Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 344

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2012-01-19 18:35
Antal inlägg: 6854

Jaha, så du Cyko är den som sitter inne med sanningen, bra att du delger oss den.

ezye - Ej medlem längre2012-01-19 18:48
Antal inlägg: 447

Grönöga, jag läste nånstans nu att elcig med nikotin inte är farligare än nikotintuggummi eller liknande. Obs det var inte på återförsäljarens sida. Men var beställde du ifrån? Jag har försökt hitta en svensk sida, där det finns vit elcigg med nikotin, men det är en djungel tycker jag.

Cyko2012-01-19 18:48
Antal inlägg: 36

Hoppas jag kan upplysa någon iallafall. Jag är ganska hälsomedveten av mig själv; eller, jag blev efter att jag slutade röka, och blev då mycket intresserad i vad forskningen säger om snus - inte anti-tobakspropagandan.

Inga ökade cancerrisker är påvisade, varken i läpp, mun, tunga, svalg, strup eller magcancer. Snus sägs dock ge en ökad risk att drabbas av bukspottskörtelcancer. En dubbelt så stor risk (100%) till och med! Oj oj oj... vi kollar siffrorna: av 10 000 snusare drabbas 8. Av 10 000 ickesnusare drabbas 4. Detta är en ökning av 100% men fortfarande minimal.

Snus orsakar heller inte hjärtproblem, stroke, eller högt blodtryck enligt en av de senare studierna.

Men du har rätt i att det är förbannat svårt att sluta snusa. Samtidigt är det ju dock enligt mig till och med svårare att sluta röka. Att byta till ett mindre skadligt alternativ (speciellt om man njuter av tobak och inte har motivationen att sluta) är ett fantastiskt bra val om man inte kan sluta.

marmeladov222012-01-19 18:49
Antal inlägg: 4211

häftigt jk, man borde prova

grönöga - Ej medlem längre2012-01-19 18:50
Antal inlägg: 5570

ezye.
Jag skickar ett pm till dig med info, tror inte det är okej att länka/göra reklam för nicotinprodukter här i forum.
Ge mig fem minuter så har du det. :)

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 18:53
Antal inlägg: 14052

Hur har du överbevisat alla snusets skadeverkningar? Preklin? På djurmodell? Kohortstudie? RCT? CCT? Eller egenstudier?

Cyko2012-01-19 18:53

Något att komma ihåg också är att alla elcigaretter skiljer sig åt i styrka, svedan i halsen (som man vill åt som rökare) och rökmängd. Om inte en e-cigarettmodell känns bra så finns det oändligt många fler.

Cyko2012-01-19 18:56

"nulltj: Hur har du överbevisat alla snusets skadeverkningar? Preklin? På djurmodell? Kohortstudie? RCT? CCT? Eller egenstudier?"

Jag har läst i princip alla forskningsrapporter som existerar om ämnet. Det är inte nikotinet som är boven i tobak, utan röken man andas in. Nikotin är likvärdigt med koffein i effekt, toxicitet och skadlighet.

marmeladov222012-01-19 18:56

just det

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 19:00

Cyko>> Det har jag inte sagt emot. Jag bara undrade hur du hade överbevisat alla snusets skadeverkningar.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 19:01

Sorry, du har överbevisat alla myter.

Cyko2012-01-19 19:07

När jag skrev 'forskat' menade jag forskat i andras studier. Folk jag pratat med verkar tro att snus är lika farligt som cigaretter. Vissa jag pratat med tror att det är farligare. Med myter menar jag till exempel att snus orsakar tandlossning, det gör inte inte, att snus orsakar hjärtinfarkter, det gör det inte, att snus ger upphov eller skapar cancer, det gör det inte (förutom den minimalt höjda risken på en av de ovanligaste cancerformerna i Sverige). Såklart är ingenting i livet skade- och riskfritt, men skaderiskerna är såpass minimala av snusning att jag inte förstår den hälsohysteri och tabu som uppstått kring det.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 19:11

Ok, då vet jag.

y not2012-01-19 22:17
Antal inlägg: 9014

Nedanstående officiella auktoriteter inom drogupplysning i Sverige bekräftar väl ganska väl vad Cyko skriver.

Om snus CAN www.can.se/sv/Drogfa...kt a/Tobak/
Forskningen kring snusets skadeverkningar har länge varit eftersatt och behovet av ytterligare forskning är stort. Ett antal välgjorda studier och litteraturgenomgångar de senaste åren gör ändå att det i dag finns tillräckligt god kunskap för att avråda från snusbruk.
Hjärt-kärlsjukdomar
Snusare löper en ökad risk att drabbas av dödlig hjärtinfarkt och stroke. Snus ger också en högre belastning på hjärtat genom förhöjt blodtryck och ökad puls.
Cancer
Forskning har visat att snus är cancerframkallande. De starkaste indicierna finns för bukspottkörtelcancer.
Tandhälsa
Den vanligaste snusskadan är den så kallade snusfläcken, en vitaktig frätskada i munhålan där prillan placeras. Även frilagda tandhalsar är vanligt hos snusare.
Graviditet
Att snusa under graviditeten ökar risken för för tidig födsel och havandeskapsförgiftning. Nikotinet i snus går över i bröstmjölken.

Sjukvårdsupplysning 1177 www.1177.se/Fakta-oc...-s nusning/
Det är vanligt att få skador på tandköttet om man snusar. Snus innehåller cancerframkallande ämnen. Snusning ger ökad risk för cancer i bukspottskörteln. Det finns också ett samband mellan snusning och skador på leder och muskler, nedsatt hörsel, minskad möjlighet att bli gravid.

Det är inte vanligare att få hjärtinfarkt om man snusar än om man inte gör det, men risken för att en infarkt ska vara dödlig är större. Enstaka undersökningar pekar på att det finns en ökad risk för snusare att drabbas av stroke och diabetes men klara bevis saknas ännu.

Vårdguiden, www.vardguiden.se/Te...ch -droger/
Det finns också en myt om att snus inte skulle vara farligt då forskare har inte kunnat bevisa att snusning kan leda till cancer. Men vi vet att snus innehåller cancerframkallande ämnen och kan skada mun, hjärta och kärl.

Satyra2012-01-20 02:03
Antal inlägg: 4561

Cyko - "Snus orsakar heller inte hjärtproblem, stroke, eller högt blodtryck enligt en av de senare studierna."

En prilla snus innehåller ju betydligt högre mängd nikotin än en cigg gör, så hur går den ekvationen ihop, att snus inte skulle belasta hjärta/kärl?

Att döma av y nots inlägg så ser ju forskningsresultaten olika ut beroende på var man läser dem, dessutom. (som alltid) ;-)

marmeladov222012-01-20 07:29

som han förklarade så är ju röken det farliga

Cyko2012-01-20 12:29

"Cyko - "Snus orsakar heller inte hjärtproblem, stroke, eller högt blodtryck enligt en av de senare studierna."

En prilla snus innehåller ju betydligt högre mängd nikotin än en cigg gör, så hur går den ekvationen ihop, att snus inte skulle belasta hjärta/kärl?"

Precis, som marmeladov22 skrev, det är röken som är farligt. Och nej, snus innehåller inte nämnvärt mer nikotin än en cigarett, om man inte bakar en enorm prilla. Av en cigarett får du i dig cirka 1 mg nikotin. Ett gram snus (normal styrka) innehåller 8 mg nikotin, men bara 10-20 procent når blodet, vilket är runt 1 mg. Nikotinet i cigaretter når en högre peak än snus eftersom det går snabbare ut i blodet, men det dalar också snabbare. Snus ger mindre nikotin i längre tid.

Cyko2012-01-20 12:42

Och snus belastar hjärta och kärl i ungefär samma grad som kaffe. Det höjer, liksom koffein, blodtrycket akut (som även sex eller träning också gör för den delen), men enligt det jag har läst så är det ingen riskfaktor för kroniskt högt blodtryck, stroke eller hjärtinfarkt. Dom ger ju till och med nikotinplåster till folk som precis lidit av hjärtinfarkter.

nyheter24.se/nyheter...or -hjartat

marmeladov222012-01-20 13:26

Cyklo-F

exotica2012-01-20 13:59
Antal inlägg: 134

Vill önska dig lycka till verkligen.

Slutade röka för två o ett halvt år sen ..bestämde mig att jag kunde röka hur mkt jag vill i en månads slut sen lägga av. Sagt o gjort. Hade lite hjälp av en spray som man köper på apoteket kostar typ 200 spänn...spraya in i munnen...och det luktar pyton..men det hjälpte.
Hade det i par dar sen så har jag gått över till turkisk peppar...de är mina cigg idag...:)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?