Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 949

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ezye - Ej medlem längre2012-03-16 05:55
Antal inlägg: 447

Eftersom det är uppbyggt så att man måste lämna barnen på dagis intalar man sig själv att det är ett bra alternativ - för att man måste för att må bra. Nu tänker jag inte ge alla dåligt samvete, menar inte att det är jättedåligt med ett dagisliv. men det kunde vara bättre.

Titti man måste inte alltid aktivera barnen utan bara vara med dem. Jag förstår inte heller hur man kan lämna ett storasyskon när man är hemma, möjligen en dag i veckan.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-16 07:54
Antal inlägg: 37631

för mig är det dåligt med dagis jag har valt bort dagis helt,synd att det inte går att välja far och morföräldrar

slånbär2012-03-16 09:00
Antal inlägg: 5539

Men Ttiittii-nu har ju du kunnat göra det eftersom du gifte dig med en rik man(enligt egen utsago) men dom allra flesta måste faktiskt börja jobba efter ett-två år. Jag har heller inga far och morföräldrar till barnen -inga andra släktingar heller men då får man ju anpassa sig därefter bara. Jag har aldrig haft barnvakt, aldrig haft en enda kväll eller annan tid då barnen inte har varit med oss. Nu när dom är vuxna så känns det nästan lyxigt bara att tänka tanken att vi skulle kunna åka iväg en helg alldeles själva. Grejen är bara det att jag faktiakt VILL göra saker med mina ungar fast dom är vuxna(nästan) så länge dom bor hemma i alla fall.

corlini2012-03-16 09:10
Antal inlägg: 3172

barnen är alltid hemma på gården, är de inte i ridhuset så är de i stallet. pojken försvinner till verkstan eller kör 4hjuling någonstans. men jag är helt varm i hjärtat för att jag måste hitta dem, avbryta dem och tjata på dem om att de måste in nu. att ha skog, natur, öppna vidder, djur och total avsaknad av trafik, buller, stress är det underbaraste som finns.

kan inte ens sätta mig in i vad för beslut som får folk att bilda familj och leva sina liv i en liten hyreslägenhet i ett betong getto.

lite TVspel någon timma i veckan är pojkens enda digitala last, tösen kollar hästsaker på nätet och facebook men det är mitt "fel" för jag gör exakt samma sak.

slånbär2012-03-16 10:57
Antal inlägg: 5539

corlini-Jadu det kanske är jättesvårt för dig att sätta dig in i vad som får folk att ta beslutet att skaffa familj trots att dom bor i en hyreslägenhet i ett getto men sedu nu är det ju så att det är få förunnat att ha det som du och många många av oss har liksom inte så jäkla mycket annat att välja på.
Du ska nog för övrigt vara glad över att folk som bor så ändå har samma drift som du och andra priviligerade att fortplanta sig för vem skulle annars utföra alla sämre betalda jobb som behövs utföras i samhället?

Häpnar faktiskt lite över att man kan vara så avskärmad att man gör ett sånt uttalande - lever du i en liten bubbla utan någon som helst kunskap om hur det ser ut ute i den stora världen utanför ankdammen???

mz_lzrd2012-03-16 11:25
Antal inlägg: 2498

Jag blir också förbluffad över Corlini m fl. Jag kommer att tänka på Marie-Antoinette och hennes kända uttalande: "Varför ropar folket om bröd? De kan väl bara äta bakelser istället?"

Yamma2012-03-16 12:31
Antal inlägg: 2285

Jag är född och uppväxt på Tjörn och Orust. Från att jag var fem år och besökte min bästis som flyttat till Göteborg blev jag helfrälst och avskydde därefter landet mer och mer för varje år. Detta trots att jag hade egna hästar, hundar, katter, marsvin, möss, kaniner... you name it.
Så fort jag fyllde 19 flyttade jag till Göteborg, därifrån till Malmö och bor nu i Stockholm där jag stannar och aldrig åker ifrån.

Min poäng - folk är olika. Min son går på dagis i en liten barngrupp, är trygg, glad och folkkär.
Och jag tycker att eyzes kommentar lät märklig, men jag kanske missförstod? Menar du att man bör ta sitt äldre barn från dagis när syskonet kommer? Det verkar ju inte klokt. Varför bryta barnets rutiner mer än det redan blir när syskonet kommer? "Hej hjärtat, nu ska jag ta dig från dina vänner och din pedagogiska lek och så ska du få gå hemma och vanka medan jag ägnar mer uppmärksamhet åt ditt nya syskon. Kul att du fått ett sånt, va?"

Men jag missförstod kanske vad du menade.

125478 - Ej medlem längre2012-03-16 17:16
Antal inlägg: 8332

Jag håller med dig Yamma när det gäller att det äldre syskonet bör få ha kvar kompisar och lek på sitt dagis. Men jag skulle kanske inte välja att låta barnet gå så långa dagar och kanske inte fem dagar i veckan då, eftersom man faktiskt inte behöver det.

Jag bor i liten lägenhet, vi är trångbodda (mysigt!) men vi har naturen in på knuten och nära till bussar och tåg. Perfekt för oss! :)

ezye - Ej medlem längre2012-03-16 19:21

Nej Yamma jag menade exakt så. Skandal att upprätthålla en dagisplats när man kan vara hemma hos familjen. Sen skulle det kunna funka så att storasyskonet/n kunde vara 2 dagar i veckan på dagis, jag vet inte om det fungerar så, mina barn var inte på dagis.

ezye - Ej medlem längre2012-03-16 19:27

Corlini, man kan inte bara säga som du gör, ang betonggetton, alla har inte valet att bo som de vill. Sen kan jag tycka lite synd om de barn som får växa upp i en lght på typ tredje våningen, men fan vet de har det kanske bättre än många andra.

Letitgo2012-03-16 19:47
Antal inlägg: 268

Håller med Lillstölla i frågan om huruvida förskolor erbjuder för mycket digitala medier eller inte. Där är verkligen inte förskolorna problemet!

Jag jobbar som vikarie, och åker därför runt på många olika förskolor (och skolor med för den delen), och det vanligaste svaren när man frågar barnen om vad de ska göra i helgen är "spela tv/dator/äta sötsaker/ingenting". Sorligt nog är detta sant.

Förskolor går ut mycket, och barnen får mycket naturupplevelser (framförallt betydligt mycket mer än många barn får hemma).

125478 - Ej medlem längre2012-03-16 20:23

Nej, eyse har du en plats på dagis så har du, men sen är det ju olika hur många timmar man har rätt till. I vår kommun är det 25 h./vecka om man är föräldraledig eller arbetslös.

Men som sagt så kan det stora syskonet få del av både dagisvärlden med kompisar, lek och pedagogik OCH att vara hemma och mysa med mamma eller pappa och småsyskonet.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

recidivfara - Ej medlem längre2012-03-16 20:36
Antal inlägg: 2385

det finns en övertro till dagis förtjänster pga behov av "stimuli och vänner". små barn har behov av sin mor- trygghet, lugn och i det stimuli. vänner blir viktiga i 7-8 års ålder men är roliga långt innan dess.

125478 - Ej medlem längre2012-03-16 22:21

Ja, men alla kan inte vara hemma hur länge som helst. Man har inte hur många dagar som helst att ta ut. Min yngsta började vid 2,5 års ålder och för henne passar det jättebra.
För henne var det precis rätt tid i alla fall!

nettan232012-03-16 22:37
Antal inlägg: 4086

Lustigt att du Ezye har så snabbt att döma Corlinis kommentar när du själv helt dömer ut föräldrar som har ett barn på dagis och är hemma med det andra! Håller med om det Yamma skriver och förundras över alla "fördomar" människor har. Låt folk leva det liv de själva väljer och sluta dela ut moralkakor :)

egonkär2012-03-16 22:56
Antal inlägg: 24

Bra nettan! Att barnen ska ha det bra beror inte på var man bor och det finns inte en exakt mall för vad som är rätt och vad som är fel.

nettan232012-03-16 23:03

Haha så trött och inne på FB, så letade efter gilla-knappen på Egonkärs kommentar :)

recidivfara - Ej medlem längre2012-03-16 23:04
Antal inlägg: 2385

döma hit och dit. att ha en åsikt om något är att döma, suck.

moralkakan smakar illa men att vi ska låta barn leva de liv föräldrarna valt till sig och barnen är inte alla gånger så mycket bättre. jag har fördomar mot många föräldrar. precis som du. barn behöver värn.

nettan232012-03-16 23:04

Funderar på om det är människors egen rädsla för att vara dåliga föräldrar som gör att de är så snabba på att kritisera andras föräldraskap?

nettan232012-03-16 23:06

Att värna om barn och att kritisera uppfostran är ju inte alltid samma sak ;)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?