Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yamma2012-02-02 16:21
Antal inlägg: 2285

Okej, du har bevis för att just kristendomen inte kan vara sann? Har du lust att ge ett exempel på det, då?

Jag får upprepa:

"Jag förstår inte riktigt vad du menar med att religionen "predikar sin tro i missionen s namn ui utbyte mot mat och sjukdom". Kan du ge ett exempel?"

Yamma2012-02-02 16:22

Postade lite för snabbt nu. Jag håller med om att det inte är bra med en religion som predikar att man ska skada nån annan. Om det var det du menade. Hur gör kristendomen det, menar du?

connyboy872012-02-02 16:23
Antal inlägg: 20

Min grön är inte ett skit som din grön, för min grön, är skitgrön.

OnT: Man ska vara försiktig med att kritisera religion. Och ska man ändå kritisera, så får man göra det snyggt, annars blir kanske gudarna vreda.

Zaint2012-02-02 16:23

Förlåt nu har jag inga källhänvisnigar men jag råkade titta en timma på kanal 10 för ett tag sen där de missionerade i Kongo tror jag och då fick de handpåläggning och folk blev friska om de mottog Gud, ska inte diskutera det vidare då jag inte har fler källhänvisningar än så

Jag frågar tvärtom är det rätt(med kristna värderingar i lag)?? Kan vi förbjuda vissa saker som vi inte vet skadar andra bara för att vi är vana vid det?

Zaint2012-02-02 16:27

Jag menar inte att det predikas att man ska skada någon annan bara att den gör och har gjort samt att den delas som en sanning mot allmosor

Yamma2012-02-02 16:28

Jag uppmuntrar att man kritiserar religiösa som beter sig illa. Att kritisera en religion i sig är ganska poänglöst, det finns nog inte två kristna med exakt samma uppfattning om kristendom... Det är farligt när människor begår dåliga handlingar i religionens namn. Men ej att förglömma att det är människorna som är dåliga, inte nödvändigtvis religionen.

Zaint, jag förstår. Det behövs nog mer diskussionsunderlag än det, ja, det har du rätt i.

Kristna värderingar i lag, skriver du, men det blir lite underligt att uttrycka sig så. Är en lag per se dålig om den råkar vara inspirerad av en gammal kristen lag (vilket de flesta inte är, utan snarare gamla judiska lagar, men skitsamma)? "Du skall icke dräpa" exempelvis, det känns som en rätt ok lag tycker jag...
Kan du ge ett exempel på en sån lag som du menar, Zaint?

Yamma2012-02-02 16:29

Zaint, det var mycket länge sen man betalade för syndernas förlåtelse. Du tänker kanske på avlatsbrev, det var på medeltiden.

Zaint2012-02-02 16:30

Kan svar på lite andra övergripande inlägg att självklart får man tycka vad man vill och tro på vad man vill men det är inte något förtryck mot en folkgrupp jag utför utan en gemensam åsikt, jag kunde ha skrivit om sverigedemokrater som odemokratiska och varit närmre ett personangrepp

Yamma2012-02-02 16:30

Eller så tänker du på sekter i USA som vill att man betalar för att man ska kunna bli helad. Dessa är inte kristna.

Yamma2012-02-02 16:31

Zaint, var försiktig med att säga att din åsikt är "allmän". Den är din egen i första hand, och om den delas av nån annan gör det varken från eller till.
Det är mycket vettigare att diskutera utifrån sin egen åsikt, än att försöka måla sin egen bild på någon annan.

Mindymoo2012-02-02 16:32
Antal inlägg: 1743

Men varför begränsa diskussionen till en religion? Det finns många att välja på. Och vi som inte bekänner oss till en religion lär vara 1.1 miljarder, ska vi slippa undan? :)

Zaint2012-02-02 16:34

Du kan få förklara varför vi inte tillåter månggifte tex

varför vi är omgivna av flera märkliga lagar kring äktenskapet, tex att man som man räknas som far till ett barn automatiskt i ett äktenskap men inte annars.

Att inte döda folk var väl applicerat som god ton redan under vikingatiden?

Yamma2012-02-02 16:34

Jo Mindymoo, jag diskuterar alla religioner, det är Zaint som främst riktar in sig på kristendom verkar det som, och det är ju faktiskt hans diskussion. =)

Det är också omöjligt att räkna hur många icke-religiösa det finns. Och vad det innebär. En teist (någon som tror på "något" men inte nödvändigtvis en gud) räknas till exempel in dit. Men det är ju många länder som inte vågar erkänna om de är ateister (fenomenet tvärtom finns också), så det går inte att få en siffra.

Zaint2012-02-02 16:37

Jag vill att folk ska tycka som jag!
JAG VILL
JAG VILL
JAG VILL!

Är inte min mening att skriva något politiskt inkorrekt, men jag är mer av en muntlig filosof än en sakligt skriftlig tyvärr och då kan det försvinna information samt saknas korrektheter i vid utsträckning

Pyrotech2012-02-02 16:37
Antal inlägg: 12

Hej, jag är en självmotsägelse i brunst. Nån som vill hålla med mig, så att jag kan få utlopp för mitt bekräftelsebehov och förneka min korrupta självbild? Låt oss även förkasta alla tvetydigheter, bli likriktade och avidentifiera människor. Vi vet ju med historisk bakgrund(Tredje Riket) hur bra idé det är att avlägsna oliktänkande människor.

Glöm inte det viktigaste av allt, alla monoteister tycker att Bibeln består enbart av tomma ark och inte budskap eller idén om att vi alla kanske borde vara lite snälla mot varandra emellan åt.

Zaint2012-02-02 16:39

Jag gissar att du är kristen eller inte läst hela tråden=)

Zaint2012-02-02 16:40

....eller båda

Yamma2012-02-02 16:50

Zaint, ah! Nu börjar du komma in på jättesmarta frågor, jag önskar du gjort ursprungsinlägget om dessa istället!

Jag håller helt med dig om att det egentligen inte finns någon anledning att inte kunna gifta sig med flera. Det bygger på gamla (religiösa) traditioner, precis som du säger. Möjligen skulle det också innebära en hel del strul med ändring av lagar om arv och liknande, om man kunde ha flera fruar.

Jag håller också med om att de flesta lagar som framställer äktenskapet som nåt heligt som alla bör sträva efter är mycket märkliga.

Ja, det var otillåtet under vikingatiden också. Men de gamla judiska lagarna är mycket mycket äldre än så!

Yamma2012-02-02 16:51

Jag vill dock förtydliga att det inte är religionen du ska vända dig emot i första hand vad gäller lagarna, utan lagarna i sig. Det är ju dessa du retar dig på. Exempelvis kan vi börja med att få bort KD ur riksdagen. =)

Pyrotech2012-02-02 18:00
Antal inlägg: 12

Jag är ej religiös, men har dessvärre inte lagt ner någon möda på att bläddra bland trådarna. Ville bara poängtera att din s.k. "allegori" bäst illustreras med titeln på en av John Kennedy Tooles böcker, "Dumskallarnas Sammansvärjning". Men fortsätt för all del, idioti är alltid lika uppskattat.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?