Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MrAtomic2012-05-30 18:38
Antal inlägg: 452

Amygdala är ju inblandad i de mesta som har med den typen av rädsla att göra. Detta är ju en snabbare reaktion än våra medvetna processer och är att likna vid ryggmärgsreflexen när man tar bort handen från en platta.

Men det också som som du säger man blir rädd av sin kroppsliga reaktion och automatiska tankar kommer upp som förstärker rädslan och det är en spiral som orsakar värre och värre skräck. Det är lustigt för det man kanske är mest rädd för är sin egen rädsla.

Om du vill flyga eller känner dig mkt begränsad av din situation så skulle jag starkt rekommendera kbt behandling för din fobi. Du har stora chanser att bli betydligt bättre även om det innefattar exponering vilket är en jobbig men ofta en väldigt speciell och nästan overklig upplevelse för många patienter som många tycker är positiv också.

le-lou2012-05-30 20:35
Antal inlägg: 17500

Hej, ja, det finns ju väldigt spännande teorier om just detta med vad känslor är och framförallt vad är rädsla el rättare sagt hur den startar. Amygdalan kontrollerar rädslan, men varför uppstår den alls kan man undra? el ja syftet vet vi, men inte riktigt varför människor blir rädda för olika saker. Ibland finns det ju inte ens en personlig erfarenhet i bakgrunden, iaf inte som man minns.
Jag sliter mitt hår just nu med en studie som är baserad helt på James-Lange teorin, och den teorin diskuterar hur emotioner baserar sig på att känslor helt enkelt uppstår som en följd av fysiologiska reaktioner på olika händelser, och särskilt händelser som har med rädsla att göra. Enligt den så är det alltså en helt extern stimulans just det, som leder till en fysiologisk reaktion i kroppen. Den känslomässiga reaktionen är mao beroende av hur man tolkar den fysiska reaktionen.

typ: Jag vaknar upp mitt i natten efter en mardröm, vilket gör att jag börjar darra och hjärtat börjar slå snabbare. Den här teorin föreslår att man tolkar sin fysiska reaktion ( att man drar slutsatsen att man är rädd alltså) : "Jag darrar, för att jag ÄR rädd".
Vi har ju alla olika personliga erfarenheter och resultatet av detta är att vårt autonoma nervsystem skapar olika fysiologiska händelser som muskelspänningar, hjärtat slår fortare, pulsen ökar, vi svettas, upplever torrhet i munnen, o.s.v. Det är en spännande tanke som den här teorin föreslår tycker jag...just att känslor sker som ett resultat av olika fysiologiska processer, snarare än att känslorna i sig är det orsakar hög puls tex. För så brukar vi förklara det - "jag är flygrädd och därför får jag hög puls och panik bla bla". Jag ÄR inte rädd utan reagerar på min kropps signaler. Varför reagerar kroppen på rädsla – jo för att det är en livsviktig känsla att känna. Precis som alla andra känslor.
Jag får hög puls för att jag ser ett flygplan, min kropp har lärt sig rädslan och det är det jag tror, som är själva intuitionen. En känsla. Som uppkommer av fysiologiska processer i kroppen. Vi tolkar ju olika kroppsliga processer olika också, bara för att jag får puls i en viss situation så tolkar jag den som rädsla ja – men får jag den när jag ser på mannen jag älskar så tolkar jag troligen den som upphetsning/kärlek osv. Yttre stimulans är nödvändig för att känna och därför tror jag inte riktigt på intuition som sådan, nåt som bara uppstår. Det är instinkter blandat med erfarenheter och det är först kroppen som sänder ut signalerna, och sen kommer tolkningen och det vi tror är intuition.
En del menar att känslorna uppstår först - och sen kommer de fysiologiska processerna, det finns ju en uppsjö av olika förklaringar men det är just bara det - teorier. I själva verket vi inte exakt hur känslor uppstår, men att det vi kallar för intuition har med uppkomst av känslor att göra är rätt glasklart för mig. Det är något vi känner - men varför vi känner den vet vi egentligen inte alls och så översätter vi det hela rätt enkelt till "magkänsla".

Jag har testat kbt själv mot flygrädslan - det fungerade inte särskilt bra tyvärr.

marmeladov222012-05-30 20:48
Antal inlägg: 4211

89% måste skärpa mig

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?