Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2012-01-19 01:36
Antal inlägg: 6854

Det ska väl inte ligga på den enskilda individen men man får väl ändå tänka sig lite för vad man gör för uttalande. Hon kan väl tänka också antar jag.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 01:39
Antal inlägg: 14052

Jag har suttit instängd på ett lab själv dagarna i ända i några år, och det är väldigt lätt att överanalysera sina resultat och dra för stora växlar på saker som sedan visar sig vara mer eller mindre betydelselösa. Och att trampa utanför sin egen disciplin för att man tycker sig förstå hela bilden fast man bara studerat ett hörn av den.

Minta2012-01-19 01:39
Antal inlägg: 20042

Hon anser också att karriärkvinnor har testosteronpåverkade hjärnor och att den stora andelen självmord bland unga beror på att kvinnorna inte tar hand om de små barnen utan lämnar dem på dagis. Vid vilken ålder det är lämpligt att lämnas på dagis kan förstås diskuteras.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-19 01:41
Antal inlägg: 11661

Det är inte bögarnas fel. Det är kvinnornas. Avskummen som låter barnen vara ensam med sin far.

apbur2012-01-19 01:45
Antal inlägg: 9699

Man kan ju vara överens om att hormoner påverkar vårt beteende väldigt mycket och att det är väldigt stora skillnader i hormoninsöndring kvinnor och män emellan. I synnerhet efter en förlossning och när modern ammar. Det är nog en ganska stark påverkningsfaktor även om annat också kan påverka.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 01:48
Antal inlägg: 31064

Jag har sagt mitt. Har inget att tillägga.

Minta2012-01-19 01:49
Antal inlägg: 20042

Om barnet växer upp med separationer och i en kärlekslös miljö skadar det tror jag. Det behöver varaktighet och kärlek, och någon som kan visa kärlek. Det är nog mycket viktigare.

__Nanna___ - Ej medlem längre2012-01-19 01:53
Antal inlägg: 844

"Barnuppfostran, är mammor bättre än pappor?"

Båda behövs och tillför delvis olika saker, delvis likadana saker till barnet.
Och klart båda föräldrarna kan knyta an lika mycket (förutsatt att viljan, mognaden och insikterna finns där så som de ska) till barnet - fast kanske på olika vis, och återigen, bådas specifika sätt är lika värdefulla för barnet.

Och precis som alla säkert vet så finns det även gott om mödrar som på olika sätt kan vara skadliga för sina barn.

Jag tycker att ett större problem än detta är att männen i så stor utsträckning saknas på många sektorer där barnen finns. I hemmen, förskolan, skolan osv...
Obalanser är sällan av godo. Och i det här fallet är det barnen som blir lidande av kvinnodominansen.

__Nanna___ - Ej medlem längre2012-01-19 02:02
Antal inlägg: 844

"– Han ska inte vara pappaledig ensam det första halvåret, tycker jag. Det är bra om mamman också finns till hands. Barnet behöver en förtrolig person som det kan lita på."

Fast här håller jag faktiskt med henne i dom två första meningarna.

Liltif_Nomad2012-01-19 02:28
Antal inlägg: 369

Vad sägs om att paren själva får bestämma vem som ska vara hemma och när? De känner ju sig själva och varandra och som personer kanske de inte alls är "den genomsnittliga mannen" eller "den genomsnittliga kvinnan".

le-lou2012-01-19 03:02
Antal inlägg: 17500

Håller med SP. Jag tycker ni som fasar ska först läsa hennes bok faktiskt, den är mycket intressant. Vad gäller själva artikeln så är den lite för fattig - dvs den berättar mindre om bakgrunderna till slutledningarna och det blir lite framställt som att pappor är totala tokar. Så är det inte. Men är det inte ganska självklart, att rent biologiskt så är pappor sämre på att ta hand om små barn? Ops... får man inte säga nuförtiden.

Mindymoo2012-01-19 03:30
Antal inlägg: 1743

Först tänkte jag "Oj, jaså hon dyker upp igen". Sen inser jag att artikeln är gammal. Redan då det begav sig, 2007, blev hon rätt så manglad eftersom hon saknade vetenskaplig grund för sina idéer.
Här den mest kända sågningen: www.dn.se/debatt/pah...or skarroll
Mitt favoritcitat av AD:
"Det kan ha lite att göra med uppfostran men i huvudsak viljan att se, viljan att ha det snyggt och prydligt omkring sig ligger inte i mannens hjärna, han är helt inriktad på andra saker som kompletterar hans hustrus tankar."

Mindymoo2012-01-19 03:43
Antal inlägg: 1743

kan inte avstå nästa skojiga citat, om sexköpslagen: "Kvinnor vill naturligtvis inte ha konkurrens av prostituerade, som verkligen kan sitt yrke."

Gautama2012-01-19 06:00
Antal inlägg: 6854

Tack för länken Mindymoo, spännande läsning.
Jag tror hennes forskning har stigit henne åt huvudet, hon har blivit galen.
Tycker hon låter väldigt otäck.

gnill2012-01-19 06:27
Antal inlägg: 1942

Dahlström = extremt tendentiös, hon blandar verklig forskning med egna åsikter och lösryckta uppfattningar. Hur seriöst är det av en forskare att hänvia till "jag har pratat med många barnkirurger" som källa. Hon kopplar (familje)politiska åsikter till forskningen på ett sätt som både är extremt ensidigt och som dessutom är kvinnofientligt (som t ex att hon har sagt att vi ska tillåta prostitution därför att män har ett större sexbehov). Man kan ju lika gärna dra helt andra slutsatser av det faktum (om det nu är ett faktum, eftersom män resp kvinnor är så enorma grupper, närmare 50% av befolkningen faktiskt :) så är den individuella variationen ju väldigt stor inom grupperna). Hursomhelst poneraatt män har ett större sexbehov, a) vad är det för fel på onani, människan är skapt för att tillfredsstälal sig själv, eller b) låt männen tillfredsställa varandra. För mig är det talibanvarning på Dahlström hennes slutsatser är lika galna som föreställningen att bara för att män inte kan hålla sina begär i schack så ska kvinnor ha burka (eller inte klä sig utmanande), talibanföreställningen skulle ju lika gärna kunna leda till slutsatsen att män skulle låsas in, hållas hemma eller åtminstone förses med ögonbindel och blindkäpp om de ska röra sig på stan. Men av någon märklig anledning är slutsatserna av dessa föreställningar alltid till kvinnornas nackdel...

Själv går Dahlström personligen fri, eftersom hon menar att just hon har en "manlig hjärna"... ja, sannerligen!

Alviina88 - Ej medlem längre2012-01-19 06:43
Antal inlägg: 143

Bara tjejer som skriver i tråden säger väl allt ^^

bove2012-01-19 09:49
Antal inlägg: 1333

Om man bortser från de mer gissningsartade slutsatserna hon drar så är huvudtesen i det hon säger att mäns och kvinnors hjärnor är olika predisponerade inom vissa områden, och att kvinnor därför exempelvis är bättre lämpade att sköta om små barn, generellt sett. Finns det verkligen någon som inte tror att det är så? Det vore väl snarast märkligt om det inte vore så, att det av könen som föder barn och dessutom ammar dem, skulle ha begåvats med extra goda förutsättningar att ta hand om barnet i övrigt också?

Om någon har med sig ett spädbarn till en fest exempelvis, är det då i allmänhet männen eller kvinnorna som följer varenda rörelse barnet gör? Tror ni att det är ett helt inlärt beteende?

gnill2012-01-19 09:56

bove, grejen är att människan är otroligt anpassningsbar och hjärnan väldigt plastisk. Som till exempel att om man blir taxichaufför förändras hjärnan och hippocampus som har betydelse för minne och rumslig uppfattning växer (svt.se/2.108068/1.26...k ora_taxi) Därför är det helt rimligt att ponera att i samma utsträckning som män börjar ta hand om sina barn kommer de delar av hjärnan som behövs för detta att utvecklas så att det går finfint. Och ju mer män tar hand om barn kommer på längre sikt evolutionen att omforma deras hjärnor så att de inte ens behöver "utveckla det".

Man växer med med uppgiften, som man brukar säga. Kanske man ska säga "hjärncellerna växer med uppgiften".

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 09:56
Antal inlägg: 31064

Tack, bove. Man blir så less.

gnill2012-01-19 10:00

angående festen: Jag tror att männen inte gör det för att kvinnorna låter dem slippa och de tycker det är praktiskt att slippa och fokusera på att umgås. Om pappan går själv på fest med sitt barn kommer han att hålla koll på det lika bra som en kvinna. Förutsatt givetvis att han varit ensam med sitt barn tidigare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?