Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:13 | |
![]() | "Det som är extremt är att inte tala om för omgivningen vilket kön barnet har." Jo jo, omgivningen, men barnet självt då? När inte ens barnen själva ska få reda på om de är flickor eller pojkar. DET tycker jag är extremt (galet). "Att ha ett könsneutralt pronomen är inte extremt." Behöver något vara extremt innan det kan anses som dåligt? Har du överhuvudtaget reflekterat över den här frågan eller vräker du ur dig bara utan någon eftertanke alls? *nyfiken* | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:20 | |
![]() | Jag har reflekterat över frågan. Vräker inte ur mig utan eftertanke. Lite oförskämt av dig att påstå det. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:25 | |
![]() | Jag tycker att vi skulle kunna vara lite mer kreativa och införa en ny bokstav i svenska skriftspråket, nämligen *. Passar utmärkt just i ett sånt här fall då * kan bytas ut med olika bokstäver och (det nya) begreppet omfattar mer än en av de möjliga valen. H*n. Kan det vara enklare? :) | |
| wildman | 2012-02-21 09:27 | |
![]() | Jag tycker mönjelilja har en poäng. I visa lägen tycker jag det är helt ok med ett könsneutralt pronomen. Framförallt i de fall där det inte är givet om det är han eller hon. "Ex Vår nya chef kommer att tillträda den 1/3. Hen kommer då ha en genomgång på förmiddagen." Men att uppfostra barn utan att tilltala dom med deras kön känns väldigt märkligt i min värld. För mig har det inte med jämställdhet att göra utan någon form av identitetsutplånande. | |
| wildman | 2012-02-21 09:28 | |
![]() | Cadette, den varianten använder jag mig ofta av fast jag vet att det inte är rätt :-) | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:33 | |
![]() | I övrigt häller jag med mönjelilja. Språklig förändring växer fram till följd av behov och i dagens samhälle där nätet utgör allt större del av vårt sociala samspel, är det inte alltid lätt (eller ens relevant) att veta vilket kön en person har. Införandet av könsneutrala pronomen förenklar i dessa fall språkbruket och har inget med värderingar att göra. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:40 | |
![]() | 2012-02-21 09:20 Nej, jag tycker inte att det är oförskämt att ställa en sådan fråga till dig. Då är det mycket mer oförskämt att förvränga en nyfiken fråga till ett påstående. Läs om och läs rätt. Men nog om det. Nu. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:47 | |
![]() | Men har någon av er någonsin försökt att läsa en (vuxen)bok som endast skrivits med hen? Jag har, och jag vet hur mycket jobbigare en sån text är att läsa. Så ponera att man helt tog bort han och hon i svenskan och införde hen istället. Skulle ni tycka att det var okej? Skulle ni föredra det? | |
| wildman | 2012-02-21 09:50 | |
![]() | @_imi Verkligen inte för min del. Han och hon nyanserar min värld. Men för min del är det ändå ok med hen alternativet när det inte går att sätta en etikett på könet, dvs det i skrivandes stund är okänt. | |
| wildman | 2012-02-21 09:50 | |
![]() | Och nej jag har inte läst en sådan bok :-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:54 | |
![]() | Det är väl bra att ha både han, hon och hen som pronomina. Varför ska man hårdra det till att det ska vara antingen hen eller han/hon? | |
| gnill | 2012-02-21 09:56 | |
![]() | helt enig med wildman här, och som fackboksförfattare hoppas jag starkt att hen kommer att slå igenom eftersom jag sriver om barn. Jag har då att välja på "barnet - det" (vilket inte känns kul) eller barnet - han/hon (vilket känns klumpigt. Att skriva h*n är både krångligare (man måste använda skifttangenten) och ser inte snyggt ut i en fackbokstext (på ett forum kan det gå an). Jag tycker alltså att hen är utmärkt för just när man talar om båda könen eller inte vet vilket kön. Och som jag skrivit tidigare finns den formen redan i flera andra språk. Därför är det en annan sak än att inte avslöja könet på barnet för omgivningen, vilket jag också uppfattar som rätt extremt, men å andra sidan är jag liberal så jag tror att föräldrar ska "föräldra" sina barn efter egen övertygelse, och så blir det nog bra. För egentligen tycker jag det är extremare (och skadligare) att föräldra sina barn in i sådant som jehovas vittnen, men det får ju folk göra. Så därför får de såklart "henna" sina barn för omgivningen om de vill, även om jag aldrig skulle göra det. Till sist, angående oron som vissa uttrycker för att experimentera med barn, så kan jag bara säga att för majoriteten av alla barn står deras könsidentitet klart mycket tidigt, och den förstärks kulturellt och socialt så jag tror att bara för att man inför hen som ett könsneutralt pronomen så kommer de inte att bli förvirrade. Den risken tror jag är i det närmaste obefintlig. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:57 | |
![]() | Mönjelilja: För att om man inte hårdrar och blandar ihop äpplen och päron så har man inga hållbara argument ;p | |
| gnill | 2012-02-21 09:57 | |
![]() | Men det är väl ingen henförespråkare som har velat ta bort han och hon i språket - eller har jag missat nåt? länka gärna till nån info i så fall. | |
| gnill | 2012-02-21 09:58 | |
![]() | @cadette :-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 09:59 | |
![]() | Ja, det förstås, cadette. Det blir väl inga debatter alls om alla skulle vara nyanserade. :-) | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 10:03 | |
![]() | "Men för min del är det ändå ok med hen alternativet när det inte går att sätta en etikett på könet, dvs det i skrivandes stund är okänt." Ja, där är jag med, det skulle väl fungera istället för att säga "Ex Vår nya chef kommer att tillträda den 1/3. Han/hon kommer då ha en genomgång på förmiddagen.". Och precis som du och cadette skrev tidigare om h*n, så använder jag ibland också den varianten när andra alternativ saknas. Men likställer ni hen med h*n? Jag gör nog inte det, men kan inte riktigt definiera varför. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-02-21 10:05 | |
![]() | Majoriteten av världens språk har könsneutralt pronomen. | |
| wildman | 2012-02-21 10:07 | |
![]() | Jo jag måste nog säga att jag jämställer hen med h*n. Men ska jag vara helt ärlig så skriver jag nog varken hen eller h*n när jag ska skriva något officiellt. Men jag tycker ändå att det känns ok, bara det att jag inte riktigt vant mig vid det :-) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-02-21 10:09 | |
![]() | Usch. | |