Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 324

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2012-06-14 11:54
Antal inlägg: 23831

henrik_l: Vet inget om prisskillnaden, bryr mig heller inte om den. Väljer skrivare för smidighetens skull, som jag skrev i mitt inlägg.

henrik_l2012-06-14 12:33
Antal inlägg: 918

Lillstölla: man skapar ett konto, laddar upp bilderna och får dom perfekt utskrivna i brevlådan inom 1-2 dagar. det är väl smidigt om nåt. för ett pris av nån krona.

Sen så förstår jag inte riktigt varför folk saknar fotopåsarna och den gamla analoga tiden. Det är väl bara att köra på så? Det är väl toppen om man kan välja mellan analogt och digitalt?

Lillstölla2012-06-14 12:34
Antal inlägg: 23831

Om man vill vänta flera dagar är det säkert bra, men nu vill jag uppenbarligen inte det och väljer därför att skriva ut själv.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-06-14 12:38
Antal inlägg: 1169

de stora tillverkarna av negativ film sjunger på sista versen inom den delen av produktionen, inlämningsställena blir allt färre. Snart finns inte det analoga alternativet kvar för de som inte framkallar själva.

henrik_l2012-06-14 13:29

Lillstölla: men du skrev ju att du inte haft en skrivare och inte haft möjligheten och därför inte har några album :P Då är det väl värt att vänta en dag heller än att inte få nåt alls? :)

Är det verkligen så illa att dom slutar tillverka analog film? nåja, det är i alla fall miljövänligt. Men jag tycker synd om dom som fortfarande vill fota analogt. Det finns mkt man saknar som försvunnit.....

blue_moon2012-06-14 13:45
Antal inlägg: 9713

Henrik
Hur blir hållbarheten på de bilder man får utskrivna från fotolabbet, jämfört med de bilder man skriver ut själv på "fotopapper"? Kostar det verkligen inte mer än 1 krona per bild och hur stor är den då?
Att köpa fotopapper för egen utskrift är inte billigt heller, plus att färgen kostar, så kanske det blir billigare att låta labbet göra jobbet?

blue_moon2012-06-14 13:58

Förresten, vilket labb anlitar du? Det finns många att välja på. Hur bra är Fuji direkt?

henrik_l2012-06-14 14:02

blue_moon: jag är inte säker på vad det kostar att skriva ut, men kanske 2-4 kr st om man nöjer sig med formatet som man brukar få i dom små påsarna som jag antar att folk menar. Det går att välja mellan en massa format. För att spöa dom bästa labben så krävs det nog en bra skrivare och bra papper och en del kunskap och bildbehandling. Crimson är bäst tycker jag. Dom har vunnit testet flera år i rad när jag kollade senast. Sidan är väldigt lättanvänd och det går supersnabbt att få hem bilderna. Fotopapper och färg är svindyrt, jag skulle tippa på att labbet är billigare i längden.

henrik_l2012-06-14 14:03

blue_moon: fuji direkt har jag ingen erfarenhet av. Jag kör crimson, dom har aldrig svikit mig och utskrifterna är jättefina på bra papper.

LadySol - Ej medlem längre2012-06-14 14:03
Antal inlägg: 33199

Jag skickar in bilder för framkallning tre-fyra gånger om året. De allra flesta har fått hem i ett album men några ligger fortfarande och väntar på att jag ska ta tag i det. Jag har sedan bilderna kvar på ett usb som ligger på jobbet och i hårddisken hemma, utifall.

Blue_Moon - Det är likadana bilder som man alltid fått när man lämnat in filmen till framkallning. Det skiljer lite i pris beroende på vilken fotoleverantör du väljer, men i regel ligger priset under en krona per foto. Jag använder Fuji Direkt och är nöjd med dem. Bilderna blir skarpa (beroende på hur duktig fotografen är vill säga) och färgerna klara.

LadySol - Ej medlem längre2012-06-14 14:04
Antal inlägg: 33199

Man kan dessutom välja bilder med eller utan ram och i olika storlekar. På Fuji står det tydligt bredvid varje bildval hur mycket kostar.

blue_moon2012-06-14 14:11

Tack för besked, Henrik och Lady! Ska kolla upp detta. :)

Prärieklocka2012-06-14 14:14
Antal inlägg: 11487

Det är kul med digitalkameror, men oj, vad många bilder man tar! När jag ska gallra ut vilka bilder som ska framkallas, tycker jag att jag bara beställer en bråkdel av alla tagna bilder. När jag sitter där och ska göra fotoalbumen, tycker jag plötsligt att det är alldeles för många foton att sätta in.

Vår äldsta dotter är snart sex år och har redan fyra egna album. Jag vågar knappt säga att det sista fotot i det sista albumet är från hennes treårskalas... Nu blir det dock inga fler album för hennes del, nu ska vi göra fotoböcker istället. Vi gjorde en till oss själva när vi gift oss och hjälp vad mycket jobb det var när vi först valde ut bilder och sen satt vid datorn och gjorde boken. Den blev dock väldigt fin!

Yngsta dottern har fyllt ett år och jag har tänkt att göra ett album till henne med ett urval av alla bilder vi har tagit under hennes första år. Sen blir det fotoböcker till henne också!

Jag har sett väldigt gamla fotografier på släktingar som levde för längesen. Då hade man kanske en handfull bilder på sig själv och sin familj, men de har fortfarande toppkvalitet. Nu drunknar man i bilder, som man har i datorn, telefonen m.m. - men kommer våra förfäder kunna se dem? Kommer ens mina barnbarn kunna se de foton jag nu tar på mina barn? Är det inte så att digitala bilder inte har så lång hållbarhetstid? Den teknik vi har idag att spara och se på bilder, kommer den funka i framtiden? Vad tror ni?

henrik_l2012-06-14 16:22

jag har nog över 5000 bilder och kanske 1-2 på mig själv. slå det :P om tekniken kommer finnas? Tja, det är väl tänkbart att det kommer nya bildformat, men ytterst osannorligt att det skulle slå ut något av dom som finns. Det finns ju konvertrar för allt nuförtiden. Men sätt gärna en slant på att data och it-samhället kommer läggas ner. :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?