Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 19 619 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:26 | |
![]() | "Man ska aldrig be en ingenjör förklara något, risken är överhängande att han gör det." Nu har iofs ingen frågat men jag kan förklara i alla fall (för att ta lite fokus från min allmänna bitterhet och min bitterhet över förlusten i synnerhet). För att ge glas färg tillsätter man metallbaserade främmande ämnen (indopningar, föroreningar...) i form av till exempel oxider eller karbonater. I just buteljglas avänds uteslutande oxider. Dessa löser sig inte i vatten eller de låga alkoholhalter som det är frågan om. Och så länge ett ämne inte löser sig i vätskan kan det omöjligt ge någon smak. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:29 | |
![]() | Promillan presis så är det nog | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:29 | |
![]() | Haha. Tack för det Hinken. Då vet jag det. :) Det låter ju som en rätt otäck tanke att få när man ska välja något man ska dricka, proMiLLan. Jag är ganska glad över att jag inte har samma fantasi som du. ;) CR - Menar du att det inte finns bättre öl även i gröna flaskor? | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:31 | |
![]() | Nä men jag menar att risken för skräpöl är högre i en grön flaska än en brun. Jag förknippar det bruna med kvalitet, dvs bättre smak. "Dark amber or brown glass greatly reduces UV light from spoiling the beer.[1] However, lighter colored bottles are often used for marketing reasons." Säger wiki, t.ex. Så det borde väl visst göra smakskillnad, hinken? | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:32 | |
![]() | OK. Då förstår jag hur du menar. Jag är novis i detta ämne eftersom jag själv inte dricker öl alls. Är mest nyfiken och vill ha svar på något jag upplever som fantasier. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:33 | |
![]() | Lady,jag tror inte att det är så konstigt,glas smakar inte,det står alltid dom bruna kvar på borden,dom bruna ser lite "bajsiga"ut vi väljer med ögonen | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:35 | |
![]() | Jag tror nog att vuxna människor har lite mer innanför pallet än så, titti, även om det är en intressant teori. | |
Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:39 | |
![]() | Just nu dricker jag förresten en Brooklyn East India Pale Ale. Brun flaska. Det blir inte så mycket godare. Nämnde jag att jag är bitter? | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:41 | |
![]() | Asså Brooklyn Brewery är ren kärlek. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:41 | |
![]() | Nej Hinken, det nämnde du inte. Men nu vet vi. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:41 | |
![]() | indirekt förstås cr även om det är ljuset som egentligen är boven då. sen undrar man ju hur mycket ljus en ölflaska egentligen får på sig då dom flesta står mörkt och kallt. och ljus från belysningsarmatur är knappast en bov i dramat. | |
Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:42 | |
![]() | Det var alltså ett försök till skämt. Ale. Bitter... Äh, glöm det. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:44 | |
![]() | hmmmm, bitter :) | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:45 | |
![]() | Jo men även direkt, Silfver. Tänker att brun flaska är mer kvalitetstänk. Väljer ett bryggeri att buteljera i den sortens flaska som skyddar ölet bäst är de nog mer mån om kvalitet och smak än om de skulle välja den färg som "är finast". Riktigt ljus öl är ursäktad, förstås. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:46 | |
![]() | GUD vad engagerad jag blev i denna diskussion klockan kvart i ett på natten. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:48 | |
![]() | Hinken - Jag förstod det. Faktiskt. Trots att jag inte dricker öl. :) CR - Jag trodde inte den här tråden skulle ta sådan fart som den gjorde. Tack för att du bidrar. :) | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:49 | |
![]() | jo men då återkommer ju frågan hur mycket ljus en flaska EGENTLIGEN utsätts för då öl lagras i tankar och tappas på flaskor och forslas i lastbil till närmaste kyl. vill nog påstå att skillnaden i färg då inte spelar någon roll. tror nog glaset i sig skyddar tillräckligt för att öl ska påverkas av solstrålning den minimala tid (om någon) öl faktiskt exponeras. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 00:50 | |
![]() | inte ska påverkas, skulle det förstås stå :) | |
Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-12 01:00 | |
![]() | Någon som vågar sig på att fråga ingenjören?! | |
sergeant1 - Ej medlem längre | 2012-06-12 01:07 | |
![]() | flaskans öppning är mindre på dom gröna flaskorna | |