Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 091 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ckareppak - Ej medlem längre | 2012-02-17 19:57 | |
![]() | Instämmer med Crooked. | |
| Ckareppak - Ej medlem längre | 2012-02-17 19:57 | |
![]() | Okej, jag får pröva Shanghai nästa gång. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-17 20:00 | |
![]() | Shenzhen är ännu roligare som västerlänning. Och så kan du kombinera det med HongKong när du ändå är där. | |
| Borzov | 2012-02-17 20:22 | |
![]() | Jag må vara lite partisk, eftersom jag jobbat med ryska i årtionden. Jag kan inte säga något om kinesiska, och jag har inte en aning om hur framtiden kommer att utveckla sig. Både språkligt och geografiskt ligger Ryssland närmare. Ryska är ett tufft nybörjarspråk; kinesiska misstänker jag också är rätt motsträvigt för nybörjare. Kina är ungefär tio gånger folkrikare än Ryssland - det finns alltså tio gånger fler armhålor att sälja deodorant till - matematiskt kommer Kina alltid att vara större än Ryssland. Men Ryssland är nära. Från Stockholm är det närmare till S:t Petersburg än till Luleå; och bara den staden har en befolkning större än hela Finland. Affärer med Ryssland kan ske på en "lägre" nivå; småföretag, medelstora företag. Ryssland är på ett annat sätt integrerat i europeiska handelssystem, och även kulturellt mer lättillgängligt. En annan fördel med ryska är att det är ett språk - mycket på grund av rysk imperialism i olika epoker - spridits långt utanför landets gränser. Tsarryssland expanderade in i Centralasien och Kaukasus; Sovjetryssland la ner stora pengar på att utbilda eliter i tredje världen. Det är förunderligt hur vanligt det är att stöta på rysktalande läkare, ingenjörer, administratörer i Indien, Afghanistan - och även i Kina. Mitt intryck är att ryskan är mer spridd än kinesiskan. Kinesiska kan man tala i Kina, Singapore, Malaysia... En annan fördel med ryskan är att språket är ganska nära släkt med andra europeiska språk - det är inte jättebesvärligt att ta till sig polska, ukrainska, tjeckiska etc. om man kan ryska. Kort sagt - jag tror att ryskan kan öppna fler olika dörrar ut i världen, medan kinesiskan utan tvivel öppnar en jättestor dörr till ett jättestort, och utan tvivel spännande land. | |
| Ckareppak - Ej medlem längre | 2012-02-17 20:50 | |
![]() | Okej, Shenzhen it is! :-) S:t Petersburg är en underbar stad. Jag gillade Moskva också. Ursäkta, off topic. :-) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-17 20:52 | |
![]() | Klokt inlägg Borzov! Det finns alltid två sidor av handduken. | |
| sjunnis | 2012-02-17 21:18 | |
![]() | Hmm, jaa jag känner mig fortfarande kluven.. :) har ju ingen aning om var jag kommer jobba i framtiden, så det är svårt att säga vilket språk som skulle gynna mig mest. Har ganska lätt för att lära mig nya språk, så den biten är jag inte rädd för. Frågan är ju om "alla" kommer kunna kinesiska i framtiden, och att det inte ses som så meriterande? Kanske mer spännande med någon som kan ryska? Jag funderar vidare... :p | |
| Borzov | 2012-02-17 21:24 | |
![]() | Hur du än väljer kommer du att få roligt med språket. Vilket du än väljer - så har du valt rätt! | |
| mrperfect | 2012-02-17 21:26 | |
![]() | bägge =) | |
| Träsmak | 2012-02-17 21:26 | |
![]() | "Träsmak>>Du är helt fel ute. Språk som komplement till en bra examen (MBA, civilingenjör...) smäller extremt högt bland oss som anställer." Det var ju kul att veta att jag har fel. Men skulle det inte vara bra om dom faktiskt kunde använda det språk som dom kan? Det är det jag menar. | |
| mrperfect | 2012-02-17 21:37 | |
![]() | träsmak, anställ mej då (KTH -84 ) :)) | |
| to the top | 2012-02-17 21:40 | |
![]() | KINESISKA! DET ÄR MOTIVATIONEN | |
| MCMLXIII - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:49 | |
![]() | Om du tänker efter så är detta så fel forum att ställa en sådan fråga. Här finns bara besserwissers, snillen spekulerar och andra nördar. Inget folk med riktig kompetens. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:51 | |
![]() | Träsmak>> Det beror liksom på vilket syfte man har med anställningen i fråga. Självklart är majoriteten av anställningar i världen billigare att bemanna med kineser än svenskar. Men för vissa tjänster spelar andra aspekter större roll än de 40000 kr/månad man som arbetsgivare skulle spara i personalkostnader. Kulturskillnadernas påverkan på arbetsgivarens intressen ska inte underskattas. Språkkunskaper är enbart positivt! | |
| mrperfect | 2012-02-17 21:51 | |
![]() | det är nödarna som styr världen på grund av vår kompetens =) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:52 | |
![]() | Så, vilket forum rekommenderar du, MCMLXIII? | |
| MCMLXIII - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:52 | |
![]() | Dont think so.... | |
| MCMLXIII - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:53 | |
![]() | Vilket forum: snacka med lämplig VD eller marknadschef från det övre skiktet i näringslivet. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-17 21:55 | |
![]() | Done that. Vidarebefordrar erfarenheterna. Tråkigt att det misshagar dig. | |
| Snoosy | 2012-02-17 23:15 | |
![]() | Dom har ju redan bestämt att Kina ska ta över världen. Så kinesiska låter som det bättre alternativet. | |