Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 244 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Aquila1 | 2012-06-07 20:50 | |
![]() | Bra det! | |
| MissTeacher1 | 2012-06-07 21:13 | |
![]() | Vet inte om jag tycker det är så bra. Ju mer informerad om sex, droger, trafik och gud vet vad, man är innan man har "åldern inne" för olika saker, desto bättre val kan man göra. | |
| Lillstölla | 2012-06-07 21:19 | |
![]() | Intressant det där med att de vars föräldrar köper ut åt dom ska dricka mer än andra. Personligen har jag enbart upplevt motsatsen, de som fick tag i sin alkohol på andra håll än just föräldrarna var alltid de som drack mest och i stort sett alla dom hamnade även i mer trubbel än de övriga. Många av dom ungarna var även dom som gick vidare till droger. Undrar lite om de uppgifterna om att de som får av föräldrarna dricker mer stämmer eller om mina egna erfarenheter är i minoritet, men tycks som att de flesta jag pratar med har samma erfarenheter som jag själv. | |
| Megaherz | 2012-06-07 21:41 | |
![]() | Visst är det fruktansvärt när någon super ihjäl sig, oavsett ung eller gammal. Visst är det skadligt för kroppen, där finns det inget att disskutera. Vad som stör mig är den generella stämningen här på forumet där folk sitter på sin pedestal och berättar för andra hur de ska leva. De har då aldrig gjort något farligt eller skadligt och ser ner på alla andra. Irgitta, du säger att du lärt dig av dina misstag. Och nästa generation måste också få uppleva saker och lära sig från sina egna misstag, må det handla om alkohol, bad boys eller billigt toapapper | |
| Gunilla _ | 2012-06-07 21:45 | |
![]() | Lillstölla; "Undrar lite om de uppgifterna om att de som får av föräldrarna dricker mer stämmer eller om mina egna erfarenheter är i minoritet, men tycks som att de flesta jag pratar med har samma erfarenheter som jag själv." - detsamma har jag funderat över eftersom min erfarenhet är precis densamma. Har ofta, ofta hört om alla mängder av entydig forskning men har ALDRIG sett något resultat. Bara precis det - "all forskning säger..." | |
| irgitta | 2012-06-07 21:47 | |
![]() | Visst är det så, megahertz. Men moralpanik handlar det inte om, snarare att man vill skydda dem man älskar! | |
| Miss_jk | 2012-06-07 21:52 | |
![]() | "Det är för att undvika lagning till alltför unga kompisar samt att man på krogen har en viss övervakning som motiverar de skillda åldersgränserna." Ja, viss övervakning ända tills man blir för full, då åker man ut på gatan. Jättebra motivering. | |
| MissTeacher1 | 2012-06-07 21:54 | |
![]() | Jag håller med irgitta. Det handlar inte om att tala om hur VUXNA människor ska leva. Men minderåriga har vi faktiskt en SKYLDIGHET att skydda, särskilt om det är våra egna barn. Dessutom att säga att man lär sig av sina misstag, är ett argument som inte fungerar. Ska jag säga till mitt barn att "Du behöver inte ha säkerhetsbältet på dig i bilen om du inte vill. Krockar vi så lär du dig av ditt misstag" Det är samma sak med alkohol. Jag som vuxen vet att det är skadligt och med den erfarenheten i bakfickan måste jag ju i ärlighetens namn se till att mitt barn undviker den skadan i den mån jag kan. | |
| Megaherz | 2012-06-07 21:57 | |
![]() | Här i tråden moralpanikas det inte (än), men så som de flesta trådar om alkohol slutar kan jag tänka mig vad som kommer.. "Lilla Nisse såg sin mamma dricka ett glas rödvin till middagen, nu kommer han 100%igt bli alkoholist!!!" | |
| Megaherz | 2012-06-07 22:00 | |
![]() | missteacher: och hur långt ska skyddandet gå? Hur länge? | |
| irgitta | 2012-06-07 22:18 | |
![]() | så sant miss_jk. Har alltid stört mig på detta synsätt. Hur många pissfulla människor har inte blivit utkastade på gatan, där de inte klarar sig så himla bra alla gånger.. För att krogen inte vill ha dem de fyllt inne, för de är för fulla. | |
| irgitta | 2012-06-07 22:37 | |
![]() | Det är ju bra om vuxna kan föregå med gott exempel, till exempel visa att de kan dricka alkohol utan att bli fulla och bete sig illa. Det är ett ansvar man har som förälder, tycker jag i alla fall. Att köpa ut till sina barn är ju rätt osmart, det man visar då är ju att lagar kan man strunta i om man tycker de är dåliga. När man sen försöker få kidsen att följa andra regler som man TYCKER är viktiga, har man ju inte så mycket trovärdighet bakom det man säger. | |
| MissTeacher1 | 2012-06-07 22:42 | |
![]() | Megaherz: så långt föräldern anser det behövas skulle jag tro? | |
| Claysune | 2012-06-08 01:06 | |
![]() | Tack ttiittii att du tar upp detta ämne. alkohol är börgan till ett liv i slaveri för många. Ingen människa vill bli alkolist. alla vuxna som köper ut till dessa ungdommar borde tänka efter. det skulle kännas hemskt om någen av dem blir en slav under spriten. En 5-årig pojke som såg sin pappa komma hem berusad. Pojken börgade att lulla omkring och härmade pappan som frågade varför han gjorde så, jag vill bli lik pappa när jag blir stor.Det var sista gången fadern köpte sprit. Var ett föredömme !!! | |
| gnill | 2012-06-08 05:20 | |
![]() | Just för att jag själv drack så mycket i tonåren vill jag inte att mitt barn ska göra det, jag vet precis hur det var (och vilka situationer man försatte sig i). Det är inte så mycket att "vara full" som är farligt som att det ökar risken för att man blir våldtagen, eller ställer sig vid en kajkant och kissar och ramlar i och dör, eller hamnar i slagsmål och blir skadad, blir rånad, får för sig att snedda över tågspåren etc etc. Tomåringars frontallober (där omdömet så småningom växer fram) är inte färdigutvecklade, och alkohol sätter ner omdömet ytterligare. Så här skriver folkhälsoinstitutet: "Aktuell forskning visar att det har stor betydelse vilken attityd föräldern har till att barnet dricker utanför hemmet. Bland elever i nian som har alkoholliberala föräldrar (som tycker att det är naturligt att tonåringen är nyfiken och vill prova) har ungefär hälften blivit berusade fyra gånger eller mer. Bland dem som har restriktiva föräldrar är det mindre än en femtedel som har blivit berusade så många gånger." Alltså är det ens förbannade uppgift som förälder att vara restriktiv! Och de skriver: "Tonåringar är sällan intresserade av att ha ett »naturligt och avspänt förhållande till alkohol. De dricker vanligtvis inte för att det är gott eller för att koppla av, som vissa vuxna gör. Den bistra sanningen är att de allra flesta ungdomar dricker för att bli fulla, helt enkelt. Inga studier kan bekräfta att ett halvt glas vin då och då gör att en tonåring dricker mindre med sina kompisar sedan. Tvärtom – idag visar forskning att ungdomar som bjuds på alkohol av sina föräldrar dricker mer överlag. Det som föräldrarna bjuder på blir bara en bonus som läggs till det andra drickandet." Vi som blev bjudna hemma och drack en massa i tonåren kan nog intyga att man inte satt och småsmuttade för avkopplings skull. (Källa: www.fhi.se/Handbocke...ud a-hemma/ ) | |
| poohney | 2012-06-08 05:45 | |
![]() | Livet är härligt! Krama och pussa varandra så ska ni se att det går bra. | |
| Aquila1 | 2012-06-08 06:45 | |
![]() | Bra gnill! | |
| Cassano | 2012-06-08 06:57 | |
![]() | Några artiklar som hänvisar till undersökningar om föräldrars inställning till alkohol. af2.drogportalen.se/...in dex.html www.accentmagasin.se...ic ker-mer/ www.iq.se/content/om...ko hol.aspx www.fhi.se/Aktuellt/...ic ker-mer/ www.drugsmart.com/ar...ic ka-hemma | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-08 07:48 | |
![]() | Megahetz,förmodligen gjorde dom flesta här i tråden som du dvs söp i tonåren,och kanske just därför så är det bättre nu en på 70 talet,var på grönan för några veckor sedan och nästan alla var nycktra,på 70 talet en fredagkväll så var nästan alla fulla,så i Sverige har utveklingen gått framåt viket man inte kan säga om tx Tyskland och Frankrike.I Frankrike så ärden vanligaste dödsorsaken 23-65 år brusten bukspottskörtel och det är helt alkoholrelaterat. | |
| MissTeacher1 | 2012-06-08 21:23 | |
![]() | Tack för intressanta länkar, alla! | |