Spelrum
Giraffen29
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 204

Forumkategorier

Användare Inlägg  
matts3 - Ej medlem längre2012-05-01 07:12
Antal inlägg: 4

Stasi..

gnill2012-05-01 08:17
Antal inlägg: 1942

Äh, man kan redan se allt vi gör på internet så vad gör det om nån ser vad man köper?

stigåtsidan - Ej medlem längre2012-05-01 09:09
Antal inlägg: 3

Tycker det är en god ide med det kontantlösa- och papperslösa samhället. "Tänk om man inte har mobil", ja då får man väl skaffa. Dator måste ju snart de somännu inte har skaffa för snart går det nog bara att betala sina räkningar via den. Spårad är man ju redan ändå, igår satte jag in en annons på blocket om stol, genast dök upp reklam om både stolar och just blocket, till höger i gmailen.

boffertomte2012-05-01 09:20
Antal inlägg: 1128

Jo, det gör rätt mycket. Jaså, jag ser här att du har köpt chips och läsk varje helg i tre månader. Slutar du inte med det kan du inte vänta dig någon vård på den här vårdcentralen. Köpt cig??? Är du galen? Du blir omedelbart avstängd från a-kassan.

Systembolaget? Flera tusen det här kvartalet. Dig får vi nog ta leverprover på varje halvår om du ska få behålla ditt körkort.

Man kan tänka sig fina och rättvisa regler om att sjukskrivna måste lämna in specificerade kvitton på allt de köper varje månad för att få ut sin sjukpeng. För sjuka människor får såklart inte äta och dricka onyttigt. Socialbidragstagare ska vi bara inte tala om - dvs alla de som nu är arbetslösa eller sjukskrivna utan a-kassa eller sjukpenning.

Det gör mycket. Facebook kan man välja bort. Kvitton har du inte rätt att välja bort, näringsidkare är enl lag tvungna att se till så att du får ditt kvitto.

Det är inga bagateller alls. De krymper våra liv. Och vi lallar med: "Har man ingenting att dölja..." Problemet är att vad som betraktas som omoraliskt, fel, ur ett samhällsperspektiv förkastligt förändras med blixtens hastighet. Inte mer än rätt att fettos inte får köpa vispgrädde, säger vi. Men i själva verket har fucking ingen mer än fettot själv rätt att bestämma det.

Vi blir reducerade till myror i ett myrsamhälle. De som inte duger har vi ihjäl och äter upp. Mer el mindre bokstavligen - i Kina tar man organ av dödsdömda fångar.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-05-01 09:21
Antal inlägg: 229

TS: Ser du vad jag menar? Det kommer i små steg och då bryr sig folk helt enkelt inte. Vi är på väg mot ett kontrollsamhälle som Stasi bara kunde fantisera om, och folk bryr sig inte så länge deras bekvämlighet inte rubbas. De uppenbara riskerna för att vägen till tyranni går via demokrati (en fara som redan Platon insåg) ignoreras.

Att Storebror kan se dig är ju faktiskt bekvämt så länge han tillgodoser dina behov och inte stör dig för mycket. Risken att han ska börja göra det i framtiden behöver vi inte bry oss om -- det är här och nu som räknas.

Nej, jag gillar det inte det allra minsta. För att citera Benjamin Franklin: "They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." Men majoriteten av befolkningen idag är tyvärr sådan att den "varken förtjänar frihet eller trygghet".

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-01 09:24
Antal inlägg: 37631

det menas att tekniken finns,fingerprint tx,är framtiden, alla har unika fingeravtrick,du sätter tummen mot en "platta"som läser av ditt fingeravtryck,det kan användas som bibliotekskort,bankomatko rt,och som legitimation ,som nycklar och till och med kan du betala med tummen i ett parkeringshus,jag tror att det kan vara så det menas i uppenbarelseboken

Guianan - Ej medlem längre2012-05-01 09:39
Antal inlägg: 126

Ruggigt. Fast det med att organ tas från dödsdömda i Kina, det är ju en god sak enl mig.

Guianan - Ej medlem längre2012-05-01 09:40

För övrigt, personnummer kan man ju hitta på några sekunder på t e x upplysning.se

Don Fabrizio - Ej medlem längre2012-05-01 09:43
Antal inlägg: 80

Tänk om någon stjäl min tumme då?

boffertomte2012-05-01 10:17
Antal inlägg: 1128

Guinan, det om de dödsdömda i Kina var tänkt som illustration av det jag skrev om att de som inte duger i samhället dödar vi och äter upp, dvs tillgodogör oss "näringen" i kadavren. Det handlar ju kanske liiiite om vad man blir dödsdömd för. Om organbehovet blir större, och det blir det ju, så kan man tänka sig att dödstraff blir en allt vanligare påföljd, att rättspraxis s a s förändras så att brott som idag ger fängelse imorgon ger dödsstraff. I synnerhet om domaren i just den provinsen har en systerdotter som behöver ett nytt hjärta.

Lysande! Det blir ju så lönsamt på alla sätt och vis. Och vem skiter inte i kinesernas mänskliga rättigheter, de är så jävla många ändå och som C Bildt skulle ha sagt med sin irriterande stämma: "Det går brrrra för Kina."

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-01 11:01

Kina äger USA.Fingerprint är börsnoterat jag fattar inte varför dom inte slår igenom,men när dom eller andra slår igenom med konceptet då brakar det lös,då kan vi ge dom gamla plastkorten till barnen så kan dom byta med varandra

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-01 11:03

kan se skräcksenariot hur ligor lyfter iväg folk till #fingerprintomaterna" och tvingar folk att sätta avtryck på dom

jaws68 - Ej medlem längre2012-05-01 11:07
Antal inlägg: 422

Dom rånar din tumme genom att skära av den. Många som blir tumlösa i framtiden.

Guianan - Ej medlem längre2012-05-01 18:51

Helt riktigt Boffertomte, tänkte inte så långt där.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?