Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 764

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2012-09-17 13:45
Antal inlägg: 2498

Ahnad, sicket fjörigt råd.

Caligatia2012-09-17 13:45
Antal inlägg: 2187

mz_lzrd; jag förstår problematiken, här kan det ju underlätta att det är just revirmarkeringar och inte "vanligt kiss" - eftersom det bara är två katter i grannskapet som alls revirmarkerar, de är de enda som är okastrerade, och bägge två ägs av samma hushåll. I det läget kanske det inte är så relevant vilken av katterna det rör sig om?!

Ahnad - Ej medlem längre2012-09-17 13:46
Antal inlägg: 411

Alltså katten dör inte, den blir bara rejält dålig.

Men om du inte vill "lära " katten att unvdika just din tomt och ditt hus på det här sättet så måste du ju få grannen att hålla ordning på katten. Det blir svårt det, eftersom det finns flera rättsfall som klart och tydligt visar att man har inte skyldighet som kattägare att hålla sitt djur inlåst. Och hur, som jag såg att någon skrev, ska du kunna visa att det är just grannens katt som "gjort ifrån sig".

Caligatia2012-09-17 13:46

Stolsdynor etc tar jag just nu in, men det är främst problemet kring att katten tar sig in jag vill ha råd omkring.

mz_lzrd2012-09-17 13:49

Hur vet en domstol att det är revirmarkeringskiss och inte "vanligt" kiss? Är det hundra procent säkert att ingen annan okastrerad hankatt har kunnat ta sig in i er trädgård? Vad hindrar andra katter än grannskapets katter från att gå in till er?

Jag har full förståelse för er livliga irritation men det är alltså inte så lätt att bevisa ägandeskap av katter som kissat ner ens trädgårdsmöbelsdynor, mina föräldrar har försökt.

mz_lzrd2012-09-17 13:51

I ert fall då barnvagn, inte dynor.

Sen kan man även tänka sig att om ni blir av med en revirmarkerande katt så kommer en ny okastrerad rackare och gör området till sitt =(

mz_lzrd2012-09-17 13:52

Kan ni inte ha en magnetkattlcka till era egna katter och den dörr ni ställer upp kanske ni kan sätta kompostgaller för? Om det är jobbigt att ta sig in i ert hus så kanske revirkisskatten bara struntar i det och gör nåt annat istället?

Key Largo - Ej medlem längre2012-09-17 14:14
Antal inlägg: 61

Salongsgevär + ljuddämpare.

dumsnut12012-09-17 14:16
Antal inlägg: 32

Jag tror tyvärr inte det finns något att göra mer än att vakta dörren.
Vi har en granne vars utekatt ständigt springer på vår tomt och gräver i rabatterna osv.
Står dörren öppen så nog slinker den in. Den har lärt sig att det finns kaniner här så vi får minsann vakta dörren ständigt.
Vi använder blomspruta när vi ser katten men den bryr sig inte särskilt mycket. Den springer iväg för att snart vara här igen

Caligatia2012-09-17 14:19

Vi har magnetlucka, men på sommaren hade det vart skönt att kunna öppna altandörren eftersom den går ut till vår trädgård, ytterdörren ger ju full insyn från dem som går förbi även om det är lättare att sätta nät där. Magnetluckan är tyvärr inte felfri, det har hänt att grannkatten lyckats ta sig in när han jagat nån av mina katter, så luckan inte hunnit slå igen innan han kommer.

Revirmarkering har jag för mig innehåller lite annorlunda komponenter än "vanlig" urin, de kissar inte heller när de markerar utan sprutar ut sekret från körtlar nära analen.

Som sagt förstår jag bevisproblematiken, jag tänkte mest att det kunde underlätta lite, särskilt som det här är ett litet samhälle med förhållandevis få katter på en väldigt stor yta (utom just i mitt radhusområde...) och därför är inte konkurrensen i övrigt speciellt stor.

Barnvagnen kommer jag sätta den där spraygrejen på som Lill-it (tror jag) nämnde, jag vill ju faktiskt inte att mina katter ska vara där heller, även om de inte kissar där.

Jag tycker jag har fått bra synpunkter iaf, tänker ta upp det här med grannen igen, diskutera hur denne ställer sig till om jag kommer med skadeståndskrav framöver, eller vad grannen annars har för förslag på lösningar, ta det vidare till styrelsen om grannen inte vill lyssna alls (ville han inte sist) och ska definitivt ringa den där miljöansvariga vid Vaggeryds kommun och förhöra mig där innan jag går vidare också.

le-lou2012-09-17 15:19
Antal inlägg: 17500

Hittade grannkatten liggandes i barnvagnen i förra veckan, sonen sov inte i den vid tillfället. Undviker hädanefter att ha honom ute sovande själv, vill inte ha en katt i vagnen när han ligger i.
Katter gör lite som de själv vill, jag skulle inte lita på att de håller sig undan bara för att jag vill det hehe.

vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-17 15:33
Antal inlägg: 201

Det där med "svårt att bevisa" är inte sällan överdrivet. De flesta människor är trots allt ärliga och så. Kattägaren verkar ju medveten om problemet, men vill inte göra det drastiska att kasterera katten. Men det utesluter ju inte att han är öppen för andra lösningar om det påpekas på ett konstruktivt sätt.

TS, det var ingen kritik mot dig utan syftade på en del kommentarer.

Tala gärna om ifall du fick något råd från t ex kommunen.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-17 19:03
Antal inlägg: 3613

I Piteå blev en katt omhändertagen av polisen för att den smet in i en familjs hus och åt upp deras katters mat. Sedan fick ägaren komma och hämta katten. Verkar vara så att gränsen för polisens ingripande går när katten lämnar tomten och går in i huset?
Grundproblemet är väl att katten inte är kastrerad. Kan du ge kattägaren med information om att det enligt alla katthem är bättre att kastrera sina katter än att det blir fler oönskade kattungar i Sverige? Katten skulle förstås må bättre om hans slapp slåss för att upprätthålla ett stort revir.

Caligatia2012-09-18 18:32

Kommunen beklagade, men det finns ingenting att göra åt problemet i sig, mer än att hoppas på att grannen går med på att betala om det är så att katten förstör någonting av värde. Jag tror det finns en chans att grannen ÄR ärlig i det fallet, jag argumenterade mest vidare mot värsta-möjliga-scenariot. Jag och grannen har alltså inte bråkat om det här, jag har mest befarat att det skall urarta i en konflikt i och med att vi har väldigt olika åsikter om hur mycket ansvar man har som kattägare.

Le-lou - precis, och jag vill ju inte ha våra katter i barnvagnen heller. Det finns ju risk för kvävning även om katten inte menar nåt illa med det alls. Blev intresserad av ssscat som Lill-It rekommenderade och kollade upp den, den innehåller samma typ av gas som AC-systemet i bilar gör, så den är ofarlig men obehaglig för katterna. Lär skaffa en sådan, tänkte prata med grannen om denna är villig att bidra till det som en fin gest.

Mönjelilja - ja, det har jag. Grannen det rör sig om är en herre som närmar sig 70-årsåldern som mer eller mindre verkar slippa kastreras själv... Argument biter inte, kastrering "förstör" katten, punkt slut.

Saldina2012-09-18 18:46
Antal inlägg: 163

Hur hanterar dina egna katter situationen med den andra katten i hemmet? När jag var nyinflyttad i ett område hade jag problem med att den förra hyresgästens katter fortfarande tyckte att de bodde där (inte underligt, med tanke på att den förra hyresgästen släppte ut dem direkt). Och medan min katt var osäker och ny så lät han dem hållas. Men sedan kom en dag då han tröttnade och sade ifrån och efter det höll sig katterna borta. Och han är kastrerad och väldigt lugn annars, men bägaren rann till slut över. Finns det någon chans att dina katter komma säga ifrån?

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-19 06:23
Antal inlägg: 3613

Trist med grannen som inte går att resonera med. Hoppas du slipper förstörda möbler. Tur för katten att du är kattvän.

toonfisken2012-09-19 08:07
Antal inlägg: 732

Har haft en liknande tråd uppe med massor av ideér , tyvärr ingen riktigt bra . Jag har 8 katter i de närmaste husen , inte kul alls ! Tycker inte jag ska lägga pengar på saker för andras djur !

mz_lzrd2012-09-19 08:21

Jag påstod inte att man alltid måste komma med bevis, bara att OM det kommer dithän så kan det bli väldigt svårt. Det är inte alls alltid så att de allra flesta människor känner sig manade att betala för något som någon annans katt lika gärna kan ha gjort.

Toonfisken, man måste ofta lägga pengar för att förhindra att man blir av med eller får sina saker förstörda av andra. Cykellås, lås på ytterdörren osv. Men argumentet "tycker inte jag ska behöva bekosta lås för att hålla tjuvar borta" känns ju genuint fånigt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-19 08:23
Antal inlägg: 37631

jag tycker allt med katter gått för långt och att ägarna borde ta större ansvar,här finns bara 2 kastrerade katter,och dom är inte ett problem,men skulle dom kissa ner barnvagn utemöbler dynor och inte ägarna tog ansvar så skulle dom katterna försvinna illakvikt.fattar inte att folk står ut med kattkisslukten och att få sina barnvagnar förstörda

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-19 08:24
Antal inlägg: 37631

köp ett foder torn fyll med dyrt torrfoder katter kissar inte där dom äter

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?