Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-08-23 11:57 | |
![]() | Jag gillade också gympa, men inte de lärare som mest sysslade med militäriska kroppsövningar. Jag var ganska bra så därför var det roligt. Men det var plågsamt att se dem som inte kom över bocken utan alltid blev sittande på den. Det var förnedring. | |
| piilu | 2012-08-23 11:59 | |
![]() | Gympa - oj jag får (nästan ångest) när jag tänker på det. Avskyvärt, hemskt ... En gympalärare som var militär - så fasansfullt. Jag mår lite dåligt nu när jag skriver om det. Bäst att sluta. | |
| piilu | 2012-08-23 12:01 | |
![]() | se bara så förvirrad jag blev :) "oj jag får (nästan) ångest när jag tänker på det." ... så ska det vara. | |
| tina_haxa | 2012-08-23 12:14 | |
![]() | Jag har heller inga ljusa minnen av gympan. Höjdrädd och lite försiktig, med en lärare som krävde att ALLA skulle göra övningarna. Många gånger jag våndats inför plintar, bommar och ringar medan hon blåste i visselpipan och alla stod och tittade. Hemskt! Känner igen mig i Stöllas beskrivning att ingen fick gå hem förrän alla stått på händer... Så grymt, rena förnedringen. | |
| Gautama | 2012-08-23 12:16 | |
![]() | JesusGudsson det var inget rykte på skolgården, det hände utanför mitt hus där jag bodde. Mina föräldrar pratade mycket om det..., de fick vittna. | |
| jormaengmark | 2012-08-23 12:27 | |
![]() | Älskade gympan så när som på danslektionerna kring juletid. Har alltid haft bra gympalärare. Var ganska bra på det mesta också och hade bra kontakt med gympalärarna. Dock kunde det vara ganska hård jargong i omklädningsrummet i samband med gympan så jag förstår att det finns många som hatade gympan och oroade sig för den delen som utspelade sig i omklädningsrummen. Det man inte såg då mot bättre vetande var ju att det var en hel del mobbing som ägde rum. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-23 12:39 | |
![]() | gautama ok, då förstår jag. | |
| Engelein | 2012-08-23 12:39 | |
![]() | Som klassens tjockis och mobbobjekt fick man utså mycket i omklädningsrummet så som i gympasalen.. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-08-23 13:53 | |
![]() | fransk fd olympier i rodd, en av dom bästa lärare jag någonsin haft, oavsett ämne. österrikisk simhoppare eller om det var simmare, mycket bra. visst ja, det var dåliga minnen. en från sandviken, tror jag, som bara ville spela handboll. uurk. sedan skulle vi hoppa över en plint och samtidigt göra en volt. landade på nacken :( som tur var hade vi en tjock madrass, men ändå. så en sandvikare och redskapsgymnastik då. annars var gympa oftast kul trots att jag var halvkass på mycket. | |
| Ej som andra | 2012-08-23 13:53 | |
![]() | Jag stukade foten en gång när vi spelade fotboll på idrotten. Det blev kryckor ett tag efter det! | |
| Lill-IT | 2012-08-23 14:12 | |
![]() | Jag var både duktig och dålig på gympa.. Basket, brännboll, simning, friidrott och badminton var jag riktigt duktig på. Orientering, löpning långdistans, ringar, redskap och matta var katastrof... Min lärare på högstadiet gav sig aldrig.. kunde man hoppa högt så kunde man hjula.. Och jag kunde inte hjula, fast jag hoppade högt. Hade nog mens ganska ofta där, har jag för mig. På gymnasiet hade vi en underbar lärare som lät dem som ville simma. Så det gjorde jag nästan varje gång. Älskar att simma. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-08-23 15:06 | |
![]() | simma är ju dessutom en väldigt bra träningsform. tyvärr är jag kass på det, men jag har tagit magistern. det är jag lite nöjd med :) | |
| slånbär | 2012-08-23 16:15 | |
![]() | Jag hatade gympan och var ju förstås värdelös i precis allt. Samtidigt så fanns det ju ingen som helst uppmuntran eller försök att få oss att bli mer intresserade. Allt handlade om tävling och hur kul var det att alltid vara en av dom två sista som blev valda till olika lag? Idag ärman mer medveten om dessa problem men då mest i låg och mellansadiet. Påhöstadiet är nog osäkerheten och ångesten rätt stor för många fortfarande. Jag tycker också att det ärgalet att ha betyg i idrott. Det borde vara heltprestigelöst och att alla kunde delta på sina egna villkor för att alla skulle kunna känna att dom får ut något av det. Det ska juvara positivt att röra på sig. Är man snabb, smal , lång och bra på att springa, hoppa och bollsporter så har man ju högsta betyget inom enkelt räckhåll utan ansträngning. Jag tycker dock att det borde kunna ge högre betyg för dom som verkligen kämpar på och sliter o gördet bästa dom kan utifrån sina förutsättningar. Så här tänkerjag: är du smal och lång så kan du hoppa rätt högt om du kan tekniken men ärdu 40 cm kortare och dessutom tjock så kanske du bara kan klara enbetydligt lägre höjd men för just digmså är det jättehögt och jättebra. Då borde inte betygen skilja sig flera steg mellan dessa två om det utgick från dom personliga förutsättningarna. Men det bästa vore ju om idrotten inte ingick alls i betygsystemet tycker jag. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-08-23 16:32 | |
![]() | Men vore det inte lite konstigt att mäta ansträngning i just idrott, när det är faktisk förmåga som mäts i alla andra ämnen? Dessutom får man väl räkna bort gympa-betyget? Eller har de ändrat det? Sen är det så klart skolans och lärarens uppgift att försöka uppmuntra eleverna så mycket det går - men det gäller ju i matte också. Lita på att en del av de långa och smala idrottarna sitter och hatar (alla) de teoretiska ämnena och känner att de har noll chans att plocka in de betyg som "de smarta" tycks få utan ansträngning. | |
| Furios | 2012-08-23 16:46 | |
![]() | Nope, idrott har alltid varit favoritämnet. Men tyvärr är det ju inte så för alla trots att det är viktigt att barn o ungdomar röra på sig. Idrottslektionerna måste därför vara utformade så att alla kan få ut någonting av det. Inga barn skall behöva må dåligt för sin fysiska egenskaper. Jag tror därför på en uppdelad idrottsundervisning så att det blir lättare att utforma i innehållet så det passar alla. | |
| Karmosin _ | 2012-08-23 16:47 | |
![]() | Gillade idrotten på låg- och mellanstadiet, hade klassläraren även i gympan och det var toppen. Sen på högstadiet så blev det kill- och tjejgympa, killarna hade en toppenlärare, vi en skata och mens kunde man då inte skylla på. Ens när det var simning... På gymnasiet hade vi nog den minst kvalificerade idrottsläraren i mannaminne. Han "startade upp oss" i basket (90 % av gångerna) och gick själv och fikade på Åhléns. Har alltid hatat duschningen. Aldrig någon som var dum, men jag ville verkligen inte vara naken bland en massa andra. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 16:51 | |
![]() | Karmosin,det måste ha varit Abbdola som vi hade basket jämt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 16:52 | |
![]() | gnagelram,som det är nu kan poängen för idrotten vara avgörande om ungdommarna kommer in på Gymnasiet eller ej,Det räknas in | |
| Måns_E | 2012-08-23 17:00 | |
![]() | Gymnastikbetyg sätts väl ändå inte efter hur högt du hoppar i höjdhopp eller hur långt du kastar en liten boll? Själv har jag väl inte direkt några traumatiska minnen från mina idrottslektioner, men det tillhörde väl inte direkt mina starkaste ämnen. I högstadiet så var jag rätt så avogt inställd, i gymnasiet så blev det något roligare. | |
| Shylster | 2012-08-23 17:02 | |
![]() | Det är de 16 bästa ämnena som räknas (grundämnen räknas alltid) och man läser 17ämnen på högstadiet. Så om idrott är det man har sämst betyg i så räknar man inte det. Jag har haft rätt okej idrottslärare en lärare hade dock en tendens att alltid välja den snyggaste tjejen när han skulle ''slumpmässigt'' välja någon att visa pardansen med som vi skulle lära oss. Han sa även att det var så kul att så många tjejer hade kort kjol på sig under juldansen. Han hade iaf väldigt varierande lektioner och ett gott kunnande. Det har alltid varit väldigt bra stämning i omklädningsrummen under min skolgång. | |