Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 918

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-02-25 23:45
Antal inlägg: 37631

någon gång kommer dom ut och då är det samma visa igen

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-25 23:48

om jag kör 180 mellan stockholm och hem en morgon klockan 4,då möter jag inte en bil och skadar inte någon,men det är klart det finns dom som är dåliga bilförare men dit hör inte jag

slånbär2012-02-25 23:48
Antal inlägg: 5539

Ja-om dom inte kan hålla sig ifrån att köra fulla då har dom inte ute i samhället att göra. Rehabilitera gärna men ta bort dom från gatorna.

slånbär2012-02-25 23:50

Ttiittii-det vet du inte förrän den dagen du kör ihjäl dig själv eller någon annan. Spelar ingen som helst roll vilka ursäkter du kommer med för det du gör är ett brott och borde ge fängelse. tror inte någon som kört ihjäl en annan när dom körde i 180 blås hade för avsikt att göra det men ändå händer det hela tiden.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-25 23:52

ont om folk på motorvägarna klockan 4 på morgonen

Salsby2012-02-26 00:08
Antal inlägg: 155

ttiitti och slånbär. Ni kan tjafsa hur mycket Ni vill, men Ni har båda missat hela sakfrågan. Ni ställer fel frågor. Faktum är att idag slipper återfallsrattfulla straff. Vård eller fängelse? Jag skiter i vilket bara de hålls borta från att köra bil!

Bitte - Administratör2012-02-26 08:19
Antal inlägg: 24199

Visst kan alkolås fungera men , om de låter /tvingar någon anhörig att blåsa då och sedan kör det. Att ta av dem körkorten hjälper ju knappast heller för de kör ju i alla fall, så länge de har sin bil , Alltså borde bilen förverkas tills det genom gått en behandling.

Bitte

grusplan2012-02-26 08:24
Antal inlägg: 333

Så om man skulle resonera så som dom tydligen gör så slipper man straff om man är återfalls mördare ochså?? Helt sjukt klart att återfallsrattfulla ska straffas ,dessutom tio ggr värre än första gången

kaffeflicka - Ej medlem längre2012-02-26 09:03
Antal inlägg: 915

Jag vill ha betydligt hårdare straff på rattfylleri (och djurplågeri).
Är det rimligt att förverka bilen och kanske förstöra en hel familjs fritidsaktiviteter och andra körningar där kollektivtrafiken helt eller delvis saknas? Varför skulle ev partner och barn straffas?
Att bekosta ett alkolås borde alla som torskat för rattonykterhet få göra och naturligtvis ska körkortet dras in.
"Skickliga" förare som kör på tok för fort borde inte heller få ha körkort.

Bitte - Administratör2012-02-26 09:07
Antal inlägg: 24199

Står bilen på den som kör rattfull så ska den kunna förverkas , ja även om den står på någon annan i familjen , för nästa gång så har kanske den som kör påverkad sina barn med i bilen och det händer en olycka ,

Egentligen så talar vi om ett "mordvapen" då man kör påverkad

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-26 09:16

Salsby,slånbär och jag tjafsar jämt en favo hobby vi har,sorry för vi knasar din tråd,men en människa kan inte sitta livstid i fängelse pga sin sjukdom då är det bättre att komma rätta med sjukdomen,och när rattfylleristen får en nära döden upplevelse,då är alkoholisten mot taglig för behandling,om bara några dagar kommer jag träffa ett gäng nyktra missbrukare,som har gjort massor med dumma saker från det grövsta till snatteri,och dom har varit fri från sitt missbruk några år,några av dom har tagit om körkortet,några kan inte för dom klarar inte livet utan mediciner,MEN dom är på rätt sida om skiten !och har fått ett värdigt liv,och har rätt Tänk,och det är bättre för alla en att bli inlåst ett helt liv,skulle jag bli drabbad av att någon nära anhörig skulle bli skadad eller dödad,så skulle jag självklart förmodligen tänka livstid eller förmodligen skulle jag tänka arkebusering,och skulle jag någon gång efter en sådan händelse kunna tänka klart igen så ,så så ville jag naturligtvis lösa orsaken till problemet

Guldplate2012-02-26 09:24
Antal inlägg: 1212

Jag håller med ttiittii i resonemanget kring fängelse.

Ska alla som är en potentiell fara för omgivningen sättas i fängelse så får vi avsätta halva norrland till det. För vi kan inte stoppa vid rattfyllerister och fortkörare, som slånbär nämner, utan då får vi räkna in alla andra som ev är farliga för allmänheten och det med eller utan bil. Kommer att kosta en otrolig massa pengar...

Sen är det nog också så som ttiitti säger. Fängelse ger oftast inte någon insikt. Dom flesta alkoholisterna jag träffat, vilket är ganska många då syrran jobbar med dessa, brukar säga att de måste nå botten för att komma till insikt. I vissa fall ger ett fängelsestraff den känslan av botten men om den inte gör det så är det bara tillfälliga lösningar som ingen mår bra av.

ezye - Ej medlem längre2012-02-26 10:28
Antal inlägg: 447

MEN....visserligen ger fängelse inte nån insikt och visst är det sjuka människor som behöver behandling, men vi kan inte mildra straffen och ta bort fängelsetiden, för vad händer då. Vi får desto fler rattfyllerister, för vafan "jag får inget straff så jag tar chansen och kör". Gäller inte de som är totalberusade för de har oftast ingen aníng om vad det gör. Det gäller de som behöver komma hem och längtar efter ett par tre öl på festen, och chansar. De är därmed en fara för sin omgivning. Det slutar med katastrof, du och jag vågar oss inte ut pä vägarna, speciellt inte en fredag-lördagnatt.

Salsby2012-02-26 11:05
Antal inlägg: 155

Bitte och grusplan verkar vara de mest förnuftiga. Det daltas för mycket. Fängelse eller vård? Spelar ingen roll. Lås in dem ! Det verkar som om många av Er som skrivit vill göra rattfylleristerna till offer som Ni tycker synd om. Jag har varit med om att försöka hålla en ung kvinna vid liv med hjälp av hjärt-lung i väntan på ambulans. Det var nog kanske 10 minuter men kändes som en oändligt lång tid. Hon levde men dog på sjukhuset. Hon stod och väntade på bussen när hon blev överkörd av en rattfull. Vem var det synd om? Henne och hennes familj eller idioten som körde bilen?

slånbär2012-02-26 11:42

Jag håller med Salsby- fängelse eller vård spelar liksom ingen roll bara dom försvinner från gatorna. Men för min del är problemet med oansvariga förare större än så och inte enbart begränsat till just rattfylla. Fortkörare är ett väldigt stort problem även det för att inte tala om det senaste problemet nämligen mobilanvändandet under bilkörning.
Jag har ingen som helst förståelse för folk som tror att det är dom själva som har rätt att bedöma hur dom ska köra och i vilket tillstånd. En människa som är så naiv och tror att bara för att gatorna är tomma kl4 på morgonen varenda gång dom kör så betyder det att risken att det en morgon kommer någon i deras väg inte finns är dom riktigt farliga bilisterna för dom kör på gammal vana och övertro på sin egen förmåga. Jag vet personligen hur ett helt liv och en hel familjs liv påverkas av att dessa människor finns ute på vägarna.

Har dessutom en fråga till dig Ttiittii- kör du på det viset när du har dina barn i bilen också? Och om inte- varför?

nissen12012-02-26 12:51
Antal inlägg: 146

Ttiittii, kör du i 180 då är du en förare med dåligt omdöme om inte annat. Du kan tro du kör hur bra som helst men i 180 kör man inte!

slånbär2012-02-26 12:58

Ttiittii har i tidigare trådar förklarat (med illa dold stolthet) att hon kör för fort för det mesta och betalar böterna med glädje. Så hon ser det inte på riktigt samma sätt som dom som städar upp efter en trafikolycka där en eller flera inblandade har kört vårdslöst.

ezye - Ej medlem längre2012-02-26 13:05

Man kan köra vårdslöst på andra sätt än att köra fort dock.

ezye - Ej medlem längre2012-02-26 13:08

Jag har oxå kört i 180 ibland när jag var ung, men skulle aldrig göra om det idag. Kört på vischan, men man kan kan få punktering, det kan dyka upp en älg, en annan bil osv. Men man kan lika gärna köra ihjäl en människa i 80 km om man är oskärpt, pratar i mobilen, tappar en cigarettglöd eller liknande. Det var så jag menade ovan.

pken862012-02-26 13:26
Antal inlägg: 359

Jag kör ju som bäst när jag är full.. Annars får jag sån jävla prestationsångest, men efter en sjuttis kosken så är nerverna lugna! :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?