Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 038 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ektis - Ej medlem längre | 2012-02-17 00:06 | |
![]() | ibland.. men inte jämt. | |
| ceciliaerix | 2012-02-17 00:08 | |
![]() | Ja crooked, jag var nog lite otydlig där. Det jag menar är att i många andra länder bakas dricksen in i notan. Men som här i Sverige väljer du själv att dricksa eller inte. Tex om du har fått utomordentlig service eller fantastisk mat :) Haha email, ja i många fall är det ju så! | |
| Skblole | 2012-02-17 00:08 | |
![]() | Jag dricksar om jag är nöjd med servicen, har alltid fått lära mig att det är allmänt hyfs och jag tycker det är en schysst grej att göra. | |
| ceciliaerix | 2012-02-17 00:09 | |
![]() | Asså email du kan skippa attityden, det är allmänt känt och vedertaget med dricks på krogen. Men du kanske inte går ut så ofta. | |
| shulten | 2012-02-17 00:11 | |
![]() | Ger ni dricks till den som städar toaletterna på jobbet när denne gör ett extra fint jobb? Om jag betalar XXXX kronor för en hygglig stund på en bättre restaurang så betyder service en hel del. Hur menar du att det kan liknas vid en fint rengjord toalett? | |
| Skblole | 2012-02-17 00:15 | |
![]() | Däremot är jag mer noggrann och generös med dricks i t ex USA där det är en viktigare social institution än det är i Sverige. | |
| Hullabalo0 | 2012-02-17 00:17 | |
![]() | när jag är på mynt-toa och sittsen är ren och det finns tillräckligt med papper så brukar jag stoppa i några kr till när jag är färdig. | |
| rajden | 2012-02-17 00:18 | |
![]() | Nämen nog brukar jag dricka friskt när jag är på krogen-är det inte det som är själva syftet.... | |
| 2012-02-17 00:24 | ||
![]() | @ Shulten Jag förstår inte skillnaden. Det är två tjänster/varor som du betalat för. Varför ska man ge lite extra till den ena? När du betalar på restaurangen så betalar du ju för allt: mat, glas, bestick, löner, värme, el, reklam etc. | |
| shulten | 2012-02-17 00:28 | |
![]() | Ja förstår du inte, så är väll det ok det med! =) | |
| AnSoJo | 2012-02-17 00:30 | |
![]() | Dricksen är inbakad i priset i Sverige också. Jobbar serveringspersonalen vitt ska de ha avtalsenlig lön och har de inte det är det ju knappast gästernas fel. Jobbar de svart får de skylla sig själva. | |
| Lillstölla | 2012-02-17 00:31 | |
![]() | Ger dricks ibland, även om jag överlag ogillar fenomenet. Förstår emails poäng. Här i Sverige ger vi bara dricks på restaurang, men ska man se till andra länder så ger de dricks för i stort sett alla serviceyrken, snubben på den finare toaletten på den dyra restaurangen som delar ut handdukar, frisören, hotellstäderskan osv. Så email har helt klart en poäng, varför ge en och inte en annan? | |
| 2012-02-17 00:35 | ||
![]() | @ Shulten Du kan väl upplysa mig? | |
| ceciliaerix | 2012-02-17 00:35 | |
![]() | Jo självklart, ger man en kan man ge alla. Men i Sverige har vi ju inte lika många serviceyrken som i tex Usa. AnSoJo, var får du det ifrån? Det stämmer inte. | |
| 2012-02-17 00:44 | ||
![]() | Ceciliaerix hävdar fortfarande att personalen inte för någon lön. _Var_har_du_fått_det_ifrå n_? Har du rent av några källor som du kan hänvisa till? | |
| pepscake | 2012-02-17 00:53 | |
![]() | Jag dricksar generöst på restauranger med god service, men bara för att det får mig att känna mig duktig egentligen. Det är en egogrej. Tror det började ungefär i samband med att jag fick mitt första visakort, första lön, och hade råd att lämna dricks, hah. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-02-17 00:55 | |
![]() | "Hullabalo0 2012-02-17 00:17 Antal inlägg: 228 när jag är på mynt-toa och sittsen är ren och det finns tillräckligt med papper så brukar jag stoppa i några kr till när jag är färdig." Åh, jag med. Eller så trycker jag ned en peng i fickan på den som vaktar toaletten. Tycker det är så härligt med folk som brinner för sitt jobb så det är klart att dom ska ha dricks! Toalettservice är ett av de viktigaste jobben som finns! Tänk bara på hur många sjukdomar och kväljningar vi undviker vid en fräsch och skön toalettupplevelse. | |
| kajix | 2012-02-17 04:00 | |
![]() | Jag betalar lite mindre av notan om servicen varit dålig | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-17 05:53 | |
![]() | Länk till hotell och restaurangfacket. Där kan man läsa mer om dricks förr och nu. www.hrf.net/sok/dricks | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-17 07:03 | |
![]() | det är lite olika,det beror på personalen,är dom trevliga och ger barnen något extra så blir det drix,tittar dom på oss som ett problem när vi kommer då blir det 0 | |