Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
omeganoll2012-05-27 11:49
Antal inlägg: 512

Eftersom det finns statistik som säger att samboförhållanden upplöses lättare/oftare än äktenskap så blir väl slutsatsen att; både för ev. barn och för samhället är äktenskapet en ek. fördel förutom att den uttalade avsikten att gifta sej signalerar förtroende, ansvarstagande, framförhållning, om nu inte rentav kärlek. Var och varannan poplåt handlar om en önskan om en varaktig och trogen innerlighet så en naturlig följdfråga blir:
Varför INTE gifta sej?

Finns det ngn dold agenda bakom oviljan till äktenskap - det kanske dyker opp ngn bättre etc.?

Alltså, förutom de rent juridiska fördelarna som inte existerar utan anledning.

cizma2012-05-27 12:59
Antal inlägg: 109

både och måste jag säga

zvungel2012-05-27 13:04
Antal inlägg: 28

Äktenskapet är en ren juridisk form och möjligen en speciell betydelse för djupt religiösa vilka är en stor minoritet idag. Nån skrev att det är vanligare med separation om man bara är sambo än gift och i så fall vittnar det nog om att man borde vara sambo för vilka förhållanden varar i evighet med handen på hjärtat?

Gizza Vem - Ej medlem längre2012-05-27 13:13
Antal inlägg: 243

Varför får man inte gifta sig med ett djur? Och varför får man inte gifta sig med sig själv?

zvungel2012-05-27 13:25
Antal inlägg: 28

arför skulle man vilja det och varför skulle samhället bejaka denna vilja?

KrugalSvylse2012-05-27 13:31
Antal inlägg: 53

Giftermålet har stor betydelse som samhällsinstitution om inte annat. Det främjar en stabil familjebildning och därmed antalet lyckliga och välmående familjer med 2+ barn. Vilket borde vara väldigt viktigt idag med tanke på den åldrande befolkningen i västvärlden.

Nej, alla äktenskap är inte lyckliga. Men det är den samlevnadsform som bäst gagnar samhället, och borde därför främjas.

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-27 13:42
Antal inlägg: 2225

Efter sju sorger och åtta bedrövelser är jag just nu sagolikt lycklig över att vara gift. Vi betyder oerhört mycket för varandra. Idag har han lagat mat inkl panna fragola och starkt kaffe. Just maten är inte ens en speciell dag så viktig men det är ändå underbart med sånt man tycker om, omsorgen och kärleken överlag.
Om vi skulle skiljas åt kommer jag aldrig att gifta om mig, en gång får räcka.
Äktenskapet som institution känns inte nödvändigt numera. Vad jag förstår ska efterlevandeskydd räcka för sambo.
Hur stabila familjerna är inom ramarna kan nog variera. Utomäktenskapliga barn med olika levnadsöden eller död har nog tyvärr förekommit i alla tider och inom samtliga samhällsskikt.
Hellre lyckligt ensamstående än olyckligt gift.

fengur2012-05-27 19:01
Antal inlägg: 66

Ja det är det.

le-lou2012-05-27 19:11
Antal inlägg: 17500

för mig är detta en liknande fråga som med att skaffa barn. Det har aldrig varit viktigt för mig förrän jag träffade den personen som det blev viktigt ihop med.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-27 19:14
Antal inlägg: 31064

Är ni gifta?

ektis - Ej medlem längre2012-05-27 19:14
Antal inlägg: 4505

det låter fint lelou: )
tänker lika, men har inte hittat rätt ännu.

Julia20122012-05-27 19:51
Antal inlägg: 66

Slånbär. Som svar på din fråga... för att bevisa att man verkligen är beredd att leva med varann resten av livet. Låter väl klyschigt för en del kanske och det kan man väl lova varann ändå men för mig är det inte riktigt så.

mergallfeber2012-05-27 19:56
Antal inlägg: 132

Finns väl ingen anledning, förutom juridiska, att gifta sig?! Man älskar väl inte någon mer, eller mindre, för att man gift sig?

OBS: min åsikt!

ektis - Ej medlem längre2012-05-27 19:58

nä, men om man verkligen älskar varandra kanske man skulle kunna tycka att det kändes fint. även om det inte är något slags bevis på kärlek.
så tycker jag iallafall.

pms2012-05-27 19:58
Antal inlägg: 166

Håller med mergallfeber. Juridiskt sett är det ju betydligt bättre, speciellt om man har barn tillsammans.

slånbär2012-05-27 21:47
Antal inlägg: 5539

Julia-men för ett väldigt stort antal personer så betyder ju inte det att det verkligen blir så eller hur? Eftersom det faktiskt är relativt enkelt att skilja sig idag så gör ju själva åtagandet med giftemålet ingenting för hur utgången blir i slutändan. Det är ju egentligen bara rent juridiskt som det faktiskt spelar roll.
om det vore så att själva bröllopet i sig var ett bevis på att man var beredd att leva ihop resten av livet då borde det ju faktiskt vara så som det är för katoliker -att man helt enkelt i kyrkans ögon inte kan skilja sig. Punkt.
Det verkar som att skilsmässorna faktiskt ökar mer än giftemålen gör: www.dn.se/nyheter/sv...ss or-okade
Hur det ser ut i förhållande till antalet separationer mellan sambor har jag inte hittat något om ännu.

Skblole2012-05-27 22:39
Antal inlägg: 922

Förstår poängen att det inte har annat ett juridiskt värde och det är naturligtvis sant om man sitter och blänger blint på sitt papper. Men jag tycker det finns ett kulturellt och känslomässigt värde i det som inte syns på pappret. Jag vet att många svenskar anser sig vara progressiva när de inte vill veta av traditioner för att vara mer praktiska men jag tycker dessa personer blundar för värden som har andra typer av värden än rent praktiska.

ektis - Ej medlem längre2012-05-27 22:43

sant, skblole!

slånbär2012-05-27 22:51
Antal inlägg: 5539

Men rent krasst då Skblole-vilka värden skulle det vara som skiljer sig från dom som man har som sambor+ Jag har varit sambo sedan 1986 och vi har två nästan vuxna barn-ingenting hade varit annorlunda om vi varit gifta gissar jag på så vad är det som gör skillnaden? Bortsett då från det juridiska som ju faktiskt bara blir intressant när det tar slut antingen pga av eget val eller döden. Vilka värden är det som blir annorlunda om man är gift än om man är sambo. Jag undrar om du då på något sätt menar att ett sångvarigt förhållande som inte då är så att säga lagstadgat är mindre värt eller sämre på något vis? Eller vad är det du menar? För jag kan ju säga så här- majoriteten av folk omkring oss som var gifta är idag skilda medan många av dom som bara varit sambor gjort tvärtom och gift sig efter +25 år tillsammans.

Skblole2012-05-27 22:57
Antal inlägg: 922

Då har det väl inget värde för er helt enkelt. Jag har inga problem med det. När allt kommer omkring är ju sådana värderingar trots allt subjektiva. Menar bara att man generellt ska akta sig för att mäta alla värden i enheter.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?