Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2012-04-11 19:25 | |
![]() | Alltså kan man försöka att lära sig av historien, men jag tror nog att Hitlerexemplet i just denna tråd mest blir spekulationer. Det skulle mycket väl ha kunnat bli en liknande utveckling i Tyskland utan Hitler vid makten. Det är i a f jag helt övertygad om. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:26 | |
![]() | Fast Måns, det där var ju bara ett exempel. Jag tror själva kärnan i frågan är om vi har någon fri vilja öht eller om allt bestäms/har bestäms åt oss. Eller så är jag bara en mycket jobbig människa som försöker kapa tråden. F.ö. hör väl spekulationer till filosofin. Det är ju inte någon av oss som "vet" någonting. | |
| Måns_E | 2012-04-11 19:31 | |
![]() | Absolut visst är det så. Fast det är ju oftast någons beslut eller några personers uppgörelser som senare leder till exempelvis en viss politisk riktning. Om allt bara hade med slump att göra, varför vill då så många vara med och försöka påverka samhällsutvecklingen? Det är väl snarare så att vår politiska utveckling är ett led av en lång rad orsakssamband och många spretiga viljor? Nu är jag förvisso också ateist och har svårt att tro på att saker är förutbestämda eller att vi skulle ha ett visst högre syfte. Men nog sjutton är det väl ändå så att saker inte bara blir som de blir av sig själva? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:34 | |
![]() | MånsE, mitt ( kanske väl drastiska) exempel var bara för att visa att saker sker utanför vår kontroll,att vår fria vilja inte alls är särskilt fri, s.a.s. Otur för en person kan vara tur för en annan. Slumpen har sitt finger med i spelet överallt och alltid. Vi vill gärna tro att vi bestämmer över vårt öde, men egentligen kanske vi inte bestämmer någonting alls...det riktigt läskiga är när en del personer anser att allting som sker är förutbestämt av en högre makt (tex gud) och att vissa som har det väldigt gott ställt ska ha det så och den fattige ska förbli fattig ty så är det bestämt.. För mig är inte slumpen tur/otur en högre makt, utan nåt som finns och är en del av livet. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:41 | |
![]() | "Om allt bara hade med slump att göra, varför vill då så många vara med och försöka påverka samhällsutvecklingen? Det är väl snarare så att vår politiska utveckling är ett led av en lång rad orsakssamband och många spretiga viljor?" Om man nu tror på slumpen, eller fatalism, eller ngn annan filosofisk inriktning som förnekar den fria viljan skulle man väl förklara det genom gener, uppväxt och omgivning. Det kan omöjligt göras på "samhällsnivå", men har man ork att zooma in på individnivå är det nog ganska lätt. Våran vilja och vårt tankesätt utvecklas baserat på våra förutsättningar och upplevelser helt enkelt. Inte för att jag själv nödvändigtvis tror på det, men jaja. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:44 | |
![]() | Och att tro på den fria viljan behöver inte alls vara särskilt ateistiskt. Det var ju Gud som gav oss den. Kanske. | |
| Måns_E | 2012-04-11 19:44 | |
![]() | Att det finns saker som sker utanför vår kontroll håller jag med om. Jag kan ju ha oturen att bli överkörd eller få en obotlig sjukdom. Eller jag kan vinna på lotto, eller ha turen att träffa en miljardärska som blir kär i mig :) Men jag tror också att väldigt mycket i vår livssituation handlar om att faktiskt greppa de möjligheter som ges oss, och det handlar inte enbart om tur. Att bli duktig på något eller att ha förmågan att folk lyssnar på en handlar inte heller om tur. Många som gnäller på att de jämt har otur (nu menar jag inte alls att klanka ner på dig blåhund, för jag känner ju inte dig) har inte alls jämt otur, utan vågar faktiskt i många fall inte utmana sig själva när tillfälle ges. Och då skall det ju inte kallas otur. Jag tror att många skulle kunna utnyttja slumpen mer till sin fördel s a s. Även om man kanske också bränner sig ibland, genom att exempelvis ta större risker (något som man ofta behöver göra för att komma någonstans). | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:48 | |
![]() | Måns>> "Om allt bara hade med slump att göra, varför vill då så många vara med och försöka påverka samhällsutvecklingen?" Nu ställer du fel fråga (som Carl Bildt brukar säga). Det går självklart att påverka sannolikheten för ett utfall, så även i politiken. Men kan du konstruera ett exempel där utfallet man jobbar mot är immunt mot en slumpmässig händelse? Om du inte kan det så blir slutsatsen att slumpen alltid spelar en roll. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-11 19:50 | |
![]() | Sure thing Måns, men vad är det som får oss att greppa möjligheterna/bli duktiga på ngt/utnyttja slumpen/ta risker/etc? Måste det vara den fria viljan? Nä. Det kan ju lika gärna ha varit våra upplevelser (eller gener, eller vår uppväxt, osv...) som gjort oss till personer som vågar ta risker. Man kanske hade en pappa som bankade i en att practice makes perfect eller så förlorade man en nära bekant och fick inspiration att göra något. Eller något helt annat. Varje pusselbit spelar roll. Det kanske är "oturen" som gjort en till en människa som gnäller på att de jämt har otur. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-04-11 20:05 | |
![]() | Slumpen verkar i det här sammanhanget mest betyda att förklaringen är för komplex för att förstås. Ibland är det så. Ibland inte. Oftast bådeoch. Men äkta slump låter inte troligt. | |
| Måns_E | 2012-04-11 20:06 | |
![]() | Att slumpen alltid kan spela in, javisst. Samtidigt så är det väldigt långt ifrån att allt bara handlar om tur/otur. crooked, visst är det så i viss mån. Fast det innebär ju inte nödvändigtvis att det inte finns någon fri vilja? Det kan vara mer eller mindre svårt att ta ett beslut för olika personer med olika bakgrund. Men inte är det så att allt för den sakens skull är förutbestämt. I vissa fall så kanske det "bara" handlar om att våga lite på någon. Jag har svårt att tro att varje beslut är förutbestämt, för någon. | |
| kajix | 2012-04-11 20:20 | |
![]() | Betyder det här att man borde agera på något annat sätt? Inte? Jamen, dåså. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-04-11 20:21 | |
![]() | Att allt handlar om slumpen och att allt är beroende av slumpen är två olika saker :) Att allt är beroende av slumpen går att dra till sin spets så långt att det saknar praktisk betydelse, men det har fortfarande en filosofisk betydelse. Arbetslinjen>> Intressant vinkel som matematikerna behandlar inom kaosteorin. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-11 20:28 | |
![]() | Nä måns, det innebär inte att det inte finns någon fri vilja, men det innebär att det absolut är _möjligt_ att det inte finns någon fri vilja. Sen tror man väl olika. Den fria viljan framstår ju som mycket mer diffus och t.o.m. flummig jämfört med den (typ) rationella determinismen, och är absolut mer kopplat till tro på ngn högre makt. Kuuuuul artikel med hög klicka vidare-faktor: en.wikipedia.org/wik..._f ree_will | |
| Spira - Ej medlem längre | 2012-04-11 21:40 | |
![]() | När det gäller de stora viktiga sakerna som ifall man får äta sig mätt, leva sitt liv i trygghet utan krig, vara frisk eller träffa någon som man får älska och bli älskad av då tror jag att det handlar mycket om tur. När jag fick cancerbehandlingar träffade jag många som menade att det handlar om att bestämma sig för att kämpa. Och jag lärde känna flera som verkligen gjorde det men vad hjälpte det, har man otur så får man metastaser. Men såklart att vi hela tiden gör val som påverkar. Och ingen kan veta ifall det ena eller andra valet är bättre eller sämre. Kommer man in på en utbildning kanske det inte blir rätt i alla fall, man hade kanske fått ett roligare och bättre jobb på något annat sätt? Dock är det ju så att för att kunna välja och känna att man har en valmöjlighet måste man först ha uppnått en viss grad av trygghet som är självklar för oss men som är en utopi för miljontals människor. | |