Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 809 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| remvanrijn | 2012-05-30 17:25 | |
![]() | I min barndom tillhörde hare och kanin julbords delikatesserna. Mkt gott kött. I bl.a. Peru är ju marsvin en vanlig förekommande rätt. Tyvärr serverar dem det stekte djuret i sin helhet , tja utan päls, så lite av aptiten går förlorad. ser din kompis till att djuren mår bra och har mkt utrymme att röra sig i önskar jag honom lycka till. | |
| Emollas | 2012-05-30 18:04 | |
![]() | mouche som sagt kanin kanin | |
| albin46 | 2012-05-30 18:55 | |
![]() | kanin är en delikatess i Frankrike. | |
| albin46 | 2012-05-30 18:56 | |
![]() | Men o andra sidan äter man sniglar o grolår där också | |
| Syster P - Ej medlem längre | 2012-05-30 19:01 | |
![]() | Kaniner är goda foderomvandlare. På 4 månader har man ett mycket fint ljust kött som till skillnad från kyckling har mycket få ben. Efterfrågan på kaninkött är stor i Sverige. Vi måste importera!!! Så kaninfarm är ett bra förslag! Men det passar bäst i mellersta och södra Sverige eftersom kaninhonorna är beroende av ljus och värme för att komma i brunst. | |
| apbur | 2012-05-30 19:02 | |
![]() | Dumpar man pälsen då? | |
| Julia2012 | 2012-05-30 19:15 | |
![]() | Jag har inte smakat kanin och tänker inte heller göra det om det inte sker av misstag på något vis. Det ska vara gott och fint kött säger de som jag känner som smakat och jag tror nog en kaninfarm kan ha viss framgång. Många som annonserar sina kaninungar till salu brukar också önska att de inte kommer till en plats där de sen ska slaktas - så visst är det efterfrågan på kaninkött. Full respekt för den som väljer att äta kanin - själv väljer jag att ha dem som husdjur. | |
| Yamma | 2012-05-30 20:12 | |
![]() | Apbur, antar att man kan sälja den för att göra kläder och sånt av. Typ som man gör med kor. | |
| gnill | 2012-05-30 20:16 | |
![]() | När jag bodde i Spanien åt jag ofta kanin (och häst), det är vanligt där, och gott. | |
| marmeladov22 | 2012-05-30 20:21 | |
![]() | sicket gnill | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-05-30 20:23 | |
![]() | Inte gott men kaninpäls är fint. | |
| Hairmoni | 2012-05-30 20:25 | |
![]() | Usch. Jag personligen tycker det är hemskt. Men jag vet folk som äter kaninkött. | |
| snucke16 | 2012-05-31 09:35 | |
![]() | En liten kalkyl. Min kompis påstod följande efter lite research: om man på våren skaffa 2 honor (dräktiga) och en hane, får man ut ca 400kg kött vid slakt på hösten. Ganska just ratio. | |
| le-lou | 2012-05-31 09:37 | |
![]() | Supergott är det, har käkat det ett par gånger och det smakar som kyckling fast mycket mörare och mildare på nåt sätt. Kör på! | |
| therese-90 | 2012-05-31 09:59 | |
![]() | Djur är inte mat. | |
| Frajtan | 2012-05-31 10:20 | |
![]() | Jag äter inte djur, men visst, det är ju ett miljövänligt alternativ om man nu MÅSTE äta kött, och förutsatt att man kan ge dem bra liv och de inte sitter i små äckliga stålburar och inte kan röra sig, blir skitiga, får likmaskar i rumpan (nej, det är INTE ovanligt sommartid när de blir lite bajsiga och flugorna sen lägger sina ägg i ändtarmsområdet, man kan höra hur larverna äter upp kaninerna levande) så kan det nog vara en god idé. För att bli köttproducent är det väl dock inte bara att starta en farm hur som helst, utan man ska ha godkännande från troligtvis länsstyrelsen om lokalernas utformning, hur slakt går till, att allt ska vara extremt hygieniskt osv, så det är en ganska stor kostnad innan man kommer igång, något som jag hoppas man tar med i beräkningen när man får för sig en sån idé. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-31 10:21 | |
![]() | syster p sa nåt intressant, att kanintjejernas brunstperiod styrs av ljus och värme. Lite som växter då... självklar följdfråga: kan man odla kaniner året runt under växtlampor? | |
| snucke16 | 2012-05-31 11:03 | |
![]() | Nej då kommer polisen och eldar upp odlingen... | |
| boffertomte | 2012-05-31 11:30 | |
![]() | Fortplantningen regleras av spermieproduktionen hos hanarna som sätts igång vid en viss temperatur, om det är 12 eller 14 grader. Inomhus kan man alltså föröka kaniner året om, utomhus när temperaturen tillåter. Man kan givetvis inte starta en köttdjursuppfödning med 3 kaniner och tro att framåt hösten är det bara att håva in kovan. Det finns hygienkrav och krav på burstorlek och -inredning, du skall också ha tillstånd att slakta osv. Bor du i södra sverige måste du se till så att kaninerna inte drabbas av myxomatos eller kaningulsot, två dödliga och mycket vanligt förekommande sjukdomar. Flugmask kallas det när flugor lägger ägg baktill på kaniner som har avföringrester i rumpområdet. Man måste besiktiga sin utekanin varje dag. | |
| boffertomte | 2012-05-31 11:34 | |
![]() | Jesus, de flesta däggdjurs inkl människans "brunst" styrs också av ljus i stor el liten utsträckning. Mängden könshormon som frisätts regleras av ljusmängden. Därför får man sk "vårkänslor". Du kan googla nucleus suprachiasmaticus och tallkottskörtel om du vill fördjupa dig i hur ljus påverkar oss hormonellt. | |