Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blasse2012-05-17 17:56
Antal inlägg: 7162

hoppas det mönje

Frasse2 - Ej medlem längre2012-05-17 18:00
Antal inlägg: 1465

Ok . men en olycka kan hända var som helst så då borde det väl finnas fartkameror efter alla vägar i Sverige.

Blasse2012-05-17 18:19

oj oj frasse lite förklaring då

där det händer ovanligt mycket olyckor pga hög hastighet där har man satt upp fartkameror för att minska olycksrisken dom sätter således inte upp dom för skojs skull

slånbär2012-05-17 18:37
Antal inlägg: 5539

Blasse-mycket bra inlägg.
det är väl klart att alla någon gång råkar köra lite för fort eller råkar bryta någon annan regel-man är ju inte mer än människa men att ha den inställningen som TS att man ska ha den rätten att själv få bestämma hastigheten när man nu har "fått" körkortet detär ju helt imbecillt!! En sån människa borde inte ens få köra radiobil!!
Det finns en anledning till att fartkamerorna finns och detär för att hålla nere hastigheterna på olycksdrabbade sträckor. Om detta innebär att en enda olycka har undvikits då är det tillräckligt.

Behringer2012-05-17 18:57
Antal inlägg: 3575

Första sträckan kamerorna kom upp på är på E4 strax utanför Hudiksvall. Innan kamerorna kom upp dödades 5-10 personer om året på den sträckan. Sedan de kom upp för mer än 20 år sen har inget eller bara något enstaka dösoffer krävts.
Trafiksäkerheten vinner över integriteten alla dagar i veckan

Blasse2012-05-17 19:06

mm och "gett mig ett körkort" för min del var det så att jag var tvungen att lära mig saker exempelvis trafikregler och varför dom finns men denna TS har fått sitt i julklapp

Frasse2 - Ej medlem längre2012-05-17 19:17
Antal inlägg: 1465

Blasse: Jag menade såklart inte allvar , man borde väl satt ut en sån här ;o)...

5-10 dödsolyckor om året är väl lite överdrivet men det hände tillräckligt mycket att kamerorna var nödvändiga.

rensars2012-05-18 08:44
Antal inlägg: 58

Slånbär och Blasse: Vore ju trevligt om ni var lite seriösa. Naturligtvis har jag förtjänat mitt körkort via idoga studier och uppkörning i vanligt ordning. Och jag har aldrig påstått att vi alltid ska ha rätten att själva bestämma hastighet men att när man är själv på vägen på natten ska kunna dra på om man så vill och slippa ligga och harva i 90 på en fin väg. Är det däremot helgtrafik i semestertider kan det vara motiverat med lite hastighetsdämpande åtgärder. En idé kan ju vara att stänga av kamerorna sena kvällar och nätter.
Och det kan stämma att i början kom kamerorna upp där det skett många olyckor men numer kan de komma upp varfan som helst, helt omotiverat.
Och sen stämmer det ju inte alls detta med att man inte skulle tjäna tid. Åker du mellan två punkter som det är 40 mil emellan och du håller 120 istället för 90 så tjänar du 1 timme på det. Och nog kan jag hitta på roligare grejer än att sitta i en bil den timmen. Med er logik i detta sammanhang kan man ju lika gärna gå istället. (O går man dessutom av vägen varje gång det kommer en bil blir det ju jättesäkert, om det inte dyker upp en björn på sidan om förståss.)

slånbär2012-05-18 10:10

Rensars-Jag är i allra högsta grad seriös. vad i mina inlägg anser du inte vara seriöst? jag har personlig erfarenhet av hur jävla illa det kan gå när folk kör som dom själva tycker att dom ska få göra så jag vet hur lätt en människas liv kan slås i spillror.
Tycker du på fullaste allvar att man ska ha olika trafikregler vid olika tider på dygnet; om vägen är tom, köra mot rött om ingen ändå kommer osv?? Är du på riktigt så imbecill att du tror att detta skulle fungera i praktiken??
Din inställning visar på att du inte borde ha fått ditt körkort även om du anser dig ha gjort dig förtjänt av det. Såna som du är livsfarliga i trafiken-som tror att ni kan avgöra vad som är bäst i just den situationen ni befinner er i. Men hör o häpna- ni ha ingen som helst kontroll över vad som händer runtomkring och även om du tycker att du minsann har full koll och kan dundra fram i egen vald hastighet på natten för att vägen är tom så kan det dyka upp ett fordon eller djur eller nåt annat som gör att du mister kontrollen. Visst i bästa fall är det bara du själv som förolyckas men oftast så är det den du kör på som tar mest skada.

Den tiden du tjänar kommer du behöva ha när du sitter i rulle och väntar på färdtjänst.

johanna_912012-05-18 10:12
Antal inlägg: 106

slånbär, jag kan inte göra annat än att hålla med dig till fullo.

rensars2012-05-18 13:04

Slånbär: Du har antytt att jag mer eller mindre vill släppa loss anarki på vägarna genom att folk alltid ska få bestämma själva i alla lägen. Vilket jag inte gjort. Det jag påstått är att fartkamerorna stör rytmen, vilket de gör i många lägen. Och att man ska, när det är lite trafik, få kunna dra på lite mer. Sen har jag talat emot dej när det gäller tiden. Och hur du än vill bagatellisera tidsvinster så är de ett faktum o för den sakens skull behöver inte jag vilja hamna i rullstol.
Jag har haft körkort sen sjuttiotalet och har inte varit inblandad i nån olycka och har inte vållat nån annan eller mej själv nån skada så att antyda nåt sånt är oförskämt.
Djur och fordon kan visst dyka upp oförhappandes men det kan de göra vid vilken hastighet som helst. Det handlar många gånger om tur och otur.
Och om du verkligen vill göra våra vägar säkrare, då tycker jag du ska införa ett åldersstreck för åtminstone årliga tester av förare. Finns ju gamla människor som kör som krattor, nästan är senila, men ändå får ha körkortet kvar...... Eller förbjuda långtradare när det är stora trafikperioder. Inte ge dej på såna som mej, som kör bra, men vill komma fram fortare.

rensars2012-05-18 13:06

Sen får jag beklaga om du varit med om något tragiskt i trafiken, Slånbär, tråkigt i så fall.
Men för den skull lär jag få ha och driva mina åsikter ändå.

slånbär2012-05-18 14:30

Vet du Rensars-personligen så skiter jag fullständigt i dina åsikter eftersom dom aldrig kommer bli annat än just åsikter. Du kommer aldrig få köra så fort som du vill oavsett om det är mitt i natten och tomt på gatorna eller ej eftersom det bara är din åsikt och inte finns minsta risk för att dom som faktiskt arbetar med dessa frågor kommer att ens komma på tanken att göra nånting i den stilen. Varför? För att dom har gedigen kunskap och erfarenhet av detta och inte bara tycker nåt för att just detta råkar irritera dom rent personligen. Jag antyder inte på något sätt att du är ute efter anarki på vägarna men lever du i din egen lilla bubbla där du tror att just dina åsikter är dom som skulle kunna komma ifråga att göras verklighet av och ingen annans-för det finns otroligt många olika saker som retar folk i trafiken och fartkameror är bara en av dom. Någon annan tycker att rödljus när ingen kommer är onödigt och stör trafikrytmen, att man inte får köra hur fort man vill på motorvägar, att det finns vägbumpar på vissa ställen, att man inte får parkera riktigt hur man vill var som helst, att man inte själv får avgöra hur mycket man klarar av och dricka innan man låter bilen stå, om man ska använda bilbälte eller ej osv. Vad gör just ditt irritationsmoment extra viktigt i förhållande till alla andras?
Du har haft tur som aldrig varit i en olycka men den dagen kan komma när du minst anar det. Det är oftast ett ögonblicksverk och det är faktiskt så att hastigheten är det i särklass mest avgörande för hur allvarlig utgången vid en olycka blir. Alltid!! Detta vet tack och lov dom som bestämmer hur det ska se ut i trafiken -synd bara att såna som du hela tiden fortsätter att göra som ni vill ändå. Du får nog helt enkelt gilla läget att fartkameror finns och kanske anpassa din körning eller riskera dryga böter och i bästa fall ( för oss andra) bli av med körkortet.

rensars2012-05-18 14:38

Nja Slåbär, jag vet inte det jag, 120 nu på motovägarna så man vet aldrig......

slånbär2012-05-18 17:04

Ja du Rensars-då får du väl passa på att köra så ofta som möjligt på just dom vägarna då så du sparar riktigt mycket tid. Btw-det är långt ifrån alla motorvägar som detta gäller på-vissa vägsträckor har ändrats 30-40,50- 60, 70-80 90-100 eller 110-120 .Vägsträckor med 120 är inte många. å andra sidan så sänktes hastigheten istället på många sträckor från tex 50-40 osv så vad gäller tiden det tar för att åka från punkt A till B så är det nog ingen större skillnad mot förut.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-18 17:04
Antal inlägg: 37631

nu tycker vi inte lika slånbär

slånbär2012-05-18 17:09

Ttiittii-det vet jag redan sedan tidigare diskussioner angående hastigheMen som så ofta så har du valt att slåss mot väderkvarnar för oavsett din personliga åsikt så är det gällande trafikregler som är det riktiga och det man ska följa. Jag säger som i nån i en sån där tråd om invandrare kontra svensk lagstiftning- om man inte gillar dom gällande lagarna så får man väl flytta till ett land som har lagar som passar en . Man kan ju även demonstrera och driva frågorna rent politiskt men det är inte många som gör -undrar varför?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-18 17:12

ibland är du riktigt söt slånbär och bara lite taggig

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-18 17:14

Nä nu tar jag min scoter och spränger ljudvallen och åker till cafee,den går i 70,jag ska dricka en kaffe till dig med slånbär

rensars2012-05-18 18:42

För att det är tråkigt, slånbär, jävligt tråkigt, och sen miljöpartiet kom till så är ju politiken j-t tråkig....... :D

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?