Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 243

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gripande2012-05-23 20:09
Antal inlägg: 9

Har du tokletat? Med tanke på vad du döpt tråden till, vad du vill ha information om och hur många inlägg du skrivit så vet du väl hur man använder sökfunktionen?
Jag blir mer orolig över ditt minne än av din dotters utifrån det du skriver.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 21:55
Antal inlägg: 37631

ja jag vet att jag har en sökfunktion men jag letade dom 4 första sidorna hittade inte och tog förgivet att den vor raderad,men jag slarvade, snält av dig att vara orolig för mitt mine,nej nej inte läxa någonstans utan det är dottern som saknar arbetsminne ,eller så är hon så ointreserad så att det inte fastnar,intresanta saker fastnar hur lätt som helst

miss evelyne2012-05-24 03:43
Antal inlägg: 467

Arbetsminnet(korttidsminn et) kan hålla 7 +-3 saker igång samtidigt och kan liknas vid en flaskhals till långtidsminnet vilket kan ses som obergänsat. Långtidsminnet kopplar också upp oolika saker till arbetsminnet när vi gör olika saker (mitt kopplar just nu upp boken utvecklingspsykologi och lärande, skola, bildning)
Arbetsminnet går att träna upp med hjälp av olika tekniker och lekar. Finns dock en del teorier om arbetsminnet och så... men Din dotter låter bara som att tråkiga saker inte åker igenom "flaskhalsen" hade hon saknat arbetsminne hade ju inget fastnat?

le-lou2012-05-24 08:12
Antal inlägg: 17500

tittii - tvivlar på att hon helt saknar det, för då skulle hon i princip inte klara av att utföra de enklaste sakerna. arbetsminne är viktigt för att nåt ska fastna i långtidsminnet kan man säga, de som tex, har ett skadat a-minne har svårt att lägga saker på minnet lite enkelt uttryckt :), men det går att träna upp. Det finns ganska bra program att köpa (man kan kontakta närmsta sjukhus/neuropsyk för mer info) som tränar arbetsminnet, Robomemo är ett sånt träningsprogram för barn tex (kanske det ni har?)
Generellt gäller att är man ute efter att träna upp sitt arbetsminne, så är det repetitiva uppgifter som gäller och att jobba med att få barnet att associera saker med annat, tex om hon läser en text så kan du markera vissa ord som är avvikande och utmärkande för texten med en penna - gärna i början och på slutet av texten.
Sedan kan du prata om den här texten nån timme senare genom att särskilt påpeka de här orden du strykit under och be henne återberätta lite. Det är såna övningar vi jobbar med iaf. lycka till.

le-lou2012-05-24 08:20
Antal inlägg: 17500

titti, här kan du läsa om olika träningsprogram för datorn pedagogstockholm.se/...es traning/

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-24 08:21
Antal inlägg: 37631

Tack alla

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?