Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 233

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Spira - Ej medlem längre2012-05-17 19:36
Antal inlägg: 310

Jag ammade mina barn till 2,5 resp 3 års ålder. Men på slutet var det mest inför natten. Tror det är bra och inte osunt eller skadligt på något vis. Innan jag fick barn tyckte jag att det verkade lite äckligt att bebisen slulle suga på bröstet men när det väl är dags är det ju frågan om en så naturlig process så det var inte alls något att fundera på. Som att borsta håret ungefär. Mina barn ville aldrig ha napp förresten.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-17 19:58
Antal inlägg: 1099

Varför skulle det vara bra att amma ett barn upp till tre års ålder? Finns det något belägg för det?
Att amma barnet sex månader kan stärka immunförsvaret.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-17 20:02
Antal inlägg: 37631

jag tycker folk ska fullständigt skita i hur länge någon ammar eller inte,det är mammans ensak,det är inte dåligt att amma länge jag ammade en unge till den var 4 år varje kväll

kulspel22012-05-17 20:06
Antal inlägg: 132

Det får väl vara upp till var och en. Jag har 3 barn som jag ammade olika länge. 1:a 1 vecka och pumpade ut i 2 veckor till, 2:a ca 6 månader och sista barnet 11½ månad. Ingen av dem är allergiska. Personligen skulle jag inte kunna amma ett barn på 3 år, tyckte att det räckte mer än väl med 1 år. Men ni som tycker att det känns bra ska ju amma så länge ni vill. Ingen annan har med det att göra.

apbur2012-05-17 20:08
Antal inlägg: 9699

125478, inte lika osunt eftersom inte föräldrarna är involverade på samma sätt men är inte helt bekväm med äldre barn som använder napp.

klantglenn2012-05-17 20:10
Antal inlägg: 316

nej.

slånbär2012-05-17 20:11
Antal inlägg: 5539

Det är verkligen upp till var och en om och hur länge man ammar. Tror att dom flesta som störs av det inte har egna barn och alltså faktiskt inte vet någonting om hur det är att amma och hur det funkar.
Själv fick mina barn avgöra hur länge dom behövde amma. Min äldre som slutade när han var drygt två år och det sista året var det bara till natten som han ammade. Han slutade helt naturligt lagom till lillebrodern föddes. Honom ammade jag i runt ett år bara för sedan var han inte intresserad längre.
Förstår verkligen inte varför en del störs så otroligt av kvinnor som ammar offentligt eller på åldern hos barnet. Vad i det är det som är så provocerande egentligen? och nej jag tycker personligen inte att tex en femåring ska behöva ha behov av just den typen av närhet kvar utan dom flesta barn slutar själva långt före det.Det är dessutom ytterst sällan som det är mammans behov av att amma som är avgörande för även om det är både mysigt och väldigt praktiskt när barnet är litet så vill man ha tillbaka sin kropp efter en tid. Men det är som sagt högst individuellt.

bomah - Ej medlem längre2012-05-17 20:16
Antal inlägg: 1021

3år, det låter ju inte så lite sjukt...

Lill-IT2012-05-17 20:18
Antal inlägg: 31592

Alla naturfolk ammar länge.. och har gjort så i alla tider.
Så man får väl anta att det är ett vinnande koncept.
Jag har ammat mina ungar länge. Det var rätt för mig.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-17 20:19

Nu blommer det slånbär och jag tycker lika hur ska det gå:)

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-17 20:20

bomah, och vad är sjukt ? skulle du skilja dig om din fru valde att amma barnet i 3år

slånbär2012-05-17 20:28

Undrar ändå om dom som tycker det är sjukt har egna barn.
ttiittii-jag nu får du fanimig sluta tycka som jag gör;-D det är jobbigt;-P

klantglenn2012-05-17 20:28
Antal inlägg: 316

alla ni som tycker att man får amma "så länge man vill", har ni verkligen ingen övre gräns? skulle det vara okej att amma ett skolbarn eller en tonåring?
obs! detta är inget påhopp, utan endast ett utslag av min nyfikenhet.

slånbär2012-05-17 20:36

klantglenn-nej eftersom det handlar inte om mjölken efter att barnet har passerat en viss ålder och äter vanlig mat utan om närhet och trygghet. Vid en viss ålder så ersätts den närheten och tryggheten på ett naturligt sätt av annat i barnets liv. Dom behöver helt enkelt inte det längre. Om ett barn vid en viss ålder (varierar säkert individuellt) inte klara av att sluta amma för att det har kvar behovet av just den närheten då handlar det ju om att barnet känner sig otryggt eller omoget för sin ålder och behöver hjälp att hitta alternativ. Ett barn som ska utvecklas till en självständig person behöver släppa taget om det som binder den till föräldern, det finns andra saker än just amningen som också handlar om just detta att växa upp till en trygg och självständig person.

le-lou2012-05-17 20:41
Antal inlägg: 17500

ammade mitt barn till hon var 18 mån, inte under dagtid för något näringsbehov direkt men det ingick i vår läggningsritual. för min del tror jag i efterhand iaf, att det handlade om att knyta an mer än något annat, något jag inte ville sluta med förrän där och då. Upp till var och en tycker jag, det är något personligt som sker mellan mamma och barn och så länge barn och mamma tycker det känns ok, varför ska andra bestämma när det är dags att sluta?

klanglenn - har svårt att tro att en tonåring vill bli ammad. Ni som tycker det är sjukt eller äckligt med amning av barn som faktiskt kan äta själva, har en väldigt märklig syn på amning tycker jag, och har väl inte förstått poängen med amning riktigt, det handlar inte enbart om mat. Har läst flera som fått för sig att det handlar om sex och sexuella lustar och annat trams. Det är väl sjukt om nåt.

bomah - Ej medlem längre2012-05-17 20:42
Antal inlägg: 1021

Men haha..."skulle du skilja dig om din fru valde att amma barnet i 3år"

På ett hypotetiskt plan - nej, såklart inte. För övrigt är jag inte mycket för äktenskap och jag tror att mina eventuella framtida barns mor har vett i sitt huvud.

broglo2012-05-17 20:48
Antal inlägg: 116

Jag blir faktiskt rätt förvånad att så många är negativa till detta. (Och verkar så okunniga om varför amning är positivt). Jag håller med Slånbär om det mesta i den här frågan och tackar för bra inlägg!

Själv kommer jag inte att bli någon "långammare" och har snarast dåligt samvete över detta eftersom jag verkligen tror att amningen är ett väldigt bra sätt att "tanka" närhet och trygghet för de små barnen. Jag slutade amma min stora kille vid åtta månader. (Det kändes naturligt då). Lillasyster ammar jag fortfarande på kvällar och nätter. Hon är åtta och en halv månad nu och jag kommer nog att fortsätta så länge hon vill och jag orkar, men mer än till ettårsdgen blir det nog inte. Jag kommer att vilja ha kroppen tillbaka och bli av med alla amningshormoner. Men: för barnets skull så kan jag inte alls se något negativt med att fortsätta.

med2012-05-17 20:57
Antal inlägg: 1164

Verkar vara lite länge att amma till 3-års ålder

med2012-05-17 20:57
Antal inlägg: 1164

Verkar vara lite länge att amma till 3-års ålder

slånbär2012-05-17 20:59

Bomah- du kan känna dig lugn för det är nog ingen större risk att någon vill ha barn med dig om du har den attityden tydlig och klar. Dom flesta kvinnor har som sagt tur nog vett i sina huvuden. Även om en del inte verkar ha förstått vad detta med amning handlar om så kommer det ofta när tanken på barn dyker upp och om inte annat så när barnet väl är där. Om du tror att en ditt ev. framtida barns mor kommer sluta amma när DU tycker att det är dags så kommer du få en jobbig överraskning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?