Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kh-collies | 2012-03-08 10:30 | |
![]() | Jag skulle hjälpa till med det jag kan och kalla på ambulans om det verklar behövas förstås. När något dramatiskt händer så får man krafter som man inte vet att man har, det är sen efteråt som reaktionen kommer... | |
| Liltif_Nomad | 2012-03-08 13:45 | |
![]() | Jag går fram, frågar först Hur är det? Ser om personen är vid medvetande. Av svaret försöker jag utläsa vad jag bör göra sedan. Svarar personen inte, ruskar jag lite på honom/henne. Förtfarande inget svar? Kollar andning. Andas personen och inte går att väcka så ringer jag 112 eller ber någon annan att ringa. Andas inte personen vet jag inte riktigt. Det var evigheter sedan jag lärde mig HLR!! Alla borde gå kurs i HLR. Det hjälper en verkligen att finna självförtroendet i sådana situationer så man vet vad som ska göras utan att man tänker. Man kan väl inte bara lämna en sjuk människa heller????? | |
| Joussen | 2012-03-08 13:55 | |
![]() | Nej de är just den reaktionen jag är ute efter Liltif_Nomad Så här i för/efterhand är det självklart att man skulle hjälpa till men undra om man agerar så när det verkligen är något allvarligt. Jag menar kroppen kan ju te sig på ett helt annat sätt i stundens allvar. | |
| apbur | 2012-03-08 13:57 | |
![]() | Vid otillräcklig eller ingen andning ska HLR påbörjas. Det är ju i det här läget många hellre låter bli eftersom de är rädda att göra mer skada än nytta vilket man naturligtvis kan förstå. Men gör man inget är ju risken större att man gör fel än tvärtom. En billig livförsäkring är att låta den man lever med gå en kurs i HLR. Ömsesidigt då. Det är ju den personen man spenderar mest tid med och troligtvis den personen som kommer vara närvarande om något händer. Något att tänka på speciellt om man börjar bli lite till åren. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-08 14:02 | |
![]() | Ja, jag tror att många som någon gång gått en kort kurs i hlr kan bli lite ställda när det väl gäller, man fastnar på att man inte kommer ihåg hur många ggr man ska blåsa resp 'trycka', när det ju eg är viktigast att man gör ngt alls (och ringer 112 direkt). Det man ska vara försiktig med och låta bli om man inte har full koll (och gärna lämna till ambulanspersonalen då också) är skador på skalle, nacke & ryggrad. | |
| Minta | 2012-03-08 14:04 | |
![]() | Ja, jag tänkte också på HLR. Min syster hälsade tillsammans med en väninna på vänninans syster och svåger i Stockholm. Efter en kväll teatern eller operan, kom de hem och gick och lade sig. De väcktes av kvinnans rop, mannen hade fått en hjärtinfarkt. De gjorde HLR så gott de kunde tills ambulans kom som sedan höll på i 45 minuter med elstötar mm. men mannen avled. Min syster var väldigt skärrad och kände sig otillräcklig eftersom hon inte kunde HLR. Jag läste på efter det, men vet inte om jag skulle komma ihåg det. Väldigt många med hjärtinfarkt dör ju därför att de inte får HLR tillräckligt snabbt och länge. | |
| Golgatha | 2012-03-08 14:16 | |
![]() | Väldigt intressant fråga. Jag hoppas att jag själv skulle hjälpa till så gott jag kunde, ringa ambulans i akut läge känns jälvklart iaf. Kanske någon har hört talas om "the bystander effect"? Kika på denna annars: www.youtube.com/watc...Ss Pfbup0ac Det visar hur människor kan reagera trots att någon är i uppenbar smärta/behov av hjälp. | |
| Golgatha | 2012-03-08 14:18 | |
![]() | Det visar precis det som Lillstölla beskrev att hon läst, det tar lång tid innan någon går fram, och när en väl har gjort det så är det helt plötsligt flera personer som bryr sig. | |
| Naity_ | 2012-03-08 14:23 | |
![]() | Jag vill säga att jag alltid vill hjälpa till, men ofta är det nog så att man är rädd att man misstolkar de signaler som den "sjuka" personen ger, fast egentligen är det bättre att vara på den säkra sidan än den osäkra.. För ett tag sedan var det en alkoholiserad överviktig man som trillat ute på stan när det var minusgrader, jag fick syn på han tillsammans med andra och vi gjorde allt för att försöka få upp honom på fötterna, det gick dock inte så överviktig han var.. Efter ett litet tags försökande så kom min buss, men jag såg till att få bekräftat att folk ringt ambulans, kändes bra:) | |
| apbur | 2012-03-08 14:26 | |
![]() | Den enda ursäkten för att inte gå fram och försöka hjälpa en person i nöd är att man helt enkelt är en dålig människa. Det man kan konstatera genom att ha kollat på klippet är att majoriteten är fega, ryggradslösa fjantar. Ibland är det synd att karma bara är ett påhitt. | |
| Gautama | 2012-03-08 14:36 | |
![]() | Har varit i den sitsen flera gånger, människor har ramlat ihop framför ögonen på mig. Jag hjälper alltid till, inget snack om saken. Satt en kvinna på bussen en gång och grät, jag frågade henne om jag kunde hjälpa henne med något. Det slutade med att vi hade ett samtal hela bussvägen, hon hade det jobbigt med sin dotter. Tror jag hjälpte henne lite bara genom att bry mig. | |
| Joussen | 2012-03-08 14:38 | |
![]() | Gautama; du gjorde säker hennes dag mycket bättre. Måste ha känts bra för dig efteråt också?! | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-08 14:42 | |
![]() | Skriver under på apburs inlägg. Personligen tappar jag helt förtroendet för en människa som totalsviker en annan och vill gärna tro på karma. | |
| Gautama | 2012-03-08 14:44 | |
![]() | Känns alltid bra att engagera sig tycker jag. Har varit först framme hos epileptiska anfall och för fulla människor. Många går förbi eller står och glor, helt vansinne i min värld. Jag kan inte göra så mycket när de får ett epileptiskt anfall men jag kan hålla i dem så de känner att någon är hos dem. Förra sommaren gick det en kvinna och vinglade med en cykel här i mitt område, följde henne med blicken ett tag, till sist så lägger hon sig ner på gräset. Jag går fram till henne, visste ju inte om hon var full eller hade någon sjukdom som gjord henne så svajig. Hon var berusad och olycklig, jag följde henne hem och in i lägenheten, hon öppnade sig om sina problem och jag försökte stärka henne. Hoppas att hon sökte hjälp för sina problem. | |
| Liltif_Nomad | 2012-03-08 17:34 | |
![]() | Har hjälpt till flera gånger, mest handlat om folk som är fulla och behöver hjälp hem men också lite annat smått och gott, cykelolycka och någon som fick ett anfall. I de flesta fallen när något händer så brukar det vara rätt många som vill hjälpa. Oftast är man överflödig. I fallet cykelolyckan blev jag bryskt bortmotad av någon som minsann var sköterska. ;) | |
| pken86 | 2012-03-08 18:28 | |
![]() | Är jag ens uppmärksam på min omgivning och lyckas se något så hjälper jag gärna till! Däremot får pundare och alkoholister klara sig själva. Dom har gett upp sina liv själva, därmed tänker inte jag lägga energi på dom. | |
| Pocaloca | 2012-03-08 18:31 | |
![]() | Jag hjälper alltid till så gott jag bara kan =) | |
| apbur | 2012-03-08 18:38 | |
![]() | Även missbrukare har rätt till akutvård men man bör vara försiktig om personen i fråga blöder med tanke på smittorisken, vilket man alltid ska ha i åtanke när man hjälper främmande människor. Även om man bara ska hjälpa en utslagen missbrukare upp på benen bör man vara försiktig eftersom de små gynnarna gärna sparar sina kanyler lite varstans. Larma kan man alltid göra, hur mycket man än tycker att den drabbade får skylla sig själv. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-08 18:39 | |
![]() | Även en alkoholist eller missbrukare är en människa. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-08 18:41 | |
![]() | Ja herregud. | |