Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 19 631 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
måzepig | 2012-01-09 23:38 | |
![]() | Injektioner kanske är det enda som funkar? Går själv på en kur med folsyra + B12 (på läkares inrådan) för att se om det blir bättre. | |
marmeladov22 | 2012-01-09 23:38 | |
![]() | alltså injektioner om det är extremt vanliga B-komplex funkade för mig och jag hade ändå rejäla domningar | |
älexändrä | 2012-01-10 00:02 | |
![]() | kan tänka mig att det är det enda som funkar i början, för med tabletterna man äter tar det ofta lång tid innan värdena höjs på många. Och har man symptom, som tex domningar så borde det vara självklart. Jag mådde bättre redan efter andra sprutan. Hade t.o.m svårt att sova då :) | |
calle34 | 2012-01-11 11:01 | |
![]() | Att b12 kan ställa till ett sådans hälvete trodde jag inte:) | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-11 12:05 | |
![]() | Tror hur som helst inte att du har för lite blod i ådrorna. | |
gnill | 2012-01-11 12:17 | |
![]() | Just domningar är en klassiker vid många vitaminbrister. Själv vet jag att jag behöver B12 just när håret "vissnar" och jag får domningar i händer och muskelsträckningar hela tiden (läste nånstans att det beror på att när kroppen gjort slut på depåerna i levern så får den hämta på andra ställen i kroppen där det finns vitamindepåer och då gör den gärna det där nerverna som försörjer extremiteterna sitter, därav domningar... alltid lite kul att förstå varför ett symtom uppstår tycker jag). Hur som hest numera känner jag igen symtomen (om det går långt blir jag också trött och extremt lätt andfådd) och kör själv en kur B12. Sen hade jag precis samma symtom när jag hade Magnesiumbrist, så man kan inte veta bara av symtomen. Men Kalcium-Magnesium tar jag regelbundet nu, så det får jag inte brist på. Det finns alltid tyckare (inte ännu i denna tråd) som tycker att man ska få i sig allt via kosten, men det är både svårt eftersom mycket av vår kost nuförtiden är "utarmad" och därför att en del av oss har problem med tarmarna, då blir ofta inte upptaget så bra. | |
Träsmak | 2012-01-11 12:19 | |
![]() | Tror det blev felskrivet. Skulle nog vara B-52 i förstaposten. | |
calle34 | 2012-01-11 13:21 | |
![]() | O vad är en kur ca dagra...Kalcium-magnesium hur känner man det eller vilka känner täcken...Gnill skysst fakta:) | |
gnill | 2012-01-11 13:42 | |
![]() | En kur för mig = en burk B12, alltså jag köper en burk på apoteket och tar en om dagen, sen tar jag inte mer (tills jag får symtom igen). Kalcium-Magnesium (och andra vitamin/mineral-brister) har ungefär samma symtom. Fast när man får allvarlig kalciumbrist (som jag fick) så koagulerar blodet inte så bra, vilket man märker vid småsår och liknande, tandköttet blöder också lätt. Jag tror att det symtomet är rätt specifikt för just Kalciumbrist. På en knäpp och lite lustig basis kan jag säga att under den perioden jag hade kalciumbrist (tog ju ett tag innan jag visste om det) så hade jag svårt att se blod och tålde inte katter (tyckte de var äckliga). Jag som annars älskar katter och inte har några problem med att se blod. Men det kanske bara är jag i hela världen som får ett så knäppt symtom av en brist. | |
gnill | 2012-01-11 13:52 | |
![]() | Med damma symtom menar jag att många vitamin/mineralbrister ger: Trötthet Andfåddhet Muskelkramper/sträckninga r Domningar "Visset hår" Nedstämdhet Och därför kan man inte bara gå på symtomen och gissa vilken brist det är. Kruxet är att man kan få normalvärden fast man har en brist om man tar prov. T ex så har jag alltid extremt bra och mycket höga järnvärden. Om de dippar ner så kan jag må dåligt och bli väldigt trött trots att de ligger på normalgränsen, man kan säga att för just min kropp är det inte normalt att ha ett HB precis över normalgränsen. Så till syvende och sidst gäller det att lära känna sig själv och sin egen kropp. Det är också väldigt olika kvalitet på vitaminer och mineraler, och mycket av det som apoteket säljer är inte lika bra som det som finns i hälsokosten, men allt i hälsokosten är inte heller så bra. Det beror på hur de framställs och på vilket sätt just det vitaminet/mineralet lättast tas upp av kroppen. Dessutom kan det som verkar billigt inte alltid vara det, man måste kolla så kallad RDI (rekommendat Dagsintag), om burken med 100 tabletter kräver att du tar 9 om dagen för att komam up i RDI så blir den ju inte så billig egentligen. Så om man ska ta tillskott behöver man kolla allt detta. De flesta vitaminer och mineraler är ingen risk för att överdosera genom att ta tillskott, men vissa är farliga (som t ex Folsyra, vitamin A m fl) att få i sig för mycket av. Bästa är att gå till en riktigt kunnig hälsokosthandel och diskutera saken med dem och säga att man vill ha tillskott av hög kvalitet (märken på tillverkare som tillverkar sådana är t ex Great Earth, Helhetshälsa och Holistic) | |
Liltif_Nomad | 2012-01-11 13:54 | |
![]() | B12-brist är inget man ska självmedicinera. De B-vitaminer som finns att köpa har en bråkdel av det B12 man behöver om man har en verklig brist. Det finns vissa hälsokostaffärer dock som säljer starka 1g-tabletter dock men det är inte så vanligt. B12 syns bra på blodprov om man kollar det och man brukar också kolla järn och folsyra, eftersom de hänger ihop. En sådan sak som magnesium är mycket mer osäkert att utröna i labb, så där får man ofta testmedicinera. Brist på B12 kan verkligen ge problem. Man kan faktiskt få permanenta nervskador eller psykos eftersom bristen orsakar en kraftig "försämring" av blodet. Så tror de på en vårdcentral att man har en brist på någonting som påverkar blodet så ska de också skicka en på testning. Att bara säga att man nog kanske har brist på något är en dum gissning som ju kan leda helt fel! Det är inte helt ovanligt att man har brist på B12 fast man äter B12-bildande mat. Det finns en hel drös orsaker till att kroppen inte tar upp vitamin genom maten. Då kan man behöva piller eller rentav sprutor. Själv behandlad mot B12-brist för ungefär 100 år sedan och de kollar med jämna mellanrum eftersom det tenderar att komma tillbaka. Det har dock inte kommit tillbaka för mig, dock fick jag järnbrist efter behandlingen och några år senare brist på folsyra. | |
apbur | 2012-01-11 14:11 | |
![]() | Gnill, folsyra är ett vattenlösligt vitamin. Är du säker på att det finns risk att överdosera folsyra? Hur som helst kan det vara lämpligt för alla kvinnor i fertil ålder att äta vitamintillskott som innehåller folsyra eftersom folsyran är viktig ganska tidigt i graviditeten. Man kan ju bli gravid utan att veta om det och då är det lite försent att börja ta folsyra. Lika bra att vara på den säkra sidan :) | |
gnill | 2012-01-11 14:18 | |
![]() | Apbur, nej, jag kanske minns fel. Jag hade för mig att skälet till att man inte ville folsyreberika livsmedel i Sverige var just att det inte var bra att få i sig för mycket. | |
gnill | 2012-01-11 14:19 | |
![]() | Liltif: 1 g tabletter B12 säljs receptfritt på apoteket. Och om de på vårdcentralen föreslår att man ska prova tycker jag inte att det verkar finnas någon anledning att inte göra det... | |
marmeladov22 | 2012-01-11 14:21 | |
![]() | folsyra kan överdoseras tydligen. B komplex är bra att ta, om inte annat för en lättare tarmavgång | |
gnill | 2012-01-11 14:28 | |
![]() | hm, tarmavgång, heter det verkligen så...? jag får läskiga bilder för mitt inre... | |
marmeladov22 | 2012-01-11 14:42 | |
![]() | inte vet jag | |
Liltif_Nomad | 2012-01-11 18:26 | |
![]() | OK, fanns inte de B12 innan, men så är ju inte apoteket bara ett apotek numera. | |
Spira - Ej medlem längre | 2012-01-11 18:43 | |
![]() | Jag får också domningar ibland som går att avhjälpa med en bvitaminkur. Tycker att man ska gå till en vårdcentral och inte till en hälsokostaffär som någon föreslog. Har man verkligen brist är det säkert bäst med injektioner. Jag har en egen teori som går ut på att stress och mycket kaffe kan blockera upptaget av vissa vitaminer i bvitaminkomplexet och därför kan man få brist fast det egentligen inte borde vara möjligt. Jag tror också att vissa fall av utbrändhet egentlgien är odiagnosticerad bvitaminbrist. | |
Liltif_Nomad | 2012-01-11 19:22 | |
![]() | Tror säkert stress och kaffe kan påverka upptaget av vissa vitaminer. För att suga upp B12 behövs IF som skapas av slemhinnans "fingrar" och skadas slemhinnan så minskar halten av IF. | |