Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2012-05-10 12:42
Antal inlägg: 9713

Ja, prata med grannarna! Är de vettiga människor så borde de ha förståelse och vilja att lösa problemen deras katter åsamkar dig. DE borde ersätta dig ekonomiskt för anti-kattprodukterna du tvingas köpa!
Men om inget annat hjälper får du väl själv skaffa katt, en respektingivande hanne som håller grannkatterna borta? Eller hund!

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 12:45
Antal inlägg: 633

Det handlar inte om ilska utan mer om ansvar. Jag för min del vill varken ha hundskit på gångvägar ELLER kattskit i mina rabatter! Och det är djurägarens ansvar och ingen annans. Ingen ska behöva hitta på en massa olika knep och metoder för att slippa min hunds skit!! precis som att jag eller någon annan inte ska behöva hitta på saker för att slippa andras kattskit!! simple as that. Det är ett ansvar som ALLA djurägare ska ta. Annars ska man inte ha djur. Oavsett sort......

apbur2012-05-10 13:00
Antal inlägg: 9699

Det är orimligt att ta ansvar för var katterna skiter om man har utekatt. Onödigt att gasta om att kattägare, likt hundägare, ska ta ansvar för sina djur på samma sätt. Det är samma sak som att förbjuda utekatter och då är det bättre man säger att ett förbud vore på sin plats för något annat alternativ finns inte. Är problemet lokaliserat till en plats kan man försöka se till att katten inte går just dit igen men man kan inte ta ansvar för var katten väljer att gå istället om det är en utekatt.

slånbär2012-05-10 13:05
Antal inlägg: 5539

Boffertomte -du har nog lite fel där angående vad katterna får och inte får göra. Katter lyder under samma lag som hundar nämligen att ägarna har 100% ansvar för vad deras djur ställer till med. problemet med utekatter är ju oftast det att ägarna kan hävda att det minsann inte är just dras katt som har varit framme. Det är rätt svårt att bevisa vems katt det var. Jag tycker att om du provar att prata med grannarna och dom har en negativ inställning eller om du tycker att det känns lite jobbigt att göra det så samla bara in högarna med en plastspade i nån gammal burk och lägg ut det i respektive grannars rabatter. Undrar dom då vad fan du håller på med så säger du bara att du helst vill gödlsa dina rabatter med nåt gödsel avsett för just din typ av växter och inte med kattskit och att du bara lägger tillbaka det deras katt glömde i din trädgård. Tror att dom rätt snabbt tröttnar på sin egen kattskit.

slånbär2012-05-10 13:06

Det var bara den första delen angående ägaransvaret som var riktat till boffertomte resten var ju förstås till TS.

blue_moon2012-05-10 13:09
Antal inlägg: 9713

Bra förslag slånbär, om det inte går att lösa förhandlingsvägen.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 13:16

Apbur det där är precis det argumentet som kattägarna alltid kommer med!! Att dom inte kan ta ansvar...bla bla bla. Och att kalla det för orimligt att ta ansvar för sitt djur??? Då är det snarare orimligt att man kan skaffa ett djur utan att kunna ta ansvar. Jag KAN inte heller ta ansvar för min hund om jag släpper den vind för våg!! Just därför har vi våra djur under uppsikt och kopplade. Och precis som slånbär skriver så har kattägarna precis som hundägarna 100% ägaransvar. Vilket betyder att man inte kan försvara sig med att man inte kan hålla koll på katten. Det är ens skyldighet. Klarar man inte det, nej men då ska man inte ha något djur heller. Jag tycker det är skandal att så många kattägare (dock inte alla) anser att dom inte behöver ta hand om eller hålla uppsikt över sina djur. Det är både oansvaritg och olagligt och oförsvarbart.

apbur2012-05-10 13:27

VonSchnygg, naturligtvis kan man ta det ansvar du är ute efter om man har en innekatt. Det är som jag sa tidigare orimligt att begära av kattägaren att denne ska ta det ansvaret över ett djur som strövar fritt. Då får man förbjuda utekatter. Läser du inte vad jag skriver?

Jag kan förstå att personer som du vill förbjuda utekatter. Det är väl inte en omöjlig tanke men det är en ganska intolerant och tråkig inställning. Speciellt om den grundar sig på avundsjuka och känslan av att man är orättvist behandlad som hundägare.

slånbär2012-05-10 13:36

Då får man väl förbjuda utekatter helt enkelt. Åtminstone i tättbebyggt område. Och det är även för katternas bästa-det är otroligt många katter som springer bort, blir överkörda,skadas av andra djur, skadas av elaka människor, förökar sig okontrollerbart och en massa annat. Hur man med flit och vilje kan skaffa katt med syftet att ha den som utekatt är för mig väldigt märkligt. Men så är ju dom flesta utekatter "25 öre tassen" katter- man betalar inte 6- 10 000 kr för sin katt och sen släpper ut den utan uppsikt.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 13:40

Apbur om jag vore avundsjuk så skulle det vara rätt lätt åtgärdat att skaffa katt. Jag har dessutom haft flera katter tidigare. Och orättvist?? Jag skulle aldrig ens drömma om att släppa ut min hund vind för våg så som vissa gör med sina katter! Hur tillåtet det än var. Och det är inte heller orimligt att ta ansvar för sina utekatter såväl som innekatter. Våra grannar i huset bredvid har tre katter. Alla får gå ute när dom är hemma och PASSAR dom. Så min inställning är inte alls så som du verkar tro. Jag tycker bara att det är tragiskt och oansvarigt av kattägare att just lämna katterna utan tillsyn och uppsikt. Hur många gånger ser man inte överkörda katter?? Om man läser djurlagstiftningen om just ägaransvaret så är det helt uppenbart att den lagen bryts av många, många kattägare. Vilket jag tycker är grymt. Och dessutom kan det störa många som t.ex. TS som har stora problem med just det. Skaffar man djur så är man skyldig att både ha uppsikt och ta hand om det. Hur man sedan löser utegången eller rastningen av katten/hunden är ägarens problem och ansvar. Men det ska inte vara till bekymmer för andra och djuret ska inte heller fara illa...

Åsa-Pia2012-05-10 13:41
Antal inlägg: 26

Det ska visst funka med gamla CD skivor som blänker. Det tänkte jag sätta ut hos mina grannar innan jag fick mina katter att sluta gå över. Att sluta gå över tog tid men det var det värt. Jag passade när dom gick ut och sprayade vatten när jag såg dom.

mijand2012-05-10 13:46
Antal inlägg: 270

Det finns forum om detta på flashback men skulle jag nämna det som föreslås där skulle jag bli påhoppad eller borttagen från detta forum :)

Jag tillhör dem som ogilla katter skarpt.

apbur2012-05-10 14:01

VonSchnygg, så om man är hemma i sin bostad samtidigt som katten springer lös ute så har man koll? Förstår du inte det omöjliga med att ha uppsikt över ett lösgående, relativt litet djur som stryker bland buskar och vegetation? Då är det koppel eller inne som gäller. Du kan inte säga att kattägare ska få ha sina djur fritt gående men samtidigt ha full uppsikt. Tänk efter lite.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 14:10

Apbur det finns hundar som är mindre än katter! Ska dom stryka lösa ute då menar du? Man får precis som hundägarna, ge upp bekvämligheterna innomhus dom gånger djuren måste ut. Hur kan man tro att man inte behöver ansvara för sina djur?? Förstår inte riktigt ens varför man skaffar djur om man inte behagar att se efter dom..

apbur2012-05-10 14:12

Du menar alltså att man ska gå med katten i koppel om den ska vara ute. Skulle underlätta väldigt mycket om du själv tydligt kunde förklara vad du menar istället för att jag ska gissa mig fram till vad du kan tänkas mena.

slånbär2012-05-10 14:24

Tillåt inte katter utan uppsikt ute helt enkelt. Ha den i koppel eller var i närheten och ha koll på precis samma sätt som man gör med hundar. Att det skulle vara djurplågeri att ha innekatter som många gärna påstår är bara ett sätt att slippa ta ansvar. Förr sprang hundarna lösa här också precis som dom gör på många andra håll i världen men det gick ju att få ordning på så det går säkert med katter också-

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 14:24

Det är precis DET jag menar Apbur!! Kattägaren själv får lösa sitt bekymmer huruvida den ska kunna rasta eller ha sin katt ute. Så att den inte springer vind för våg och skapar trafikolyckor eller förorenar andras rabatter eller barnens sandlåda. Det är ni själva som har tagit beslutet att ansvara för detta djur. Jag tycker det är helt absurt att någon stackars människa som TS ska behöva hitta lösningar på ett problem som andra har skaffat åt henne. Det skulle aldrig accepterats om det gällde hundar eller vilket annat husdjur som helst. Vill bara påpeka att jag absolut inte är någon katthatare, tvärtom, jag tycker mycket om katter, men kan inte förstå att just katter hamnar hos så många oseriösa och ansvarslösa människor. Det tycker jag är tragiskt..... Kanske är det för att dom bara kostar 25öre tassen, precis som slånbär skrev.

Frajtan2012-05-10 14:25
Antal inlägg: 85

Jag har själv två inne/utekatter som båda skulle må väldigt dåligt av att vara instängda. Den ena är en omhändertagen polisomplaceringskatt pga. vanvård som har klaustrofobi och öppnar alla dörrar i vårt hem när han är inomhus och får totalångest om han inte får gå ut och in som han behagar (hoppar från andra våningen via grannens trästruktur). Han är dock väldigt lycklig med detta liv, och strövar ibland upptill en vecka innan han dyker upp igen och äter upp sig. Den andra kissen håller sig mest på innergården, men jag har förstående katter som alla vad jag vet tycker det är trevligt när han kommer och hälsar på. Skulle någon ha problem med att mina katter bajsade i deras rabatt vore jag glad om man sa åt mig så kunde jag erbjuda mig att rensa rabatten om det inte gick att lösa på annat sätt. Tror en trevlig diskussion fungerar mycket bättre än att kasta tillbaka bajs om man nu inte är ute efter grannfejd. Det är ju knappast så att man går o säger åt sin katt att skita i andras rabatter. Nu har vi som tur är ganska mycket sand precis utanför vår ingång där jag vet att mina katter ofta uträttar sina behov =). En katt som trivs inne fungerar naturligtvis som innekatt, men mina skulle jag få avliva om de inte kunde gå ut och in då båda två blir tokiga av att vara instängda. Hellre ett lyckligt liv med viss risk att bli påkörd än ångestfyllt instängd i en lägenhetsbur med risk för välfärdssjukdomar pga. motions- och stimulansbrist. (Den ena kan inte heller gå i koppel då han är rädd för folk och bara rör sig ute i skydd av mörker).

Frajtan2012-05-10 14:26

Förstående grannar ska det såklart vara, men deras katter är förvisso också förstående och delar med sig av sina hussar och mattar =)).

Frajtan2012-05-10 14:29

Det framgår ju inte om TS har pratat med grannarna. Om de har en tråkig attityd kan jag förstå att man vill gå till angrepp, men ha man inte ens försökt prata med dem tycker jag inte man ska klaga heller. Man kan ju inte hålla rätt på var katterna bajsar och inte. Kanske hjälper det att man ställer ut en låda i kattens "egen" trädgård.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?