Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 977

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-02-22 08:16
Antal inlägg: 5539

Ttiittii-du har väl otur och bor på ett ställe där dom helt enkelt inte kan laga mat. Bitte har helt rätt i detta. Och vad menar du med sämsta pastan? Är spagetti dåligt? Fast det är klart-om man ska kunna slänga i sig maten på fem minuter som ni gör hemma hor er så måste den ju vara nästan färdigtuggad redan vid serveringen. Tryck upp mot gommen och svälj bara.
Hos oss sitter vi i minst 20 minuter tillsammans och äter middag varje dag och pratar om dagen som gått. Vi äter alltid hemlagad mat (dvs inte halvfabikat som blodpudding och färdiga köttbullar) och alltid, alltid sallad.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 08:28
Antal inlägg: 37631

slånbär,du vet vad jag menar,snabbmackaroner är inte närings mässigt någonting det finns bättre varianter och det vet du,vi äter fort här för att vi har mycket instrument och sporter som utövas och resvägar,jag tar visserligen inte tid när vi äter men inga 20 minuter,vi äter inte kött,men skolan har aldrig gjort hemlagad mat,dom får mat som dom värmer upp.och vi talar med varandra hela tiden och behöver inte just göra det när vi äter

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 08:36

mina ungar äter alla böner och linser,utom smörbönor,spelar igen roll om jag eller skolan lagar dom dom äter bara inte smörbönor,och självklart så är det ganska mycket smörbönor i skolan,kunde dom inte byta mot black eye bönor som är lika närings mässigt och billigare nix det går inte

ceciliaerix2012-02-22 08:41
Antal inlägg: 179

På de skolor jag har gått på var det helt fantastisk mat, men det kanske beror på att min mamma uppfostrade oss att alltid prova allt åtminstone en gång och äta det som stod på bordet.

wildman2012-02-22 08:43
Antal inlägg: 3860

Nu lägger jag ingen direkt värdering i menyn ovav, men en sak som jag kan komma ihåg från min skoltid var hur menyn kunde låta så oändligt mycket bättre än det som faktiskt serverades. Hur man kunde trolla med namnet på skitmat så det lät bra. Sen så var det fascinerande att varje gång en prominent person skulle äta i skolan, då trollades det fram extra fina dukar, salladen var fräsch mm... Nu hoppas jag det blivit bättre på dom 25 åren som gått.
Jag tror personligen att det är tillagningen som är ett större problem än själva basvarorna i många fall.

wildman2012-02-22 08:44

Fö så varierar ju skolmatens kvalitet fantastiskt mycket från skola till skola. Genomgående, enligt min erfarenhet, är ju att ju större kök - desto sämre mat...

gnill2012-02-22 08:45
Antal inlägg: 1942

Det ena utesluter ju inte det andra. Skolan kan väl servera sånt som är barns favoriträtter blandat med annat. Däremot bör de självklart slopa allt sånt som nästan ingen äter (typ ärtsoppa). Sen behöver ju inte köttbullar och pannkakor vara dålig mat, kruxet är väl att maten får kosta så lite i skolan att den innehåller massa utfyllnad och skit (E-ämnen, mjölkpulver etc etc). När vi äter köttbullar hemma gör vi dem på lammfärs, ägg och vitlök, med pasta till är det inte någon dålig mat. Min son äter (tyvärr) inga grönsaker - och jag har slutat försöka, men istället äter han frukt till mellis och efter maten.

gnill2012-02-22 08:47
Antal inlägg: 1942

Haha, Wildman instämmer. När jag gick på gymnasiet hade skolköket "Italiensk vecka", mattanterna hade små papphättor med italienska färger, girlander i matsalen med italienska flaggor. Och på menyn... tadaaa!: spagetti och falukorv!

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 09:24

skitsamma hur skolmaten var förr,bara för den var oätlig då jag gick i skolan så behöver den inte vara det nu,tanterna hällde upp mat mackaroner och järpar,sen kom man till burken JAG VILL INTE HA KETCHUP TACK,bang,så fick man en deciliter ketchup åvanpå,så var det o ätligt på riktigt

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 09:28

Ceciliaerix,varför är det viktigt för dig att din mamma tvingar dig att smaka det du inte tycker om?Och varför är det viktigt för mammor att tvinga sina barn ,tvång leder till hat

ceciliaerix2012-02-22 09:35

Min mamma sa: Smaka, annars vet du ju inte om du tycker om det eller inte. Jag smakade. Jag har väl inte sagt att hon tvingade mig att äta mat jag inte tyckte om, har jag?
Förresten är jag vuxen nu, och äter det jag vill, men är mycket tacksam för att jag hade en mamma som lärde mig att inte förkasta maten på min tallrik.

ceciliaerix2012-02-22 09:37

Sen kan det ju vara så att du är sjukt dålig på att laga mat, så du tar den enkla vägen ut Ttittii? Kanske? Eller?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 09:41

cec,du är vuxen och väljer vad du vill,men varför ska inte barn få det?

ceciliaerix2012-02-22 09:45

Just för att de är barn.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 09:46

pennalism

ceciliaerix2012-02-22 09:50

Hahaha! Det är ju ett sätt att se på det.
Föräldraansvar eller pennalism...hmmm svår fråga.

ezye - Ej medlem längre2012-02-22 09:54
Antal inlägg: 447

Håller med om att barnen är vansinnigt bortskämda idag. Lösningen är inte att servera den sortens mat de "vill ha" utan att förbättra den mat de redan får. Kosten ska vara varierad. Jag har ätit ibland då jag varit med barnen i skolan och där vi bor är den under all kritik. Sönderkokta potatis, äckligt kött som är uppvärmt, urvattnade grönsaker osv.

wildman2012-02-22 09:55

Det är en svr balansgång det där. Jagtycker man kan kräva att barn ska smaka av ny mat i alla lägen. Men att tvinga dom att äta något dom verkligen sagt nej till är jag mer frågande till.
Sen är barn så ofantligt olika. Jag har en som äter allt, provar allt (gillar han det inte provar han ändå om och om igen) och sen har jag en som typ inte äger någonting. Och han som inte äter något har ju redan bestämt dig när han ska prova något nytt. Men det är ju svårt att "bevisa" det. Så barn och mat är en komplex ekvation.
Sen tror jag inte att vad man äter som liten behöver spegla det man äter som står. Min bror åt i princip BARA pasta och köttfärsås när han var yngre, nu är han nog den som äter mest och experieenterar mest i matfrågor i släkten. Så vad är rätt och vad är fel? Min gissning är att den här diskussionen ser likadan ut om 200år.... (Ja om inte svält gör att vi måste äta vad som finns, men nu ser det ju inte ut så iaf)

ceciliaerix2012-02-22 09:56

Det här verkar vara ett problem som ser väldigt olika ut beroende på var i landet man bor.

wildman2012-02-22 09:56

Lite stavfel där, men det får ni leva med...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?