Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 027

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2012-01-26 10:00
Antal inlägg: 4973

När man har spelat väldigt många matcher, vill man ha lite motstånd.
Att ratingsystemet ser ut som det gör spelar inte någon roll för mig.Huvudsaken är att jag får spela, och att det faktiskt är alldeles gratis.

Bohedarn2012-01-26 10:09
Antal inlägg: 130

Det går helt säkert att konstruera ett nytt rankingsystem, det är bara att göra om skalorna. Det har man ju i andra sporter.
Sen skulle man också premiera långa ord med ex.vis 2 poäng för varje bokstav för att minska risken för det gnetspel som uppstår när man närmar sig ett gäng röda och gula fält.

Peddape2012-01-26 10:13
Antal inlägg: 647

Jag är rankingjägare. Men det är faktiskt kul om det blir jämna matcher också! Känslan är väl att systemet passar bäst då man spelar mot motståndare med en rank +/- 1500 kring sin egna. Har motståndaren 2500p mindre än mig så måste jag vinna vansinnigt stort för att gå med plus. Har motståndaren 3500p mindre så kommer jag garanterat göra en brakförlust ratingmässigt, och det vill jag inte!

Dessutom finns det såpass gott om spelare på betapet dessa dagar att man kan neka nån med för hög eller för låg rank då man vet att det förmodligen kommer ansluta en annan spelare med mer lagom rating vilken sekund som helst.

Peddape2012-01-26 10:15
Antal inlägg: 647

Spela klassiskt bräde, garanterat mindre gnet!

Bohedarn2012-01-26 10:21

Peddape du var ärlig och jag tycker att ditt inlägg visar på problematiken.
Så gott som varje gång jag utmanat en högrankad spelar( 1000 eller mer än mej) har jag blivit nekad.

Mindymoo2012-01-26 10:42
Antal inlägg: 1743

Jag tycker att systemet fungerar oavsett om jag vinner eller förlorar!
Om jag förlorar mot en spelare med lägre ranking ser jag ju att jag inte är i form. Ratingtappet är då rättvist. Det gör förhoppningsvis att jag skärper till mig eller undviker svåra intellektuella utmaningar den dagen. :D
Dessutom - det är ett spel ffs.

bove2012-01-26 10:44
Antal inlägg: 1333

Bohedarn -

Alla har olika uppfattningar om regler och rating, men jag är ganska övertygad om att en majoritet är nöjda med det allra mesta här. Ge det lite tid och spela upp din rating så kommer du snart att kunna spela även mot högrankade. Att döma av din matchstatistik och hur få matcher du har spelat så borde det inte ta så lång tid.

Palini2012-01-26 10:45
Antal inlägg: 1381

Systemet funkar utmärkt. Du gör jämförelser med andra sporter och rankingsystem, men betapets rankingsystem är ett "öppet" system där vem som helst kan möta vem som helst. Hur sugen tror du att t.ex. Roger Federer är på att spela mot en 83-årig enbent glad motionär? Hur många rankingpoäng ska han tjäna på det?

louise872012-01-26 10:51
Antal inlägg: 60

Haha, Palinis kommentar är bäst hittils :)

Bohedarn2012-01-26 11:51

Bove
Nu sitter din högra hand löst.
Man utgår ifrån vinsten !
Om rankingskillnaden t.ex är 4000 eller mer så vinner den högre rankad 1 poäng och den andre förlorar 1 poäng. Tvärtom så skulle den andre vid vinst tjäna 50 poäng. Vid lika ranking skulle man ex.v vinna 10 poäng.
Det där med förväntad vinstmarginal när slumpen är inblandad blir liksom tårta på tårta.
I fotboll får man bara 3 poäng fast man vinner med 7-0

Harlort - Ej medlem längre2012-01-26 11:55
Antal inlägg: 670

Meningslös diskussion, vad är syftet med den, att få betapetskaparna att ändra systemet, knappast troligt. Spela och ha kul.

bove2012-01-26 13:49

"Det där med förväntad vinstmarginal när slumpen är inblandad blir liksom tårta på tårta"

De enda sporter där slumpen inte är inblandad överhuvudtaget som jag kan komma på är spel som schack.

"I fotboll får man bara 3 poäng fast man vinner med 7-0"

Jo men du argumenterar ju trots allt för att det ska ge olika poäng beroende på hur bra motståndaren är.

För övrigt så måste du väl inse att ditt system knappast hade lockat "rankingjägare" att spela mot dig heller. Finns det bara en poäng att vinna men femtio att förlora så lockar det nog inte så värst mycket.

bove2012-01-26 13:50

Och visst, slumpen är inblandad, men Scrabble är till absolut största delen ett skicklighetsspel, inte ett turspel.

Bohedarn2012-01-26 15:48

Ni är så många som är så konservativa och tycker det är bra som det är. Jag skulle vilja förbättra Betapet.Det är ju principen som är viktig. Det där med poängen var bara ett exempel. Det finns säkert nån statistiker som kan räkna ut nån bra fördelning.
Jag är säker på att nekandet skulle minska radikalt.

Bear Grylls - Ej medlem längre2012-01-26 16:38
Antal inlägg: 128

Jobba på att bli bättre istället så ska du se att du får action. +1 på Palinis inlägg.

millie482012-01-26 16:57
Antal inlägg: 60

Låg ranking behöver inte betyda att man som nybörjare är dålig du inte mycket att välja på.
Och det är värre tycker jag när motståndaren bara drar mitt i spelet utan förklaring,ok jag vann på det men jag ledde ändå matchen

Jonisen2012-01-26 19:55
Antal inlägg: 1338

Jag brukar ibland neka de som har betydligt lägre ranking än jag själv. Inte för att jag är rädd för att förlora ranking utan för att jag gärna vill spela mot någon som är lika eller ungefär lika bra som jag. När jag spelar med nån som har mycket lägre ranking vinner jag i många fall väldigt stort. För att jag ska utvecklas som spelare måste jag möta motstånd som är lite bättre eller jämlikt med mig själv(vilket oftast de som har 1000 mindre i rank än mig inte är)

Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt att bli nekad. Men jag tror det är roligare för de med låg ranking att spela mot andra som är i ungefär samma nivå, då det blir jämna matcher. När jag spelar med nån med 900 i rnaking typ blir det sällan varken roligt för mig eller min motspelare när jag vinner med 100-200 poäng ibland.

Men som sagt. Nekafunktionen finns och då måste folk få tillåtas att neka motspelare. Jag tycker dock inte detta är något problem då sajten har så många medlemmar att det inte borde va nåt större problem att snabbt hitta nån som vill spela med dig.

Rankingen tycker jag i övrigt är bra som den är. Om man inte skulle kunna få minus när man vinner tror jag många högrankade skulle endast spela mot de med 400-1000 i rankning för att kamma hem säkra poäng.

Det var min åsikt

Bim19642012-01-26 20:09
Antal inlägg: 1854

Om man nu skulle "plocka bort ratingen", och bara köra från match till match. Då kan man i praktiken möta vem som helst, men man skulle också riskera att förlora match efter match efter match, om man skulle ha otur. Och hur kul är det att bara förlora och aldrig få vinna?

Du skulle inte veta på förhand om personen du möter är duktig eller helt enkelt suger.Man skulle kunna säga att man köpt grisen i säcken.

Harlort - Ej medlem längre2012-01-26 20:10
Antal inlägg: 670

Roliga ibland men ofta ganska tröttsamma men ändå kan jag inte låta bli att läsa och ibland kladda lite....:) Som en hare som bajsar lite var stans...
Harlort har talat.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-01-26 20:16
Antal inlägg: 3613

Hittar alltid nån att spela med. Huvudsaken är väl att man får spela? Den som blir nekad kan väl starta ett eget spel.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?