Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Maja G | 2012-05-10 18:44 | |
![]() | Nu kan ju inte alla bli IVA-ssk, och jag undrar varför det skule ge mer klirr i kassan? En ssk i äldreomsorgen har ett mycket stort ansvar över många boende. Ibland flera ÄBO, t e x på kvällar och helger.. Tycker verkligen att ssk ska få högre ingångslön och därefter så ska uskorna få det också. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-05-10 21:45 | |
![]() | Jag tycker att det är skamligt att löneutvecklingen är så dålig och jag hoppas verkligen att ingångslönen blir minst 24000. Absolut rätt att konsekvent vägra jobberbjudande under den summan. | |
Emollas | 2012-05-10 23:41 | |
![]() | sen jag starta min karriär 2006 så hade jag en ingångslön på 17400 nu har jag en lön på 24000 en ökning på 6600:- på 6 år | |
blue_moon | 2012-05-11 00:39 | |
![]() | Bra löneutveckling Emollas! Det kan man däremot inte säga om min. Efter nästan 23 år som nattsjuksköterska på Hematologen i Lund blev min slutlön 23000 kr/mån för 2 år sen när jag gick i pension vid 63. Så kan det gå när man stannar för länge på ett jobb där man trivs och inte byter arbetsplats för att kunna förhandla upp sin lön. | |
jaws68 - Ej medlem längre | 2012-05-11 01:04 | |
![]() | Ni som jobbar inom vården, visst har ni OB-tillägg? Schemalagda helger osv. Vilka yrkens löner jämför ni med egentligen? Det är väl det som hamnar på kontot efter skatt som är intressant att jämföra. Att jämföra löner inom vårdyrken med t.ex ingenjörslöner är som jämföra äpplen och päron. Dessutom är lönespridningen inom ingenjörskåren mycket större. Det finns faktiskt ingenjörer som tjänar mindre än ni inom vårdyrket. Som sagt, byta jobb (läs arbetsgivare) lönar sig. Kommer man en gång in lågt är det näst intill omöjligt att få upp lönen om man stannar kvar! /Gymnasieing. | |
ehuruvida | 2012-05-11 01:50 | |
![]() | Frances Tuuloskorpi skriver en del om löneupproret på sin blogg. Kanske är intressant: francesblogg.wordpre...lt -varden/ | |
sluggo83 | 2012-05-11 01:51 | |
![]() | Sjuksköterskor är oumbärliga!!! Ge dem allt dem vill ha!!!! Väldigt nöjd kund på Södertälje sjukhus!!! ;P | |
DAVVAPALLE | 2012-05-11 08:57 | |
![]() | Jaws68: Varför skulle det vara konstigt att vissa ingenjörer tjänar mindre än vissa sjuksköterskor? Är det för att det av tradition betraktas som mindre fint att arbeta med människor? För det kan ju rimligtvis inte ha att göra med utbildningslängd att göra då? Japp, ge sjuksköterskorna vad de förtjänar! | |
The Unicorn | 2012-05-11 09:12 | |
![]() | 24000!!!!!!!! Är den så bra?? Jag har läst till kostchef nu i tre år, vilket innebär att man arbetar som chef inom kommunen med ansvar över måltiderna. En i min klass som fått jobb som kostchef nu direkt efter utbildningen kommer att få en lön på 24000 kr. Detta jobb har inga möjligheter till ob heller, vilket sjuksköterskor har. Jag tycker de kan sluta gnälla nu. | |
le-lou | 2012-05-11 09:39 | |
![]() | det jag inte begriper riktigt är varför sjuksköterska-yrket har en sån hjältestämpel på sig? klart de utför ett viktigt jobb men det finns det fler som gör, ända ner till städerskan som sköter om lokalerna. Lärarna samma sak där, men personalen i skolköket pratar inte många om. Vissa diskussioner spårar ur till att man ska nästan tacka de som är/blir sjuksköterskor/lärare. Man får väl anta att folk läser till det som intresserar dem i första hand, att man gör nytta (mer??) än andra är bara löjligt. | |
DAVVAPALLE | 2012-05-11 09:49 | |
![]() | Intressant med diskussionen kring ansvar! Det är klart att ansvar över kommunala måltider borde smälla högre än det ansvar som en sjuksköterska har... eller kanske ändå inte? Vad gäller längd på utbildningen så är väl aldrig sjuksköterskeutbildningen kortare än tre år, om jag inte har fel? Någon sjuksköterska på forumet får gärna hjälpa mig här... Sympatiskt också att lägga fram ob-tillägget som en stor förmån. :) | |
Lillstölla | 2012-05-11 11:02 | |
![]() | Möjligheter till OB låter väldigt fel i mina öron. Är nog knappast så att man väljer yrke efter där man har "möjlighet" till att jobba kvällar, nätter och storhelger för att få OB. Tycker helt klart att syrrorna ska ha en vetting ingångslön. När en i min familj började jobba på Volvo hade han ut 17000 i månaden, outbildad, han tjänade mer än min kompis som pluggat till syrra i flera år. Då är det nåt som är jäkligt fel. | |
jaws68 - Ej medlem längre | 2012-05-11 11:34 | |
![]() | Davvapalle. Det var inte så jag menade. Det har ingeting att göra med att det skulle vara mindre fint att jobba med människor. | |
jaws68 - Ej medlem längre | 2012-05-11 11:39 | |
![]() | Som ingångslön på 24000:- tycker jag det är rimligt. Men hur är löneutvecklingen? Får ni 100-lappar vid revisionerna är det dåligt minst sagt. Efter några år med mer erfarenhet och ansvar så kan man tycka att lön bör ligga högre. | |
snucke16 | 2012-05-11 11:59 | |
![]() | Det som inträffar för de som lyckas få 24tkr är att vi nästa revision får de minst pengar av alla tills skillnaden suddats. Antagligen tjänar ssk som jag själv (ssk sedan 12 år tillbaka) på högre ingångslöner på grund av detta. Men det känns ganska fånigt att behöva lära ut en massa trix och knep till nyutbildade med i princip samma lön som jag själv har. | |
apbur | 2012-05-11 12:09 | |
![]() | le-lou, varför nej på den andra frågan? | |
odin - Administratör | 2012-05-11 12:17 | |
![]() | Jag tycker sjuksköterskor skall ha 24.000 i ingångslön, om alla andra sjuksköterskor dessutom får höjd lön med samma mellanskillnad. Problemet är ju dock inte att ingen unnar sjuksköterskor hög lön. Problemet ligger i hur det skall finansieras. Det finns ingen tydlig koppling mellan prestation och lön när det gäller sjuksköterskor. Det finns även så otroligt många sjuksköterskor att om man höjer denna gruppens löner så måste någon annan få sänkt lön eller att staten måste omprioritera. Så det intressanta är snarare HUR vi omprioriterar INTE om de är värda högre lön, det verkar många tycka. Förslag #1 Vi sänker lönen för sjuksköterskor och ger till lärare Förslag #2 Vi sänker för lärare och ger till sjuksköterskor Förslag #3 Vi tar bort de senaste årens skattesänkningar, plus höjer lite extra Förslag #4 Vi prioriterar ned andra områden, t ex lite sämre mat på äldreboenden, eller kanske dra ned på polis. Vad jag menar med mitt inlägg är att det är så lätt att säga att de minsann skall ha högre lön, det man inte nämner är hur det skall omfördelas. | |
Måns_E | 2012-05-11 13:05 | |
![]() | Jag håller med om att det är svårt att jämföra löner inom offentlig sektor med löner inom vinstdrivande företag. Framförallt om man har en tjänst som direkt kan påverka ett företags resultat så sitter man i en helt annan sits när man skall löneförhandla. För det är ju lite så det fungerar, om man drar in mycket pengar så kan man också begära en högre lön. Men om vi tittar inom sjukvården så är ju läkarlönerna i regel rätt så höga. Så om det skall omfördelas så... Sedan vet jag inte om det är så rimligt med 24 000 i ingångslön för sjuksköterskor när snittlönen för sjuksköterskor verkar ligga ungefär runt 24 000: www.lonestatistik.se...er ska-1226 | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:21 | |
![]() | Jag föreslår att vi sänker reklambranschens löner till förmån för alla löner inom offentlig sektor. :) | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:22 | |
![]() | Odin pekar på en viktig poäng. | |