Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lamaglama2012-05-08 09:31
Antal inlägg: 439

resurrection, man kan ha åsikter om allt möjligt man själv inte vet ett barr om vare sig av egen erfarenhet eller för att man fördjupat sig i ämnet - t ex hur det är att vara reumatiker ("Äh, lite värk,jag har också ont men jag gnäller inte, rör på dig och ät sunt så ska du se att du blir mycket piggare"), aids ("e väl bara o ta bromsmediciner, förresten är det ju de själva som kn****at till sig det så de ska fan inte klaga"), drogmissbruk ("slutar man bara ta droger så blir man drogfri, plättlätt") - men såna åsikter är ju oftast bara fördomsfulla dumheter grundade på okunskap och bristande inlevelseförmåga.

De bidrar inte till att man kommer en millimeter närmare problemens lösning, om man säger så.

Man kan ha åsikter om proffsfotboll också (vafan det är väl bara att sparka in den jävla bollen i målet) utan att veta ett barr, men i såna exempel blir det ju plötsligt väldigt uppenbart att man inte begriper ett skvatt, då är det oftast lättare att hålla käft.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-08 09:37
Antal inlägg: 11463

Nu uttalar sig ju inte Hägglund om hur det är att vara fet ... dessutom tycks du slå ett slag för samma bisarra tanke att man inte ska få komma med idéer till problemlösningar om inte själv är en del av problemet (i det här fallet fet). Som om man skulle bli expert på folkhälsofrågor för att man är tjock. Hm ...

B0nne2012-05-08 09:39
Antal inlägg: 73

Fanns inga tjockisar vore man inte lika nöjd med sig själv.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-08 09:42
Antal inlägg: 37631

det har gjorts stora no smoking genaration manifestationer för att rökning är faligt,alla kanpanjer som leder till bättre hälsa är bra oavsätt om dom kanpanjerna handlar om rökning socker knark alkohol eller vad som , har man räddat en från att dö av sin fettma eller sin rökning så är det bra och förhoppningsvis räddas fler, tilljänglighet gör tjuven

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-05-08 10:10
Antal inlägg: 1268

Cykelvägar och annat som kan bidra till motion (och också mindre utsläpp och bilträngsel) är naturligtvis helt rätt, men att lägga sig i kosten eller hur handlare väljer att organisera sina varor är fel väg. Det inskränker för mycket på det privata.

Danmark har nyligen infört en fettskatt i samma syfte – att folk ska bli hälsosammare. Samtidigt finns det en massa lchf:are som frossar i fett just för att gå ner i vikt. Vad säger att man ligger på energiöverskott för att man köper fet mat?

marmeladov222012-05-08 10:17
Antal inlägg: 4211

låter väl bra

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-08 10:32

De kunde satsa ett par miljarder på bra skolmat: vi lär barnen bättre matvanor och när de äter bättre försvinner snasksuget och som en bonus förbättras koncentrationsförmågan och därigenom resultaten i skolan.

slånbär2012-05-08 10:40
Antal inlägg: 5539

Rec-precis. På min skola har vi försökt få gensvar från ledningen och pedagogerna kring detta men det är helt döfött. Det viktigaste är att barnen äter sig mätta dvs att det är mat som barnen gillar i första hand vilket innebär att fullkornspasta /ris väljs bort till förmån för vanligt vitt ris/pasta eller att dagar då vi har tex köttbullar så är det ok att äta bara köttbullar och ingenting annat om man vill. Galet anser jag då vi har barn frå ett åringar upp till tioåringar och har världens möjlighet att lära dom goda matvanor där tex tallriksmidellen är ett bra och lätt sätt att lära sig äta rätt. Kan tillägga att vi tillagar så mycket som möjligt från grunden och har ett mycket bra och varierat salladsbord så kvaliteten på maten är det inget fel på men det kräver ju att personalen faktiskt jobbar aktivt med barnen även i matsalen och det är inte så jätteintressant. Man har liksom rast och ingen direkt koll på hur barnen tar maten vilket naturligtvis även innebär att det slängs väldigt mycket mat då dom lassar på med ögonen och inte tänker på att dom blir mätta.

greatdane2012-05-08 10:40
Antal inlägg: 174

LCHF:are frossar inte i sig fett; de tänker bara på att inte trigga igång insulinet. Läs på om det, om du är intresserad Arbetslinjen. Görans förslag är väl helt OK, om man bytte ut godiset mot grönsaker istället, eftersom det är alldeles för mycket socker i frukt. Fruktsocker; ja, men kroppen gör tydligen ingen skillnad på fruktsocker och raffinerat socker enligt otaliga studier ( www.kostdoktorn.se )

Lillstölla2012-05-08 10:40
Antal inlägg: 23831

Känns rätt fånigt, okej, ta bort godiset vid kassorna, tror dock inte det kommer göra nån större skillnad. Folk lär sig ju rätt snart att det inte finns nåt där och köper det de vill ha i chips eller godishyllorna inne i butikerna istället.
Man har ju frågat folk om de skulle sluta köpa godis, eller köpa mindre godis för den delen om det infördes sockerskatt och svaret hos merparten var nej.

Sen har arbetslinjen en bra poäng gällande lchf:are tycker jag.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-08 10:44

Finns det någon diet där man ska äta socker?

Lillstölla2012-05-08 10:45

Troligtvis inte, hurså?

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 10:54
Antal inlägg: 7985

Jag tycker det är rätt smart att plocka bort godiset vid kassorna, om man tänker i ett längre perspektiv. Barn. En vuxen har troligen lättare att stå emot sitt eget sockersug, och en förälder kan välja att undvika snaskavdelningen inne i butiken för att slippa tjat om godis. Men kan inte undvika kön vid kassan. Dessutom må det vara hur populistiskt som helst, men hey, det är partipolitik.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-05-08 10:55

waterski: Min poäng var endast att det finns folk som äter fett, ja, mer än folk i genomsnitt får man väl säga, för att hålla sig hälsosamma samtidigt som lagstiftarna vill hindra folk från det av just samma skäl – att folk ska vara hälsosamma.

Fördelen med frukt är ju att man får i sig vitaminer, mineraler och kostfiber som man inte får från godis. Ett äpple har ju mycket lägre GI än godis.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-05-08 10:57

Det tycker jag också, jonisk, och Hemköp har väl gjort precis det för att särskilja sig från andra butiker och det är ju utmärkt. Men ska man lagstifta om det?

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 10:59

Man kan diskutera det i alla fall?

greatdane2012-05-08 11:00
Antal inlägg: 174

Okej. Ja det är ett himla virrvarr. Hmm, jag såg tyvärr inte din poäng förut och jag ser den dessvärre inte i ditt senare inlägg heller. Jag tror dock att om man väljer ett ord som "frossar" så får det en negativ klang. Då var ditt senare inlägg bättre, där du skrev "äter". Men det kanske bara är jag som märker ord, vad vet jag?

Lillstölla2012-05-08 11:01

Vad det gäller barn tror jag det bara hjälper till viss del, de lär sig också snart var godiset finns istället.

jellyflower2012-05-08 11:02
Antal inlägg: 1108

jonisk, vi har dock en slags marknadsekonomi i det här landet. Var säljer snask bäst? Jo, vid kassorna.

arbetslinjen: De som äter mycket fett av hälsoskäl snålar samtidigt in på kolhydraterna väldigt radikalt. Vad en del beskäftiga politiker och läkare räds är att folk ska missförstå och börja äta mer fett OCH mer kolhydrater, dvs HFHC, vilket ju obevekligen leder till fetma och följdsjukdomar. Dvs de styrandes uppfattning är att vanligt folk är dumma i huvudet. Ungefär som att man inte kan ge en gaffel till en unge för då kommer ungen inte att snällt plocka åt sig mat med gaffeln utan istället börja sticka ut ögonen på folk åt höger o vänster.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 11:03

Jag tycker det är bra för egen del också, psykologiskt osmidigt med godis i kassan, lättare att undvika om jag slipper se det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?