Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 243

Forumkategorier

Användare Inlägg  
rensars2012-05-24 08:21
Antal inlägg: 58

Det är inte bara stenig mark som används på detta sätt utan det är BÖRDIG förstklassig mark många gånger. Det är en SKAM att detta sker samtidigt som många svälter i världen.

limpan__22012-05-24 08:33
Antal inlägg: 2847

Köp den då om du tror att du kan tjäna mer på att odla mat än vad de tjänar på att odla skog.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-24 08:41
Antal inlägg: 633

hahahaha... Guud vad naivt rensars!

Köp så mycket bördig mark du bara kan, odla så det står härliga till och skänk skiten till dom som svälter. Så slipper dina förfäder vända sig i graven (om nu det spelar någon roll?) Hur bor du förresten? Tänk om det kanske fanns någon neandertalare med framtidsvisioner över just den marken där ditt hus står, eller där din bil står parkerad?? Och där sitter du bara hemma på ditt arsle i det huset, på den marken där han slet som ett djur.... fy skäms

Zetax - Ej medlem längre2012-05-24 08:46
Antal inlägg: 245

Jag håller med rensars. Vi sätter energiskog på bördig uppodlad mark. Jag är inte uppdaterad men förut var det så att EU betalade för det. Klart att det är mycket mindre jobb med det än att bruka jorden.

Lika bra2012-05-24 08:49
Antal inlägg: 437

Rensar
Du vet ju uppenbarligen ingenting om skogsbruk. Skogsbruk är ett jävla slit med massor av arbete. Utöver det så inbringar även skogsbruk förhållandevis lite pengar. Innan du uttalar dig nästa gång ber jag dig att ha lite mer kött på benen.

För övrigt kan jag till viss del hålla med dig, det är tråkigt att odlad mark blir till skogsbruk. Men att lägga över hela skulden för detta på bönderna är trångsynt och korkat. Ingen vill slita dag och natt för nåt som inte lönar sig. Då väljer man hellre att lägga om till en verksamhet som är lite mer lönsam.

I Norge ser det helt annorlunda ut. Där har man en levande landsbygd med många små jordbruk kvar. Jag vet att Norge för en aktiv jordbruks- och glesbygdspolitik, samt även har byggt upp protektionistiska murar för livsmedel. Huruvida detta är bra eller dåligt kan diskuteras, jag är inte tillräckligt insatt för att ha en klar åsikt. Dock kan det vara intressant att se på Norge för att lära sig och hämta inspiration. Om inte annat är det vackert och kul att man har lyckats bevara en levande landsbygd där.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-24 08:52
Antal inlägg: 37631

skatten på skogsbruk är hur hög som helst,pengarna ska tillbaka till skogen säteer man inte in dom på skogskonto så försvinner dom i skatt

Zetax - Ej medlem längre2012-05-24 08:53

Jag måste tillägga att jag inte menar att det är böndernas fel.

slånbär2012-05-24 09:01
Antal inlägg: 5539

Att sätta rubriken så som rensars gjorde är ju bara kränkande. Du borde skämmas själv Rensars som gör så!! Bönderna gör bara det som dom måste eftersom EU reglerna styr lantbruket nuförtiden. Tror inte du att dom flesta bönder bär på ´drömmen om ett småskaligt lantbruk såsom deras farföräldrar gjorde före dom? Tror inte du att dom lider när dom måste sälja av all sin boskap till slakt för att dom går så otroligt mycket back - när det faktiskt kostar mer att producera en liter mjölk än vad dom får betalt för den? Betesdjur är ju det bästa för att bibehålla ett öppet landskap och att man odlar med växelbruk på dom öppna åkrarna men när man inte längre kan klara sig på det så måste man ju göra det som går. Det är väl politikerna som borde skämmas i så fall som inte ger rätt förutsättningar för vanliga småbrukare att leva på sin gårdar??

kjdt2012-05-24 09:03
Antal inlägg: 39

Allting förändras, ingenting förblir som det var.

Zetax - Ej medlem längre2012-05-24 09:11

Precis Slånbär. EU är det som styr vår jordbrukspolitik. Vad händer om det blir krig eller nåt annat som gör att importen inte fungerar? Kommer vi att klara vår livsmedelsförsörjning själva om vi bara har en massa energiskog? Hur lång tid tar det att få jorden bördig igen? Jag vet inte, men jag undrar!

otaxam2012-05-24 09:43
Antal inlägg: 71

Jordbrukare måste, för att kunna få lån, ha si och så mycket avkastning. Gårdarna ska bli större och större för att få låna till uppdatering av arbetsredskap såsom traktorer etc. De tvingas helt enkelt att behöva utöka fast inte alla vill detta. Bönder är inga frenetiska utsugare av samhället, det är inte ett jobb att vara bonde, det är en livsstil. Jag tror inte heller att de tycker att det är kul att plantera igen öppen mark, dessutom kommer ju ingen vinst på det fören om ca 70 år om de planterar vanlig skog. Har full förståelse för att de tröttnar. Jag vet inte vad mjölkbonden får för sin mjölk i dag...40 öre/liter? Sen vet ni ju vad mjölken kostar i affären. Inte konstigt att de inte klarar sig på en småskalighet. Vi tycker en himla massa om detta men har även som konsumenter ett eget ansvar...allt kan inte regleras för att vi tycker...vi måste själva agera också. Vad handlar ni i affären? Närproducerat, på en lantgård, mindre antal kg kött i kundvagnen? Nä...ett besök på ICA eller COOP en helg visar nåt helt annat. Vi är alla en del av spelet, tillgång och efterfrågan. Vi köper hellre kött från Irland eller Brasilien för att det är billigare. Så skäll inte bara på de svenska bönderna...

B0nne2012-05-24 10:18
Antal inlägg: 73

Jag skäms inte för nånting!

boffertomte2012-05-24 10:20
Antal inlägg: 1128

Rensar: Det var väl jädrigt korkat av våra förfäder att röja marken för att odla grödor på den när det hade varit så mycket enklare och bekvämare att bara ha kvar skogen. Då kunde Karl-Oskar mfl suttit kvar på sina stjärtar, håvat in arbetsfri kova och sluppit gida med att emigrera ända till Amerika.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-24 17:20

skulle förfäderna se att vi inte följer utvecklingen så skulle dom förmodligen studsa i gravarna,skulle vi inte få ut mesta möjliga vinning av jorden så skulle dom resa sig och dö igen

lhadnesi2012-05-24 17:31
Antal inlägg: 148

otaxsam.... du du är ju som Palme på sin tid , som inte visste priset på mjölk i affären , priset till mjölkbonden idag är någonstans mellan 2, 80 till 3.00 kr litern . Det priset fick de för 20 -30 år sdean också , fast priserna i övrigt har väl inte heller stigit , har dom?

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-24 17:47
Antal inlägg: 2225

Om det är några som ska skämmas så är det väl de som inte stöder vettigt jordbruk och djuruppfödning utan köper mjölk och kött från torterade djur kanske många hundra mil bort.
Om bönderna fick ihop en någorlunda vettig lön för sitt ofta dygnet runt-slit och kunderna betalade för eko-produktion skulle vi ha blomstrande lantgårdar och friska djur.

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-05-24 20:37
Antal inlägg: 339

köp svensk mat då för h-te, närodlat är naturvänligt och svenskt kött innehåller öppna svenska landskap, mm.mm.

bommarna2012-05-24 20:44
Antal inlägg: 366

Det byggs väl hus och städer på gammal åkermark...ska man sluta med det också?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-24 21:09

går inte att köpa närodlat här för mycket cesium

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-24 21:11
Antal inlägg: 31064

Vad fruktansvärt ledsamt att läsa Pebben77:s inlägg. Vidriga jävla storskaliga EU.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?