Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DAVVAPALLE2012-05-31 18:45
Antal inlägg: 3857

Fast skattemedlen används väl till att få samhället att gå runt och det är väl även du och alla andra "individer" en del av, hur självtillräckliga ni än är. Fattar inte riktigt fobin mot att betala skatt som ni människor har.

DAVVAPALLE2012-05-31 18:45

Hur kan det drabba befolkningen negativt?

Skblole2012-05-31 19:02
Antal inlägg: 922

@DAVVAPALLE: Samhället kan gå runt alldeles utmärkt helt utan inkomstskatt. Det handlar helt och hållet om vilken syn man har på statens ansvar i samhället. När man skär ner på statens spenderande skär man också ner på dess ansvar.

DAVVAPALLE2012-05-31 19:17

Pratar du om Monaco nu eller små syndikalistiska byar i södra Spanien? Vilka samhällen är det du pratar om? Ja ja, jag pröjsar iallafall gärna en slant till den gemensamma kassan, väljer vi att leva i samhällen tillsammans ser vi till att vi får det att funka tillsammans. "Alla ska med", vet du! ;)

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-31 19:17
Antal inlägg: 633

Till att börja med så tycker jag att ölbaronen har en fruktansvärt korkad inställning, med att säga att" har man så hög inkomst så har man råd" Det har man säkert, det är väl ändå inte det som var poängen! Det är ungefär lika intelligent som att säga att den som är uteliggare eller arbetslös får skylla sig själv. Dom har ju också på ett eller annat sätt försatt sig själva i den situationen. Ännu mer korkat är det att kalla det systemet rättvist, det finns ingen som helst rättvisa i att beskatta andra människor mer än andra, det är snarare en fråga om diskriminering. Ungefär lika rättvist som att ha olika höga skatter beroende på vilket kön man är, eller beroende på vilken nationalitet eller vad det nu kan vara. Eller som någon annan skrev, att man ska strunta i att tjäna så mycket pengar så får man lägre skatt, vad skulle det systemet tjäna för syfte då? Platt skatt föreslog någon, varför inte, i mina ögon är det det enda rättvisa. När det gäller inkomstbeskattningen i alla fall. Jag håller helt och hållet med le-lou i det hon skriver, och tycker också att det är fruktansvärt att det i så många kretsar är socialt och moraliskt legalt att prata skit om höginkomsttagare och kalla dom för både det ena och det andra. Medan man ska passa sig väldigt noga för att säga något negativt om låginkomsttagare. Dom ska man hylla och klappa på ryggen för att dom är så himla duktiga och strävsamma, vilket dom säkert är. MEN det finns lika många höginkomstagare som är precis lika strävsamma och duktiga dom....

DAVVAPALLE2012-05-31 19:20

Är du höginkomsttagare, VonSchmart? Eller tänker du bli?

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-31 19:23
Antal inlägg: 633

Det är totalt irrelevant DAVVA...

DAVVAPALLE2012-05-31 19:26

Ja, kanske... ;)

le-lou2012-05-31 20:15
Antal inlägg: 17500

"har man så hög inkomst så har man råd"

Vem äger pengarna undrar jag? Den som tjänat dem eller andra? Alla vi skattebetalare pröjsar för mycket vettigt men vi betalar ockaså för ineffektiva statliga och kommunala verk med 100-tals poster som är lika meningslösa de. Effektivisera skiten och låt folk få behålla lite mer av vad de tjänar ist.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-31 20:19
Antal inlägg: 7985

>> Vem äger pengarna undrar jag? Den som tjänat dem eller andra?

Valid point.

Yamma2012-05-31 20:22
Antal inlägg: 2285

Vad gäller höga CSN-lån och bil klarar man det på under 34k och kan ändå spara 5000 i månaden, kan jag meddela.

Jag tycker att det är märkligt att jämföra att beskatta hög- och lågavlönade olika med att beskatta män och kvinnor olika. Det ena är inget man kan hjälpa, det andra är ett medvetet val.
Rättvisan ligger i att vi slipper alltför stora klassklyftor, inte i att "det ska va lika för alla". I så fall kan vi ju säga att alla ska tjäna lika mycket istället. Det kanske inte är så dumt oavsett...

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-31 20:29
Antal inlägg: 2385

Gränsen måste höjas. Rejält! Annars ok.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-05-31 20:36
Antal inlägg: 2109

Jag har en del att säga om skatter men trådar brukar dö ut när den här kanslisten varit i farten så jag nöjer mig med att konstatera att det finns goda skäl att hämta in skatt från andra källor än arbetsinkomst. Arv, bostäder och konsumtion, till exempel.

Måns_E2012-05-31 20:51
Antal inlägg: 12028

Tja, någon som lever ensamstående i någon av de större städerna och inte har kommit över en lägenhet så kommer man faktiskt inte så oerhört långt med 34 000 i månaden (faktiskt inte ens en så hög inkomst om man räknar in semesterersättning).

Men visst om man bor på landet i ett ärvt hus, och är två som delar på utgifterna så kan man säkert leva lyxliv på 25 000 efter skatt. Vad vet jag :)

Det skulle vara rimligt att öka nivån till runt 600 000 i månaden innan den statliga skatten träder in. Då hamnar vi väl på löner som mellanchefer, jurister, seniora konsulter och framgångsrika entreprenörer ligger på.

Det tycker i a f jag verkar mer rimligt.

Måns_E2012-05-31 20:52
Antal inlägg: 12028

600 000 om året så klart.

Inte i månaden :)

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-31 20:54

1 000 000 vore rimligt.

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-31 20:55

600 000 är inte mkt!

le-lou2012-05-31 21:03

Angående idédebatten om klassklyftor och de som menar att det är ett sätt att motverka dessa ..... så finns det minst lika många studier och kalkyler som menar att våra höga skatter inte gör ett jota för att minska dessa utan tvärtom - skattehöjningar snarare förstärker klassklyftorna.

Defrob2012-05-31 21:05
Antal inlägg: 1180

Det beror väl på vilka skatter man manipulerar.

le-lou2012-05-31 21:12

"Vad gäller höga CSN-lån och bil klarar man det på under 34k och kan ändå spara 5000 i månaden, kan jag meddela."

Jag kan meddela att jag i mina yngre glada år kunde spara nästan lika mycket varje månad (låginkomsttagare). En mkt bra månad hade jag typ 10 ut men bodde i en ful etta på 16 kvm och levde på nudlar. Men det var jag det, utan lån och inga barn. Så där ser inte verkligheten ut för alla, eller hur?

Vad jag menar är att folk lever efter sin plånbok, inte efter andras (el jo, men då hamnar man på lyxfällan tex). En del personer har det bättre förspänt ekonomiskt som låg/medelinkomsttagare än en annan höginkomsttagare, det beror ju helt och hållet på vilket liv man lever. Och så länge man själv jobbar in sina pengar så ska väl folk skita fullständigt i hur man väljer att spendera dem.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?