Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diffdiff2012-07-11 18:33
Antal inlägg: 3884

Dra käken ur led? Hur f-n kan ngt sådant hända? Nu e man ännu räddare ju :(

le-lou2012-07-11 18:41
Antal inlägg: 17500

dra käken ur led, då är man ju korkad som tandläkare. Snacka om att ha tagit i.

Lillstölla2012-07-11 18:43
Antal inlägg: 23831

Jag förstår dig helt och hållet diffdiff, jag är så rädd för tandläkaren att jag drar mig för att gå dit fast jag vet att jag måste, har gått med en trasig tand i flera månader för att slippa gå till tandläkare. Sen är det ju sjuk dyrt med.
Ta med dig någon till tandläkaren när du ska dig, själv har jag bett mamma följa med mig dit nästa gång. Du ska se att det kommer gå fint, det som hände Magnus30gbg:s kompis är nog oerhört ovanligt.

bommarna2012-07-11 18:52
Antal inlägg: 366

Försök få det gjort så snabbt som möjligt så slipper du ha ångest för det och ta någon med dig. Bra att ha moraliskt stöd och så blir man ganska lullig av dem lugnande medlen. Det kommer att gå jättebra ska du se. Lycka till!!

diffdiff2012-07-11 19:15

tackar allihopa :)

peter2012-07-11 19:29
Antal inlägg: 1710

Var inte orolig...att dra ut en tand är inte alls som förr i tiden...dels är bedövningarna bättre och dels är instrumenten smidigare.... Så här kommer det att gå till: du känner ett stick eller två av bedövningsnålen...väntar en stund tills käken är bortom all känsel...sen gapar du...och en liten hävstång förs in i munnen...du väntar på att få ett helvete...innan du hunnit börja vänta...så är tanden loss......sen får du en liten tuss ett tag på stället där tanden satt..du känner lite järnsmak ett tag...och det är bara bra...precis som det skall ....det hela är över på sekunder....sen går du därifrån...lite förvånad över att all denna rädsla innan...mynnade ut i detta korta besök.... :)

Schalke_042012-07-11 19:42
Antal inlägg: 391

Jadu, har oxå värsta skräcken för tandläkaren så jag kan ana hur du känner! Jag har fått hem lugnande medel att ta nån timma innan besök (glöm inte att det är direkt olämplig att köra bil mm efter intag) för lagning, utdragning osv. Det gör dej inte jätteflummig men förhoppningsvis lite mindre orolig. Ofta hjälper det att prata med tandläkaren om sitt problem så dom är med på hur du känner. Jag brukar få ca: 5-10 min med tandläkaren att prata innan ingrepp pga min rädsla. Försök att vara avslappnad och våga tala om att du verkligen ÄR rädd och så! En sak min tandläkare gör är att berätta om VARJE moment han tänker göra, och minsta tvekan från mig så tar han paus. Tror det ordnar sig, lycka till!

LemonTart2012-07-11 19:49
Antal inlägg: 122

Jag är typ expert då jag drog ut en tand för tre veckor sedan och en för två veckor sedan ;P (undre och nedre visdomstanden) Har mycket rädsla för tandläkaren, men att ora sig innan var betydligt värre än själva proceduren... Den övre tanden behövde jag inte ens ta värktabletter efter att ha dragit ut den! Det beror på hur den ligger till, men är tanden redan blottat (något utväxt) så kommer du med stor chans ha det lika smärtfritt. Att bedöva gjorde mest ont i princip... Som peter sa, tandvården har gått framåt med stormsteg! Folk kommer med så mycket skrämselhistorier, men det är ytterst ytterst ovanligt att något går fel.

diffdiff2012-07-11 19:55

Tack ännu en gång alla
Jag är verkligen panik rädd svettas tar lugnande gråter hyperventilerar
Är rädd för precis allt utom just bedövningen. Sprutor har aldrig skrämt mig. Men historier om hur det knakar i munnen käke ur led och att dom drar drar drar men ändå inte får ut tanden gör mig svimfärdig. Hoppas verkligen det går bra så min skräck släpper

blue_moon2012-07-11 20:06
Antal inlägg: 9713

Instämmer i att det som känns mest är bedövningssprutan. Har fått dra ut alla fyra visdomständerna, plus tre kindtänder varav två ersatts av implantat. Oftast är de lätta att dra ut, men nån gång kan roten ha flera spetsar så att tanden måste tas ut i bitar. Men ont gör det inte!

TallCoolOne - Ej medlem längre2012-07-11 20:28
Antal inlägg: 181

Riktigt så är det väl ändå inte Peter. Jag har fått två visdomständer utdragna och dom sitter fast som fan, så att käken kan gå ur led är inte så konstigt. Sen så spottar man litervis med blod efteråt. Och så blir det kvar stora hål var tänderna suttit och om matrester fastnar där så har du en rejäl infektion.

diffdiff2012-07-11 20:28

tack blue_moon känns lite bättre att höra solskenshistorier

TallCoolOne - Ej medlem längre2012-07-11 20:31

Kan tillägga att jag inte har tandläkarskräck och behöver narkos, men en romantisk upplevelse är det definitivt inte.

diffdiff2012-07-11 20:32

tallcoolone gjorde det ont att dra ut dom???

TallCoolOne - Ej medlem längre2012-07-11 20:38

Nej då, lite obehagligt bara. Det går säkert bra.

blue_moon2012-07-11 20:44

Ånej, man spottar inte litervis med blod! På sin höjd några milliliter. Bedövningsvätskan innehåller blödningshämmande medel. Ont gör det definitivt inte, fast jag också har haft ett par besvärliga visdomständer som fick tas ut i delar.
Vad jag upplever som jobbigast är att gapa stort och länge. Och att det gör ont när bedövningen sprutas in. Därför undviker jag bedövning.

diffdiff2012-07-11 20:46

bedövningen är det enda jag konstigt nog inte är rädd förr :)
Så lite tuffhet har jag. Skönt blue_moon det lugnar lite

blue_moon2012-07-11 20:47

Haha, det låter bra diffdiff! Då ska du inte behöva oroa dig för resten heller! :)

TallCoolOne - Ej medlem längre2012-07-11 20:50

Well blue_moon kanske mina tänder hade större rötter för jag spottade blod resten av dygnet. Dessutom så lägger tandläkarna ibland en sorts plugg i hålet för att stoppa blödningen. Men den kan orsaka infektion. Om du blöder lite congrats.

irgitta2012-07-11 20:52
Antal inlägg: 189

Jag har dragit ut 4 hörntänder, 2 uppe 2 nere. Fullt friska tänder men trångt i munnen därför drogs de ut. Rätt stora gropar där de suttit men de sluter sig snabbt och ont gjorde det inte alls! Mycket bedövning och shysst tandläkare så är det piece of cake. Lycka till, jag tror nog att oron innan är värre än själva ingreppet, tycker ofta det är så.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?