Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 629

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:35
Antal inlägg: 7958

TSS
tecknologen.se/Omkur...mA odZF4ADA

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 22:37
Antal inlägg: 6334

"Och vi har märkt det på våran son att ibland poppar det upp ord som tex. "Hej Då" eller "sitta här" men han vill inte uppreda det han har sagt en gång räcker tycker han.."

Det där är en exakt beskrivning av ett barn jag brukade jobba med :) Pusha inte till upprepning, det gör bara talet till ett slags prov han måste klara (dvs ångest). Det kan vara bra att prata mycket med ("utan att kräva gensvar i ord") och runt honom, och uppmuntra läsning om han är intresserad. Så gjorde vi med pojken jag jobbade med och hans tal exploderade plötsligt när han närmade sig 4. Det var iofs utan teckenspråk, men språk föder ju språk.

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 22:38

Haha, tecknologen.

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:39

Teckenspråk är för döva och hörselskadade......

Incidental - Ej medlem längre2012-08-21 22:40

Förtydligar.....

www.teckna.se/startsida.h tm

Billemark2012-08-21 22:48
Antal inlägg: 20

Crooked: Vad arbetar du med?

Vi läser för vår son varje kväll innan läggningen och på dagarna när han känner för det..:)
Sen så han att sjunga.. eller ja det blir sång på hans lilla vis..:)

Just det ett ord som han har lärt sig ( för lite mer en 1 månad sen) var eller som han säger ofta är Närna. (Stjärna) den sången gillar han och han gillar stjärnor och pekar upp mot himlen.. :)

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-21 23:01

Jobbar på en fsk nu men innan dess gick jag med vår logoped i 6 mån och träffade mååånga barn (3-5 år) med försenat tal och/eller andra språksvårigheter. Talar alltså absoluuut inte av utbildning utan bara egna erfarenheter och utifrån just den logopedens metodik.

Tror det kommer gå hur bra som helst för din son, han verkar vara på gång :)

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-21 23:12
Antal inlägg: 37631

jag undrar vad denna pojke är så mycket bättre på en alla andra ?eftersom han förmodligen utveklat någonting annat en talet,han kanske bygger lego tx mycket bättre en alla andra ?eller ritar,jag tror att det är viktigt att ni vuxna inte svarar åt honom,utan väntar in hans svar,jag har två barn som talat sent,av 11 totalt,dottern som är 9 år nu,hadde ett helt eget språk som ingen förstog,hon babblade på och vart lite arg när hon tyckte vi svarade fel,jag gjorde ingenting för att hon skulle utveklas snabbare i sitt tal,hon föll inan för ramarna med resten av utvecklingen,alla barn är olika och när pojken är 6 år kommer du nästan ha glömt att han inte kunde tala som 3.åring,En son gick inte för en han var 17 månader,han studerar på Högskolan i dag till Datavetare och Vebbutvecklare,och "olyckskorparna"kracksade att den ungen kommer minsan hamna på särskolan näst intill ,var inte orolig det kommer

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-21 23:49

Nu har jag retat upp mig oxo,har utvecklingen gått bakåt,eftersom logopederna inte har tillräkligt med jobb?så dom måste lära hörande barn teckenspråk det känns som om dom kissat på sig någonstans,att det sunda förnuftet har sprungit i från dom,att en 3 åring inte kan prata just nu,är betydelselöst för snart lossnar det för 3 åringen,innom ett år babbkar han öronen av sina föräldrar,och föräldrarna har blivit oroliga i onödan och känner en press att dom måste vara på ett spesielt sett för att få sin pojke att tala,låt inte dessa logopeder få dig att må dåligt,låt dom inte få dig att känna skuld,Var bara lycklog som har ett så fantastiskt barn som lurat skiten ur logopederna,han har utveklat andra talanger,Det inte viktigt för honom att tala just nu han har stjärnorna att tänka på och det är mycket större,släng dig i väggen fogelsang här kommer värdens bästa Astronat,han talade viserligen inte så mycket som 3 åring,Men han hade redan då en bild inne sitt huvud hela stjärnhimmlen och vem har tid att tala då?Och med detta vill jag säga :Det finns aldeles för många Logopeder och dom har ingenting att göra och det är dom som är problemet INTE 3 åringen,jag har 11 barn och massor med erfarenhet och minns nu detta som jag skrivit,och jag kan ta gift på att jag kommer att få rätt

Billemark2012-08-22 08:01

Vi älskar vår son och vi bryr oss inte om han är sen med talet för vi vet att det kommer att komma förr eller senare.. Men att få höra hela tiden av folk som vi möter och när dem säger "Oj kan han inte prata än." det har vi bara slagit dovörat till..han är som vilken 3 åring som helst..som älskar att leka med sopbilar, traktorer och bilar ibland själv och ibland med sin oss / lillebror.
Varken jag eller sambon är orliga.. visst man kan sakna talet men vi har fått ett perfekt son ... som vi älskar... Sen får vi se på vår andra son som är 1 år snart om han vill börja prata tidigare eller inte.. :)
Jag startade denna tråd för att se om det fanns andra här inne som hade liknade problem som man kunde prata med... det var inte för att kränka någon eller så.. :)

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-22 08:13

jag tycker inte att det ör ett problem,jag tycker det är andra som gör det till ett problem,folk som hela tiden måste ge sig på andra,och gnälla på han går inte som han ska hon bygger inte pärplattor så fort bara för att vara elaka,behöver man inte bry sig om,dom är bara dumma,det är inte du som kränker mig,det är logopeder som gör mig lite :/,ja har som jag skrev tidigare 2 barn som talade sent,och flera andra ville gärna påpeka det natuligtvis, det så att dom hittade fel att ta på så måste dom kränka ,så att ett tal som kommer sent blir till ett problem

palandi2012-08-22 08:25
Antal inlägg: 7

Min son var sen med sitt tal och det var väldigt stressande och irriterande att höra andras kommentarer om det. Min son valde att prata ett eget språk så han pratade precis lika mycket som alla andra, fast det var bara jag som förstod :) Han var nog 4 innan han pratade övervägande "svenska". Som det sagt tidigare här, så utvecklas alla olika och det är väldigt tråkigt att man inte kan låta banr göra det, utan kommentar :"kan h#n inte gå än?, "kan h#n inte prata?", " har h#n fortf blöja?" osv. Även barnen hör ju dessa dumma kommentarer och upplever press.
Vi gick till talpedagog när han var runt 3,5 för att omgivningen stressade mig till det och inte minst lillasyster, 21mån yngre som pratade mer "svenska" än honom. Hon konstaterade det vi redan innerst inne visste; alla är olika!
Nu är han 5,5 och pratar felfritt, vare sig rullar r, läspar eller andra talfel som några andra "tidigt talande" här. Nu saknar jag vårt språk och tycker att det var charmigt. Då tyckte jag ibland att det mest var en påminnelse om folks kommentarer, "det kanske är ngt fel?" . Det är lätt att säga att när de är 15 så går de, har slutat med blöja och pratar. Då är de på samma nivå i regel. Men när man är mitt i det, så är det stressande och oroande. Men bry dig inte om folk, låt de inte förstöra dessa charmiga år, när du och han kommunicerar på ert vis och när han fortfarande inte kan svära och säga dumma saker :) Tro på talpedagogens "dom", han är normal det kommer! Och skit i resten. Njut av tiden i stället för att oroa dig.

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-22 08:35

Palandi,exakt vad jag menar att andra människor ska få plantera taggar i ens hjärta,på grund av att trampa på andra så kommer dom upp själv,Det börjar redan på baby stadiet dör föräldrar tävlar om vilken unge som väger mäst,jag har sett totalt knäckta mammor som blivit kränkta av andra mammor för att deras barn råkar väge mågra hekto mindre en den andra babyn,jag vet en mamma var barn inte kunde klippa med sax i en viss ålder då mallen tyckte att hon skulle kunna det,att låta utvecklingen vara som den är och njuta av barn är nog ett bra råd

bujum2012-08-22 09:22
Antal inlägg: 1750

Tror åtminstone det är jätteviktigt att man läser för barnet MYCKET och talar med det jättemycket på vanligt språk - dvs inte totto,vovve kisse osv. Inte bara låter ungen leka för sig själv och bara pratar när man har något att säga.

Billemark2012-08-22 09:41

Ttiittii precis.. alltid ska det finnas någon människa som älskar att jämnföra sitt barn med andra...och berätta hur duktig den är osv..
Men barn är unika, alla utvecklas de olika.. och det är väl tur det? För hur skulle annars världen sett ut om alla utvecklades precis likadant?.. För att ett barn inte bli "blöj fri" vid en viss ålder eller börjar prata när dem är 1 år... så tror ju alla att det är något som är fel på barnet..
För jag och min sambo var sena med talet... vi kom igång runt 3-4 års åldern där.. och då på mitt dagis gick vet jag att fröknarna sa till min pappa att han skulle kolla så att jag var "frisk".... Men han lyssnade inte på dem, för han visste att det skulle komma igång förr eller senare.. och här sitter jag idag och pratar och lever livet med sambo och 2 härliga pojkar! :)
palandi så länge vi föräldrar förstår sitt barn när det pratar så är det ju bara bra.. det är ju mysigt att höra hur ens barn pratar på, på sitt lilla vis.. :) Jag njuter av tiden varje dag och som jag skrev tidigare så har jag slagit dov örat till! :) För snart är ens barn 15 år gammal och lever livet.. så man får verkligen ta vara på tiden... :)

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-22 10:04

och när sonen är 15 år är det glömt att han var sen och tala,en av mina söner var tidig att gå 8 månader han har adhd,så det är inte alltid positivt att vara tidig med allt,när det blir ett tvång från andra vad man ska göra eller inte göra det ska vara lust fyllt att vara med barnen,det ska inte kännas som ett tvång att man måste göra si eller så för att barnet ska utvecklas tidigt,jag har varit med en tid nu,jag kan det här med små barn och jag har ingen osäkerhet,men bara för att aväpna föräldrarna på öppna förskolan så är sista dottern bara vägd när hon föddes och aldrig mer,så när stora vikt racet kom när lilla Sture med pås- sjukekinderna och 5 dubbelhakor vägde jätte mycket och mamman stolt som en tupp talade om att Sture vägde jätte mest så sa jag bara att jag inte vägt lillskrutt sen hon föddes,och det var riktigt kul att se hennes haka åka ner till knäväcken

lejon12012-08-22 10:12
Antal inlägg: 9

Min förstfödde sa sina första ord vid 10 månaders ålder och talade rent när han var 2 år. Mitt andra barn gjorde sig förstådd med kroppen och olika ljud tills hon var nästan 4 år...då kom talet...allt på en gång. Nu är båda vuxna och minst lika intelligenta båda två. De lever normala liv med vänner, bra jobb och familj... Så till dem som kommenterade mina barn när de var små, till dem räcker jag lång näsa idag!

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-22 10:21

Lol lejon1,tyvärr finns dom över allt dom där som gnäller på andra barns utveckling,jag har suttit ganska många år på en öppen förskola och iaktagit dom som fenomen.när en mamma "skryter" över att hennes sture väger mest,så borde man svara,Lugn du vet att det finns vikväcktare även när Sture växer upp,och Lchf funkar ju sejs det så inte behöver du vara orolig över att han är lite Tjock nu,jag skulle självklart inte säga så,men lusten till det finns där,för det gör så ont att se den Mamman som har ett barn utan pås sjukekinder och som är slank,dom smala bebisarnas mammor blir så sårade och kränkta så det gör ont i mig att ha sett det ,och det är precis likadant med barn som är sena med någonting deras föräldrar blir lika kränkta

lejon12012-08-22 10:44
Antal inlägg: 9

Ja ttittii, ord sårar mycket och det sitter kvar länge....hos både barn och föräldrar..

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-22 11:12

Billemark,vilken klok pappa du har :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?