Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
recidivfara - Ej medlem längre2012-06-10 16:34
Antal inlägg: 2385

Hönan eller ägget som vanligt.

Till skillnad från radikalfeministerna väljer jag att se kvinnan som ett subjekt som själv kan välja sin roll (objektets inkluderad) och vad hon vill få bekräftat. I detta fall ville kocken bli åtrådd. Poor thing.

Guldpris - Ej medlem längre2012-06-10 16:48
Antal inlägg: 69

Hade det funnits en "gillaknapp" hade jag tryckt vid Pseudonymfs inlägg.

ektis - Ej medlem längre2012-06-10 17:04
Antal inlägg: 4505

om tanken var att vara snygg å sexig så misslyckades ju iallafall.
väldigt fula bilder, men upprörande? inte direkt.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-06-10 17:32
Antal inlägg: 1194

Tyckte att hon var jättefin i kockmunderingen! De andra bilderna var mest konstiga.

hundbiten - Ej medlem längre2012-06-10 17:43
Antal inlägg: 2225

Det blev inte så kul och inte så bra reklam för Arlanda Express. Jag får också en känsla av att de besudlar köket.

blue_moon2012-06-10 17:51
Antal inlägg: 9713

Känns bara spekulativt och pinsamt. Ett försök till flirt med Arlanda Express' manliga businessresenärer?

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-10 19:04
Antal inlägg: 37631

men varför hade hon så ful klännining suck

Lillstölla2012-06-10 19:34
Antal inlägg: 23831

Verkligen smaklösa bilder, ironiskt när det är en kock på bilderna....

Aquila12012-06-10 19:40
Antal inlägg: 2463

Håller med ektis.

Guldpris - Ej medlem längre2012-06-10 20:51

Ttiittii, om klänningen hade varit fin enligt dig -- hade du då tyckt att bilderna varit bra också?

För min del spelar det ingen som helst roll om det varit den allra finaste klänning jag någonsin sett -- jag hade ändå tyckte att bilderna varit otroligt smaklösa ändå.

Däremot tror jag då inte det var en slump att reportageteamet (där jag i det här fallet även räknar in stylisten) valde blommig klänning med tanke på bilderna.

blue_moon2012-06-10 21:37

Ett bra inlägg i debatten efter artikeln:
www.genusfotografen.se/?p =342

"Tack för ett intressant reportage!

Själv har jag många gånger suckat tungt över ”genusideologers” trötta gnäll, och jag gillar erotiska bilder.

Men jag är 100 % enig med dig i din analys av dessa bilder. De är helt enkelt inte O.K.
Som fotograf ser jag fotot som en berättarkonst, ett sätt att skapa en stämning och ett budskap, och det budskap som förmedlas i dessa bilder skär sig totalt mot innehållet i texten. Det är helt enkelt ett riktigt dåligt grepp, rent berättartekniskt.

Om reportaget hade handlat om att kocken i fråga propagerar för sexig mat hade det varit bättre, men fortfarande underligt. Något jag definitivt hade gillat vore om hon hade penslat in en naken man med marinad – det hade varit humor och lek med omvända genusroller.

Men bäst hade varit om man helt enkelt hade skildrat henne som ett proffs, inte som en sminkad bimbo."

blue_moon2012-06-10 22:07

Ett annat bra inlägg, som jag tillåter mig citera:

"Vad tycker du är tvång?
Jag tycker att tvång kan innebära att en professionel yrkesutövare (fotografen) berättar för amatören (som inte är fotograf, eller en van kock vid tillfället) vad som funkar och inte funkar på bild. Säger du som amatör verkligen emot ett proffs vid ett sånt tillfälle? Inser amatören hur bildspråket kommer se ut, eller är hon glad för att hon har roligt och är dagens mittpunkt?"

med2012-06-10 22:08
Antal inlägg: 1164

Hon borde inte skildrats över huvud taget!!

recidivfara - Ej medlem längre2012-06-10 22:11
Antal inlägg: 2385

Jag anar personliga motiv hos med.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-10 22:34
Antal inlägg: 37631

skildrad bimbo ligger i betraktarens ögon det går utmärkt att se konst

Guldpris - Ej medlem längre2012-06-10 22:52

Jag frågade dig förut när du kommenterade att hennes klänning var ful. Om DU tyckt att klänningen var fin, hade det gjort någon skillnad då? Jag tycker nämligen inte att klänningen är det största problemet utan bilderna och vad förmedlar.

Konst är en sak. Här diskuteras dock inte konst utan vilken bild ett journaliskt reportage skapar av en yrkeskvinna.

boffertomte2012-06-11 09:09
Antal inlägg: 1128

Blue_moon, Guldpris m fl: Tack f bra inlägg.

Själv lät jag känslorna ränna iväg med mig och ber därför apbur om ursäkt. Personangrepp är inget bra.

blåhund - Ej medlem längre2012-06-11 10:39
Antal inlägg: 469

Bilderna är bedrövliga. Som vanligt skildras kvinnor som i första hand objekt,inte som proffs,utövare av de yrken de har. Det måste ju funnits tusen sätt att plåta hockeytjejen, i full mundering,på skridskor,på isen mm istället blir hon en vanlig leende tjej i grabbarnas omklädningsrum,ser man bara bilden framgår det inte att hon är en spelare i laget...och Louise kocken..vet man inte att hon är kock, ser man bara konstiga bilder av taskigt stylad tjej i ett kök, vem är hon och vad håller hon på med? Den manliga kocken däremot ser proffsig och självsäker ut, och poserar i kockmundering.. föreställ er honom posera på exakt samma sätt som Louise, iklädd t. ex endast blommiga kortbyxor kanske? Om man undrar hur absurd verkligheten är, kan man oftast vända på steken, så blir det tydligt.

Hellan632012-06-11 11:00
Antal inlägg: 177

Håller med blue_moon. Jag skulle själv inte vågat säga emot proffs som säger ta på dig det här och gör så där när jag var ung. Van att lyda helt enkelt. Det är inte direkt tvång men unga människor går med på mycket av ren osäkerhet fast de inte vill. Fotografen och teamet runt om borde skämmas! Uttryck gärna er själva fotografer men inte på någon annans bekostnad!

Guldpris - Ej medlem längre2012-06-11 19:20

Intressant artikel om genusfotografen.

www.journalisten.se/...ty pa-foton

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?