Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 764

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2012-09-24 23:11
Antal inlägg: 6334

Att få 1050 i månaden för att plugga är inget straff, hur du än vrider och vänder på det. Jag jobbar heltid och får lön därefter, men snart kommer jag vilja plugga på universitet/högskola och då kommer min inkomst sänkas rejält. Det är så det funkar. En 19-åring som bor hemma klarar sig på 1050:-/mån, herregud.

vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-24 23:11
Antal inlägg: 201

Nu vet inte jag hur arbetsmarknaden ser ut i Ängelholm men den summan som ni räknat 3 200 kronor på är alltså för tio timmar i "Ung i Ängelholm" per vecka?

Det är 40 timmar i månaden=en veckas heltidsjobb.

De där 2 500 kronorna mer som hon får för att vara med i "Ung i Ängelholm" skulle hon ju tjäna in på ett extrajobb.

(För övrigt tycker jag att det verkar lite med två timmar per dag i vad jag tolkar är en åtgärd...Vad gör de på de få timmarna?)

Incidental - Ej medlem längre2012-09-24 23:11
Antal inlägg: 7958

Mysko, visste inte att man inte kunde gå direkt från gymnasiet till högskolan.......... och få studielån....... vad är det för knas?

limpan__22012-09-24 23:11
Antal inlägg: 2847

Det är väl just komvux som är problemet, universiteten får man studielån och bidrag för oavsett hur unga man är. Men du har rätt i att det är fr.o.m. hösten det år man fyller 20 man kan få studiemedel för komvux och folkhögskola.

Jag vet inte om systemfelet egentligen är så stort, hur mycket ska man få i bidrag för att läsa om den nivå man nyss läst på? Vill man inte göra det till den ersättning som råder får man väl fixa ett jobb tills man passerat gränsen?

Måns_E2012-09-24 23:12
Antal inlägg: 12028

Systemfelet i sig verkar vara "ungdomsgarantin" i sig.

Antingen så får hon väl vänta med att plugga ett halvår, eller också så får hon inse att det kostar ett par tusen i månaden några månader för att ha en mer meningsfull vardag.

Incidental - Ej medlem längre2012-09-24 23:13
Antal inlägg: 7958

aha, tack limpis!

marängtårta - Ej medlem längre2012-09-24 23:16
Antal inlägg: 100

Håller med TS! Jobbar inom AF och har många ungdomar som skulle vilja läsa upp sina betyg men kan inte pga av ekonomin. Hela programmet med ungdomsgarantin borde ses över!!!

Bitte - Administratör2012-09-24 23:16
Antal inlägg: 24199

Frågor , vad ska hon läsa , har hon slutbetyg från gymnasiet , hur många % ska hon studera nu allt spelar roll i vad hon får från CSN.

Sedan är Uag för att få ut de unga i jobb via praktik och annat ,de pengarna är inte avsedda för studier

Bitte

Bitte - Administratör2012-09-24 23:18
Antal inlägg: 24199

www.arbetsformedling...ga _sok.pdf

Här har du mycket bra fakta i hur det fungera

Bitte

mask12012-09-24 23:20
Antal inlägg: 374

Det som får igång motivationen hos en ung människa är att formulera sina egna mål. Då aktiveras handling också.

Så frågan är hur få att formulera mål?

(om ngn annan talar om funkar det sämre eller inte alls, låter självklart men viljan stimuleras bäst av egna beslut!)

jonisk - Ej medlem längre2012-09-24 23:24
Antal inlägg: 7985

Nej, det är verkligen inget straff att få betalt för att plugga, särskilt som limpan säger på en nivå man nyss läst och nu läser om. Att vi slipper betala för utbildningen i det här landet (direkt pratar jag om nu) är en ynnest i sig. Och man klarar alldeles utmärkt att plugga och jobba samtidigt om man inte vill eller får ta studiemedel, jag har pluggat på heltid och jobbat minst halvtid de senaste fem åren. Inte alls kul oftast, men klart värt det.

marängtårta - Ej medlem längre2012-09-24 23:46
Antal inlägg: 100

Jag tror att TS menar att systemet är fel när ungdomar tjänar på att rulla tummarna :)
Det finns många som sitter fast i systemet. Jag har en väninna vars son fick ett extrajobb genom en jobbcoach och jobbade 2 veckor. Vad han inte visste var att han inte fick jobba något alls de 90 dgr som det tar innan UG träder i kraft. Så tillbaka på ruta 1 igen om nya 90 dgr utan ersättning.

limpan__22012-09-25 06:45
Antal inlägg: 2847

Men om man verkligen inte tycker det är värt att göra vad man kan för att ta sig från en tillvaro där man tjänar 3200 kronor är det nog inte de ekonomiska incitamenten som är problemet?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?