]() | ....och jag är närmare 50 än 40..... | |
| storråda | 2012-01-03 22:13 | |
![]() | Tack och lov... =) Började känna mig som världens mest oansvariga människa. Får ju hålla med om att det är elände när unga personer, eller personer överhividtaget, fastnar i "skuldfällan" och tillslut hos KFM. Tror att någon skrev att det inte görs kreditupplysning, men det görs det faktiskt, reglerna skärptes under 2011 just för att komma till rätta med skuldproblemen om jag inte minns fel. Däremot är väl framförallt Sms-låneföretagens krav på låntagaren inte särskilt höga. Kanske kan se den biten som marknadsekonomins baksida? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 22:20 | |
![]() | Eller för att det finns bättre saker än shorts att köpa när man redan har massa kläder. Handlar väl om vad man själv skulle ha köpt för pengarna och inte avundsjuka över shortsen. Men ja, alla får köpa vad de vill för sina pengar och tjofaderittan, men folk kommer alltid reagera och det är väl lite det som är grejen med bloggar. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-03 22:25 | |
![]() | Jo fast hon (om vi nu ska diskutera just det exemplet) har ju råd att köpa både shortsen och de "bättre sakerna". Hon köper väl lägenheter och resor och sparar, vad är problemet? Helt sjukt bra jobbat när hon tjänat ihop varenda krona själv. Ja folk reagerar, och det är i 99% av fallen töntiga och avundsjuka reaktioner. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-03 22:35 | |
![]() | men ja nu är jag redigt ot. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2012-01-03 23:30 | |
![]() | Glömde en sak! Spara allt ni kan för h-e! Jag vill inte vara någon domedagsprofet, men landet går på konstgjord andning. Jag har varit med förr och ser vart det är på väg. Borg vill framhålla att det går bra för Sverige, tro inte på honom. Arbetslösheten ökar ständigt, flera stora -riktigt stora klädkejdor är på väg att kursa, vill inte säga vilka, men har hört det från säker källa av en kompis som jobbar på HM. Osv osv. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-03 23:50 | |
![]() | Det är väl inte särskilt töntigt att reagera "avundsjukt" på att någon har det ganska lätt på jobbet och tjänar in multum medan en annan sliter röven av sig och äter falukorv? | |