Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 20 |
Mobilspel
| Pågående | 18 953 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-03-02 00:50 | |
![]() | Om man jämför en valmonarki där monarken inte har några särskilda privilegier som vår svenske kung har i dag, med en republik och president – var går gränsen mellan en republik och en monarki? Vanligt är ju att en republik definieras som ett styrelseskick där "den person som har den högsta makten väljs av folket och inte ärver sin position (som i en monarki)" (NE). Men enligt den definitionen skulle ju en valmonarki vara en republik, så hur skiljer man de olika begreppen åt? | |
| slånbär | 2012-03-02 07:48 | |
![]() | Finns det några valmonarkier överhuvudtaget idag? | |
| Skitdålig | 2012-03-02 08:11 | |
![]() | Men herregud, finns det verkligen folk som tycker att svenska folket ska rösta om kung/drottning. Hahaha, det var det dummaste jag har hört. Se så bra det går att göra så i t.ex. melodifestivalen. Kung Ranelid.......... | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-03-02 08:15 | |
![]() | Val innebär popularitetstävling. Vilket innebär politisering av ämbetet. Vilket gör att en stor minoritet kommer att vara för "den andra kandidaten" i olika stark grad. Vilket minskar den symboliska och eventuella samlande kraften ganska mycket. | |
| le-lou | 2012-03-02 08:28 | |
![]() | rösta om kung och drottning ? Vill vi verkligen ha Markcoolio som kung? Är ni från vettet? | |
| Guldplate | 2012-03-02 08:52 | |
![]() | Alla val i sverige sker inte som i melodifestivalen eller i utröstningen i big brother. Det räknade jag som en självklarhet att folk kände till. Fast vissa har kanske missat att vi har tex politiska val vart fjärde år och de sker inte via telefonröstning efter ett lördagsjippo. Så le-lou: Vi har personval till Sveriges riksdag och ifall du missat det så har Markolio ännu inte lyckats ta sig dit. Hoppas det kan återge dig en viss respekt för svenska folket! | |
| Guldplate | 2012-03-02 08:54 | |
![]() | Slånbär: Är det ett hinder om det inte finns några andra valbara monarkier??? | |
| le-lou | 2012-03-02 09:11 | |
![]() | Men Guldplate : vem ska plocka ut lämpliga kandidater till den här posten? Och på vilka kriterier? | |
| slånbär | 2012-03-02 09:14 | |
![]() | Guldplate-det var inte det jag menade-jag bara undrade om det finns idag. | |
| Guldplate | 2012-03-02 09:28 | |
![]() | Le-lou: Jag kan inte säga exakt vilka kriterier som ska gälla men det är inte ovanligt att man har såna vid andra val. Usa har tex en rad kriterier för vem som får sitta som president. Bland annat ålder för att prsidenten måste ha en viss livserfarenhet innan han tillträder. Att plocka ut kandidater kan ske på många sätt där kriterierna är första steget. Sen finns det flera val där man väljer i omgångar där det krävs en att man når en viss för att gå vidare. Ett annat alternativt att varje kandidat utsätts för en hård granskning innan valet för att försäkra sig om deras uppsåt och att de förstått innebörden av ämbetsrollen | |
| le-lou | 2012-03-02 09:30 | |
![]() | och vad kostar detta spektakel då? Jag är ingen monarkist och förstår inte sysftet ens med en folkvald kung. Så är det. | |
| Guldplate | 2012-03-02 09:30 | |
![]() | Slånbär: Det finns faktiskt en valmonarki idag. Malaysia väljer sin kung som får sitta på en bestämd period. Vi valde även kung i Sverige före Gustaf Vasa. | |
| le-lou | 2012-03-02 09:34 | |
![]() | Malaysias kung är ingen vanlig man av folket precis. Tydligen väljer man mellan sultaner som sitter 5 år vardera. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-02 09:37 | |
![]() | Drottning Titti låter ganska bra | |
| le-lou | 2012-03-02 09:42 | |
![]() | förstår inte vad iden med en folkvald kung är? då kan vi lika gärna gå över till president? | |
| Guldplate | 2012-03-02 09:45 | |
![]() | Le-lou: Oavsett så är det valmonarki i Malaysia så att monarkin måste inte gå i arv som folk alltid tror. Det snedvridna i att diskutera kostnaden för valet är att ingen vet vad sånt här kostar efter som vi inte genomfört det. Sen vet du lika väl som jag att man inte kan stirra sig blind på enbart kostnaden utan att ta in förtjänsterna i beräkningarna. I så fall hade diktatur varit bättre. Då slipper vi kostnaderna vart fjärde år när vi har våra politiska val. | |
| rebell99 | 2012-03-02 09:47 | |
![]() | Ingen vits alls med frågeställningen. Monarkin är en förlegad odemokratisk statsform. | |
| slånbär | 2012-03-02 09:48 | |
![]() | Håller med Le-lou där. Vad skulle meningen vara med att välja kung? Det rojalisterna framhåller är ju inte att det finns ett särskilt värde i själva ämbetet utan just det att det finns en viss strålglans kring det faktumet att det är en fin gammal familj som helst ska vara släkt(inavlad) med alla andra kungligheter både nu levande och helst ända tillbaks till Olof Skötkonung. Då faller ju hela vitsen med ett kungahus ändå för ska det vara valbart så ska ju vem som helst som uppfyller vissa kriterier kunna kandidera och då kan man ju som sagt lika gärna lägga ner och ha president istället- om man nu absolut måste ha nåt av det. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-02 11:34 | |
![]() | Jag förstår inte poängen med en kung/drottning, folkvald eller inte. Så länge monarken inte har någon makt är det ju bara ett ämbete för sakens skull, och jag har svårt att tänka mig att folk skulle vilja gå tillbaka till en ärvd krona med makt, det verkar mer än lovligt bakåtsträvande. Och en vald kung utan makt känns helt onödigt, en vald kung med makt är dock i praktiken en president. Sen har jag generellt svårt att förstå varför man som vuxen människa alls imponeras av den eventuella strålglansen kring en kung, i dagens ändå (historiskt sett) jämlika samhälle känns det som en ursäkt för verklighetsflykt, precis som idoliserandet av vilken berömdhet som helst. Själv imponeras jag av folks bedrifter eller egenskaper, inte deras titlar. | |
| slånbär | 2012-03-02 11:38 | |
![]() | Tror att dom som är för monarki borde läsa på vår historia lite . Det är en enda radda av maktgalna, översittare, kvinnoförtryckare, mördare och narcicistiska krigsfanatiker så långt tillbaka vi kan se. Det finns visserligen ett och annant undantag genom historien men så blev ju inte dom långvariga heller. | |