Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 631 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-07-01 23:36 | |
![]() | det blir säkert bra:) | |
Carinap95 | 2012-07-01 23:51 | |
![]() | Det finns ett temporärt fyllningsmaterial som heter cavit och finns att köpa på apoteket, men kom ihåg, det är temporärt, tanden måste åtgärdas så du inte får fortsatta besvär, lycka till! | |
ANDERStG | 2012-07-01 23:52 | |
![]() | "Snabbfyllnings material för tänder." Får mig att tänka på Mr Bean hos tandläkaren. | |
vassatassar | 2012-07-01 23:52 | |
![]() | Tack. Det är bara tills jag får tid hos min egna tandis. Ska verkligen tvinga mig dit..... Uscha. | |
mrperfect | 2012-07-02 01:32 | |
![]() | Tandläkarbesök är för oss som har självkontroll... | |
vassatassar | 2012-07-02 01:47 | |
![]() | Jasså du. ;) Innan när jag inte var rädd så behövdes ingen självkontroll, jag njöt faktiskt av att bli ompysslad en stund. Sedan för fobier behövs det mer än lite självkontroll. Jag har extrem självkontroll, vilket jag bevisat många gånger genom att ha gjort saker som fastat, tagit mig igenom en svår sjukdom, slutat helt med socker efter att varit sockerknarkare, opererat bort födelsemärken på mig själv utan bedövning osv osv. En fobi är inte en fobi om man kan komma över den enkelt med tankekraft och självkontroll. Då är det bara en liten nojja. | |
mrperfect | 2012-07-02 01:50 | |
![]() | aha, det är en fobi, då förstår jag :) jag har bara fobi mot....arbete... | |
vassatassar | 2012-07-02 02:03 | |
![]() | Vad synd. Då räcker inte självkontrollen till då att ta sig till jobbet. Men du har väl en fager mö som försörjer dig. ;) | |
ANDERStG | 2012-07-02 08:01 | |
![]() | "opererat bort födelsemärken på mig själv utan bedövning" Är du medicinskt bildad eller fick du inspiration från google? :) | |
boffertomte | 2012-07-02 09:20 | |
![]() | Amalgamfyllningar håller inte längre än 30-35 år. Sen rämnar de. Då behöver man byta oavsett om man har tandläkarskräck eller ej. Vet inte hur gammal du är men man slutade väl använda amalgam på typ slutet 1980-talet så de flesta amalgamlagningar är väl uppåt en 25 år minst. | |
le-lou | 2012-07-02 10:04 | |
![]() | amalgamet förbjöds först 2009 faktiskt, dock får tandläkare fortfarande använda amalgam i undantagsfall.. vad det nu kan vara. Rätt sent hur som helst. | |
boffertomte | 2012-07-02 10:24 | |
![]() | Jo, men man slutade använda det rutinmässigt långt innan det blev förbjudet. I af de tandläkare jag har gått till, men minns en i mitten av 1990-talet som vägrade använda annat än amalgam till hål i kindtänder. Jag vägrade då i min tur låta mig behandlas av den konstiga gamla tanten. Det känns fortfarande som rätt beslut. Att det inte förbjöds förrän så sent som 2009 har nog en del med att göra att staten inte ville stå för amalgamsanering av folks munnar. Hade amalgam bedömts som hälsovådligt innan dess hade större delen av befolkningen krävt få sanering. Vid 2009 var väl de flesta amalgamfyllningar saligen avsomnade ändå. (Konspirationsteori? Kanske!) | |
le-lou | 2012-07-02 10:33 | |
![]() | jag vet iaf folk som fått amalgam insatt de senaste 10 åren. | |
vassatassar | 2012-07-02 13:13 | |
![]() | Anders, neg då, det var inte inspirerat av vare sig Google eller Youtube. Däremot har jag lärt mig rensa abborre från Youtube och det funkar perfekt. Jag har en viss medicinsk utbildning, ja. | |
vassatassar | 2012-07-02 13:18 | |
![]() | Sista gammal-gam-fyllningen fick jag i början av 90-talet, då fanns de kvar men man hade börjat byta över. Man kunde mer eller mindre välja själv, Annars Är de flesta av mina fyllningar från 80-talet och ja, de har levt sin livslängd märker man. Vad tandis sa till mig är att det inte är amalgamet som sådant som slits ut, utan det är ett långsamt expansivt material, så när det blir 20-30 år om man har en stor fyllning, trycker de sönder tanden.... Mysigt. Fast mina små fyllningar mår bra fortfarande. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-07-02 13:24 | |
![]() | är förvånad över hur mycket det gamla gamet väger,när jag under nedsövning fick mina gamfyllnigar och tänder bort tagna,så varnade dom mig för amalgam abstnens och den abstinensen kom så var det inte så kul i ett par dagar huva | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-07-02 13:27 | |
![]() | Huvva, jag har också haft ett par tandkrackeleringar med smärta och ätsvårigheter som följd. Lättnaden är enorm när tandläkaren har fyllt igen kratern med modernt material och putsat till formen. | |
vassatassar | 2012-07-02 13:35 | |
![]() | Mm... det väger en del! Skulle också velat bli sövd, men jag har fobi mot att bli sövd. Ibland blir jag så himla trött på mina rädslor, särskilt när de går i varandra så. Men då brukar jag trösta mig med att jag inte är rädd för saker andra brukar vara jätterädda för. De gånger jag nästan dött eller varit i riskzonen att dö (fem-sex gånger tror jag), så bara gick jag vidare med livet utan att ens reflektera. Jag har nog en ovanlig rädsloprofil. | |
vassatassar | 2012-07-02 13:37 | |
![]() | (Undrar hur framtidens människor kommer se på våra kranier när de gräver upp dem och ser våra skumma tandfyllningar... Man skulle för sjutton ha neandertaltänder, de tappade tydligen aldrig tänder!) | |
blue_moon | 2012-07-02 13:41 | |
![]() | Amalgamabstinens? Snarare kvicksilverförgiftning då, ttiittii. Det var vad min mor drabbades av på 80-talet, efter ett tvåtimmars tandläkarbesök då en tand fylldes med amalgam samtidigt som en annan drogs ut. Hon fick ilningar i käken, långdragna förkylningssymtom och en obeskrivlig trötthet. Då gick hon med i Tandvårdsskadeförbundet. | |