Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 162 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| feck | 2012-04-04 22:23 | |
![]() | Tamarind. Skulle laga Pad Thai efter recept av Vegan black metal chef en gång. www.youtube.com/watc...eZ lih4DDNg Där är en av kryddorna Tamarind, en väldigt speciell och konstig smak. Aldrig smakat något liknande och det är helt omöjligt att beskriva smaken då jag inte har något att jämföra med. sv.wikipedia.org/wik...i/ Tamarind | |
| Lillstölla | 2012-04-04 22:32 | |
![]() | Rökt älgtunga och så nåt som jag vill minnas heter poke vilket bestod av rå lök, tomat, olja och helst ganska blodig rå tonfisk. Inget av det är nåt jag skulle smaka igen. | |
| mjf | 2012-04-04 22:36 | |
![]() | Memma äter jag varje påsk - kan bero på att mina föräldrar är från Finland, så det är inget konstigt med det. Tamarind har även jag upptäckt - häftigt må jag säga. Till lunch är väl det märkligaste jag ätit i Sverige en riktig korv, handgjord, med 85 % kött och lite kryddor och så en rejäl surkål därtill. Heja Korvhuset! | |
| mjf | 2012-04-04 22:43 | |
![]() | Men apropå mitt finska ursprung och att finsk mat inte är särskilt utbrett i världen, har ni hört talas om Kalakukko? Fisktupp rakt översatt. Det är en gryta man tillagar i ugn, bestående av hela mörtar och sidfläsk som innehåll, omslutna av ett tjockt skal rågmjölsdeg. Vedervärdigt, nyttigt och gott. Jag har många fler finska kulinariteter att bidra med, om ni är intresserade. Rå fisk, frukt och kryddblandningar av alla de sorter är ju vardagsmat numera på många lunchställen. En Tradarmacka, som var hej och hå för 20 år sen står sig ju inte i Sverige idag. | |
| blue_moon | 2012-04-04 22:50 | |
![]() | Köpte en burk rostade gräshoppor i Ljunggrens Delikatessaffär nån gång i slutet av 60-talet, när upptäckarivern var som störst. Det blev inte mer än en tugga... | |
| Tingli | 2012-04-04 23:35 | |
![]() | Ha ha - blue moon. I samma affär (Ljungrens i Lund väl?) köpte jag chokladdoppade myror. Smakade dock inte - det var en present tillsammans med just rostade gräshoppor. Ljunggrens var min favvoaffär på 70-talet. | |
| mrperfect | 2012-04-04 23:35 | |
![]() | Det var 40 år sedan jag åt val och jag blev bjuden på det.. | |
| Maradona1986 | 2012-04-04 23:44 | |
![]() | Oj, har ätit väldigt många konstiga saker som inte finns i Sverige. Först måste jag dock säga att grodlår är en riktig favoriträtt. Serverat med vitlök och örter, gärna i solen i Provence, är det fantastiskt gott. Men ett par mindre vanliga rätter är t ex: 1. Hot Pot (ungefär en stor fonduegryta) i Beijing där servitören slängde i en sköldpadda, delad i fyra delar, och dessutom också hällde i sköldpaddsblodet som extra smaksättning 2. Samma Hot Pot, en halvtimme tidigare, så fick vi en skål med levande räkor, gråa och fula som de är i levande tillstånd. Man skulle helt enkelt ta dem med pinnarna och döda dem genom att stoppa ner dem i det kokande vattnet. Efter tio sekunder tog man upp dem, rosa och fina som räkor vanligtvis ser ut. Men när de levde hoppade de ibland upp på bordet och var ganska svårfångade med taskig kinesisk pinnteknik 3. I Seoul fick jag till slut äta hund. Jag har aldrig haft ett husdjur och tycker egentligen inte att det borde vara konstigare att äta en Chow Chow än att äta en gris, ko eller lamm, men trots detta kändes det lite konstigt. Och dessutom inte speciellt gott. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-04-05 00:40 | |
![]() | mjf: Fisktupp innehåller väl inte mört? Jag har smakat det (då kallades det muikkukukku) och muikku är siklöja. Jag tyckte det smakade bra, även om det inte är min typ av mat. | |
| sisterray | 2012-04-05 01:15 | |
![]() | Grannens katt | |
| sisterray | 2012-04-05 01:16 | |
![]() | sköja bare , geck ni på den lätte | |